קליבלנד קאבלירס – פריוויו 2019/20: כרוניקה של בנייה מחדש / רועי ויינברג

בעונה הראשונה ללא לברון ג'יימס, קליבלנד ניצחה 19 משחקים וסיימה במקום ה-14 במזרח. עם מאמן חדש, ג'ון ביילין, והבחירה החמישית בדראפט האחרון (דריוס גרלנד), הם רוצים להמשיך להתקדם.

מאזן: 63-19, מקום 14 במזרח.

מאמן: ג'ון ביילין, עונה ראשונה כמאמן ראשי באן.בי.איי. מאמן מכללות במשך שנים שהוביל את מישיגן פעמיים לפיינל פור ב-2013 ו-2018. מאזן של 425-754 בקולג', כשאימן את מישיגן מ-2007 עד 2019, נוסף על מכללות נוספות.

מה שהיה

קליבלנד של 2018/19 לא הייתה קבוצת כדורסל טובה. הם סבלו מהעזיבה של לברון ג'יימס והעבירו במהלך העונה שחקנים מרכזיים בקבוצה שעשתה גמר בשביל נכסים עתידיים: ג'ורג' היל, קייל קורבר ורודני הוד הועברו במהלך העונה תמורת נכסים שיסייעו בבנייה מחדש. קווין לאב סבל מפציעות ושיחק 22 משחקים בלבד, טריסטן תומפסון שיחק ב-43 וג'יי אר סמית' שיחק ב-11 משחקים לפני שהועלם מהרוטציה.

החומר שנשאר לא היה טוב במיוחד. הם לא הצליחו לחבר שלושה ניצחונות רצופים לאורך כל העונה, היו קבוצת ההגנה הגרועה בליגה (קלעו מולם באחוז הטוב ביותר בכל האן.בי.איי, היו האחרונים בדירוג ההגנתי) וההתקפה הייתה אחת מהחלשות ביותר בליגה. הקבוצה החזיקה בשלושה שחקנים צעירים שקיבלו כמות דקות משמעותית והם הסיפור המעניין ביותר בעונה החולפת של קליבלנד, מלבד לפציעות ולכדורסל הרע.

השם המרכזי היה קולין סקסטון. הבחירה השמינית בדראפט האחרון לא שיחק כדורסל טוב, בלשון המעטה. הוא נראה בשנה הזאת כמי שרחוק מלהיות שחקן הגנה טוב באן.בי.איי. הוא נכנס לבעיות עבירות בתדירות גבוהה, איבד את השומרים שלו ולא הצליח להיות שימושי גם בכל הקשור לקריאת מסירות.

ההתקפה של סקסטון, לפחות עד לפגרת האול-סטאר, לא הייתה טובה. הוא אף פעם לא היה מוסר גדול ושימש כרכז עם 2.9 אסיסטים במשחק, לצד בחירת זריקות בעייתית. לאחר הפגרה ובפרט לאחר המעבר של ברנדון נייט לחמישייה לצד סקסטון, הוא הפך לשחקן טוב בהרבה. סקסטון קלע 20.8 נקודות למשחק ב-53.9% אפקטיבי (26 משחקים). הוא התגלה, כששיחק ליד פוינט גארד, כקלע טוב ממסירה שיכול ליצור לעצמו זריקה. זאת הייתה השפעה גדולה על מהלכי האוף-סיזן של קליבלנד, אבל על כך בהמשך.

מעבר לסקסטון, מי שזכה לזמן משחק מוגבר השנה היה צ'די עוסמאן. הטורקי החביב עבר לחמישייה העונה ושיחק כסמול פורוורד, כשגם הוא, בדומה לסקסטון, שחקן הגנה מזעזע. ההתקפה שלו הייתה קצת יותר טובה אחרי פגרת האול-סטאר והוא הראה ניצוצות כמנהל משחק משני בתקופה הזאת, עם 3.2 אסיסטים על 1.2 איבודים ב-24 המשחקים האחרונים של העונה. הוא אחד מהפורוורדים הטובים ביותר של קליבלנד ובגיל 24 יכול להיות משמעותי בעתיד שלהם.

האיש השלישי היה אנטה זיזיץ'. שני הסנטרים האחרים של קליבלנד היו טובים העונה – טריסטן תומפסון ולארי נאנס היו מרכזיים בהגנה לא מתפקדת, השיגו נקודות והראו לא מעט פוטנציאל, במיוחד נאנס. זיזיץ' פתח כסנטר והיה חלש מהם, אבל הוא אחד השחקנים הצעירים היחידים של הקאבס וככזה הפיתוח שלו יהיה מרכזי גם השנה.

קיץ 2019

הגיעו: דריוס גרלנד (רכז רוקי, בחירה חמישית בדראפט), דילן ווינדלר (סמול פורוורד רוקי, בחירה 26 בדראפט), קווין פורטר (שוטינג גארד רוקי, הבחירה ה-30 בדראפט), סינדריוס ת'ורנוול (שוטינג גארד מהקליפרס, חוזה לשנה), ג'רל מרטין (פאוור פורוורד מאורלנדו, חוזה לא מובטח לשנה), דין וויד (רוקי על חוזה כפול עם קבוצת הג'י-ליג של הקאבס. לא נבחר בדראפט).

עזבו: דיוויד נוואבה (סמול פורוורד, שחקן חופשי לברוקלין), מרקיז כריס (פאוור פורוורד, שחקן חופשי), צ'אנינג פריי (פאוור פורוורד, פרש).

לא השתנה יותר מדי בקליבלנד. כריס ונוואבה היו שחקני ספסל שזכו לדקות ברוטציה ופריי לא היה משמעותי. השינוי המרכזי זה שלושת הרוקיז, גרלנד, ווינדלר ופורטר. כבחירת לוטרי גרלנד השחקן המרכזי, ולכן נתמקד בו. הוא רכז נהדר שיודע לשחק היטב על הפיק-נ'-רול והראה טווח נהדר. הוא יכול לפתח את המשחק של קליבלנד כרכז במשרה מלאה, אבל הוא הראה יותר מדי דמיון לסקסטון.

זה יכול להיות חיסרון, בהתחשב בכך שגרלנד לא הראה מספרי אסיסטים מרשימים בקולג', למרות ששיחק 5 משחקים בלבד, ובהתחשב בכך ששניהם לא שחקנים גדולים במיוחד או כאלה שיכולים לשמור על גארדים דומיננטיים. קליבלנד הלכה כאן על קו יחסית דומה לזה של קבוצה מצליחה אחרת, פורטלנד, לה יש שני גארדים יוצרים (25.8 ו-21.0 נקודות במשחק בהתאמה ללילארד ומקולום), אבל לא גדולים במיוחד (1.90 מ' כל אחד). לילארד ומקולום, בדומה לגרלנד וסקסטון, יכולים ליצור לשניהם זריקה ורק אחד מהם פליימייקר. הם, כמובן, לא יגיעו לרמה של השניים העונה, אבל זאת תחזית שהקאבס ישמחו לקבל.

הבחירות האחרות שוות דיון. קווין פורטר נחשב לאחת מגניבות הדראפט, אבל לא נראה בשל במיוחד במכללות. יש לו נתונים פיזיים נהדרים ומהלכים מורכבים במיוחד, כך שעל הנייר הוא יכול להיות יוצר משמעותי מהספסל בעתיד. העונה יכול להיות שנראה אותו בעיקר בג'י-ליג, בהתחשב בכך שלקליבלנד יש שני גארדים צעירים שירצו לקבל דקות באן.בי.איי נוסף על סקוררים נוספים מהספסל. דילן ווינדלר ישמש כספוט-אפ שוטר עם חושים הגנתיים טובים ובגיל 23 יכול לתרום כבר כאן ועכשיו כמרווח משחק לסקסטון וגרלנד.

מה שיהיה

חמישייה צפויה: דריוס גרלנד, קולין סקסטון, צ'די עוסמאן, קווין לאב, לארי נאנס ג'וניור.

שחקני ספסל משמעותיים: ג'ורדן קלארקסון, מת'יו דוולדובה, טריסטן תומפסון.

ההתקפה של הקאבס השנה יכולה להיות טובה. גרלנד יקבל הזדמנות להוביל התקפה ולצידו יש לא מעט שחקנים עם יכולת מסירה לא רעה בכלל בדמות עוסמאן ונאנס. קווין לאב היה לא רע לאחר שהקבוצה חזרה מהאול-סטאר ויכול להיות הסקורר המרכזי של קליבלנד יחד עם סקסטון גם השנה. לא ברור אם יסיים את העונה בקליבלנד או כמה ישחק: אשתקד שותף ל-22 משחקים בלבד, אחרי ששיחק 60 ו-59 משחקים בעונות הקודמות. כמות הדקות שלו בירידה ולא מן הנמנע שיסיים את העונה במקום אחר.

המשפט הזה רלוונטי גם לשחקנים אחרים בקאבלירס. נאנס, תומפסון, דוולדובה וקלארקסון יכולים להיות שחקנים עם ערך בקונטנדריות ויכול להיות שנראה את הקאבלירס זורקים אחד מהם בשביל בחירות דראפט או שחקן עם פוטנציאל. המטרה שלהם היא לא לנצח העונה וחשוב לזכור את זה לקראת ההמשך.

ג'ון ביילין, המאמן החדש שהגיע ממישיגן, נחשב לגורו התקפה וככזה הקאבס אכן יכולים להיות אופטימיים. הבחירה בגרלנד נראית כמתאימה לפילוסופיית המשחק שלו, בדומה לשימוש בטריי בורק של מישיגן שהיה מצויין והוביל קבוצה לגמר. מומלץ לראות את הסרטון הבא במידה ורוצים להעמיק בשיטת ההתקפה של המאמן החדש. קליבלנד יכולה להיות קבוצת ליג-פאס מעניינת: סביר שירוצו וישחקו כדורסל חכם יותר ממה שראינו מהם בשנה האחרונה. סקסטון יכול לעבור להיות שוטינג גארד במשרה מלאה הודות לעומס הגארדים של קליבלנד, דבר חיובי בהתחשב ממה שראינו ממנו העונה. סביר שנראה את הקאבס משחקים כשאחד מהם מוביל כדור בפיק-נ'-רול עם תומפסון או לאב כגבוה, בזמן שהשני מרווח את המגרש. ככה זה עבד במישיגן.

השאלה הגדולה שנשארה היא ההגנה. גרלנד וסקסטון לא שומרים טובים ברמת NBA, לאב מעולם לא היה כזה ועוסמאן היה שחקן הגנה חלש. זה משאיר את טריסטן תומפסון כשחקן הגנה יחיד, אבל הוא לא טוב מספיק בשביל להחזיק הגנה שלמה עליו. בשנה שעברה קליבלנד הייתה אחת מקבוצות ההגנה הגרועות בהיסטוריה וזה לא צפוי להשתנות השנה. הקצב המהיר יכול לסייע להם, כי הם פשוט ינסו לקלוע יותר נקודות מהקבוצה השנייה. הם לא היו כל כך גרועים במשחק המעבר בשנה שעברה, העונה הם צפויים אפילו להיות טובים יותר. כדורסל כאוטי.

התחזית

תחזית אופטימית: דריוס גרלנד מראה שהפציעות מאחוריו עם עונת רוקי בריאה והסתגלות מהירה לאן.בי.איי. סקסטון מתגלה כשוטינג גארד מצויין וקולע 18 נקודות למשחק באחוז גבוה, קווין לאב נשאר בריא והקבוצה הופכת לאחת הכיפיות בליגה. הם מנצחים 35 משחקים, מגיעים למקום העשירי במזרח וזוכים בבחירת לוטרי גבוהה.

תחזית פסימית: גרלנד בעל הברכיים הבעייתיות לא מצליח להישאר בריא בעונת הרוקי לאורך זמן וסקסטון נאלץ בעל כורחו לשמש כרכז לפרקים. שאר השחקנים לא מצליחים להשתלב כמו שצריך בקבוצה לצד מכת פציעות ואנחנו רואים פעם נוספת דריכה במקום. 17 ניצחונות, רצפי הפסדים ארוכים וביילין בן ה-66 לא ממשיך לשנה נוספת בליגה.

תחזית ריאלית: ישחקו מהר, אבל לא יהיו קבוצת כדורסל הישגית. ראן אנד בלאגן, בדומה לברוקלין של עונות התחתית (עד 2018/19). יהיו כיפיים לצפייה אבל לא טובים במיוחד עם 24 ניצחונות והמקום ה-13 במזרח.

המלצה לסיום: תוכנית חדשה ביוטיוב בשם "ביפטאון" עם ים ברק, גל דודו ורד, יובל ארנפרוינד כהן ויותם שש. בפרק הזה הם מדברים על הקאבס:

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 103 תגובות

      1. יש מצב שקולין סקסטון היה שחקן ההגנה הגרוע ב-NBA בעונה שעברה.
        .
        אי אפשר להפיל הכל עליו. זה שזו הקאבס שבשורותיה הוא משחק, לא תרם ליכולתו להגן או ללמוד להגן.
        אבל קשה להתעלם משלל הנתונים, וממעט צפייה.
        .
        מה שבוקר עשה לו בפיק אנד רול במשחק שסיים את רצף משחקי ה-40 נקודות של בוקר, זה היה… אני לא מוצא את המילים המתאימות. צריך משהו מהז'לגרון של שמעון בשביל לתאר נאמנה את מה שהתרחש. בוקר אולי "רק" דגדג את ה-30 נק', אבל סיים את המשחק עם 11 או 12 אסיסטים (לא זוכר). וזה עוד היה במשחק בו אייטון לא שיחק.
        .
        עכשיו, ניקח את מה שסקסטון עשה בעונה שעברה (אולי, "לא עשה", זה מדויק יותר),
        ונוסיף את גארלנד –
        גארד עם מידות שרחוקות מלהרשים, כזה שהכרטיס שלו זו יכולתו לקלוע. הוא החמיץ כמעט את כל העונה שעברה בגלל פציעה, כך שלא הייתה לו אפילו את ההזדמנות ללמוד קצת הגנה בקולג'ים.
        .
        אתה מכיר את זה שאתה צופה מהצד בנהג שנכנס לרכב, מניע, ובמקום להיות בדרייב, הוא ברברס? הוא מתחיל את הנסיעה, ובמקום להתקדם הוא נע אחורנית. מתוך פניקה, הוא לוחץ בחוזקה על דוושת הגז, ולא על הברקס, ו-טראח! הוא נכנס בחוזקה הרכב שחונה לו בשלווה בחנייה הסמוכה.
        התחושה של הצופה מהצד, באותה שנייה של לפני הפגיעה ברכב החונה?
        ככה זה ירגיש לצפות בהגנת הקאבס העונה.

        1. אני חושב שגם מספרית הוא היה שחקן ההגנה הגרוע באן.בי.איי בשנה שעברה. אבל הוא רק בן 20 ויכול להפוך לשחקן הגנה סביר בעתיד. גרלנד? הסייז והעדר הרקורד בקולג' בעייתי. מסכים איתך שהשנה הם כנראה יהיו ההגנה הגרועה בליגה, אבל להתקפה עוד יש פוטנציאל. אולי בעתיד יצליחו לשמור טוב

        2. כל מה שאתה אומר על סקסטון כנראה נכון. אבל אם מתעלמים מהמספרים והנתונים (כן, מאוד לא מדעי מבחינתי, אני יודע…) אז איכשהו הוא נראה בחצי השני של העונה כמו שחקן עם עתיד ענק. מפרספקטיבת אוהד בוסטון, הרושם שהוא השאיר עלי זה שטרייד הזוועות הקיירי/איזייה נגמר בעיקר בזה שהפסדנו אותו אצלנו בקבוצה.

          1. החצי הראשון של העונה, תקשורת הספורט בארה"ב קטלה את סקסטון. יכולת למצוא מאמרים על "השחקן הגרוע ב-NBA".
            .
            בכוונה לא התייחסתי כלל להתקפה שלו, בכוונה לא כתבתי שהוא שחקן גרוע. זה היות ואני מסכים –
            בחצי השני של העונה שעברה הוא הראה הרבה פוטנציאל. וב-NBA, אפשר לתת יופי של קריירה עם התקפה מצוינת והגנה בינונית מינוס.
            .
            כל זה לא משנה את דעתי, שבעתיד הנראה לעין, זו תהיה חוויה מטלטלת (אם אתה אוהד קאבס) לצפות במשחק ההגנה של הקבוצה שליד האגם.

            1. ממש אין לנו פה ויכוח. פשוט קצת נראה לי שקוטלים כאן את סקסטון, בעוד שבפועל הוא כנראה היחידי בסגל שלהם שאלטמן לא יטריד לעולם.

            2. עזוב סקסטון בוקר התחיל להזיז קצת רגליים או שראה יותר מידי כרמלו הקיץ?

  1. כידוע, לברון חונק שחקנים שמשחקים איתו. שום דבר טוב לא צומח לידו.
    לכן כבר בעונה שעברה, אחרי שהוא הסתלק סופסוף, ראינו איך קליבלנד פורחת בלעדיו! נושמת מחדש אוויר נקי.
    זה לא קשור למאזן. אל תהיו קטנוניים. יש הרבה דברים שלא רואים בסטטיסטיקה.
    בכלל, מספרים משקרים. לברון האוברייטד היה אוהב לנפח סטטיסטיקות של קבוצות, במיוחד את העמודה שהתקשורת אוהבת, ו-ESPN מפמפמת: "נצחונות והפסדים". מה זה קשור??
    עוד עונה גדולה של הקאבס בדרך.

    1. הצחקת אותי על הבוקר.
      אני זוכר שהיו ימים שחשבו שלארי נאנס וקלרקסון זה וויד ובוש כמו לונזו ואינגראהם. אפילו רפה הבנה כמוני חשב שקלרקסון בעל פוטנציאל להיות שחקן לגיטימי בליגה. יאללה למכבי

    2. אתה מוכן להצטרף לניסוי להצטרף לניסוי להצטרף לניסוי. יללה אני בפנים.
      את הערך של ג'ורג' היל ורונדי הוד כולנו ראינו בפלייאוף האחרון. את בקורבר למעט מי שמעליי אף אחד לא מזלזל. לאב היה פצוע רוב העונה ג'יי-אר חווה הושם במרתפים.
      על קלרקסון אף אחד לא בונה להיות שחקן גדול הוא יכול להיות בגג של הגג סוויט לו משונמך. לארי נאנס יכול להיות אחלה רים פרוטקט ואחלה דנקיסט עם שחקן מתאים (אהה לברון?)
      אבל מה שהכי גרוע זה שהשמלת הכלה הזו נתפרה במיוחד לברון. ברור שכשהוא עוזב מישהי אחרת לא תכנס אליה וזה ישאר סתם בד לבן שעולה מלא כסף. תוציא את יאניס מהבאקס והם גם יראו כמו כלום ושום דבר כי זו קבוצה שמותאמת ליכולות שלו.

    1. בשביל להפוך לדוויין, דין ווייד יצטרך גם לשנות את גוון עורו. שידבר אבל עם ג׳סטין טרודו לפני שקופצות לו כל מיני מחשבות בנדון.

        1. ג׳סטין טרודו הוא ראש ממשלת קנדה, שהסתבך קשות לאחרונה עם עדר הפי סי כי מצאו תמונות שלו ממסיבה מלפני 20 שנה בה הוא הגיע מחופש לאדם שחור, כולל צביעת הפנים בשחור. למי שלא מעודכן, היום זה נחשב לעבירה גסה על חוקי הפי סי.

          1. אני יודע מי זה טרודו לא יודע מי זה דין וויד.
            הpc דפק לאנשים את הקופסא הל הפוליטיקאים מנסים לעשות על זה סיבוב. אז מי שרוצה להתחפש לאדם שחור מה אמור לעשות לצבוע את עצמו בצהוב?
            מצחיק שהוא בכלל הגיב לזה ואמר שהוא מתנצל wtf? אשכרה דביל.
            בא לי פעם להיות בתפקידים האלו פעם רק בשביל לנגב את כל הארגונים המפגרים האלו של הpc. מי שהיה שואל אותי על תחפושת שלי מלפני כמה שנים היה חוטף כזה ניגוב שביבי וטראמפ היו צוחקים אפילו.
            היה צריך לענות להם וואנס יו גו בלאק יו קנט גו בק היה יוצא גדול 😂

            1. הוא לא דביל כי כל הבייס שלו זה אנשי ה-pc

            2. יש מצב אין לי מושג מה קורה בקנדה אז הוא פוליטיקלי ליברל?

            3. לא סתם ליברל, קולט כל מהגר שהוא רואה

            4. להבדיל מהר״מ הקנדי הקודם שהיה שמרן, טרודו הוא מרכז ליברלי. וכמו שאור אמר, המצביעים שלו הם אכן פי סי, אבל קנדה זה לא ארהב או ישראל וגם ראש ממשלה שמרני היה מתנצל שם על דבר כזה. מה שמדהים הוא שעבירת הפי סי נעשתה בתקופה שזה בכלל לא היה עבירת פי סי לעשות דבר כזה. זו שפיטה ציבורית לגמרי רטרואקטיבית. אבל בקנדה (ובעיקר באוטווה) קודם כל מבקשים סליחה עם מישהו נפגע, ורק אחר כך מאשימים את התקשורת השמאלנית.

  2. תודה.
    בתחילת העונה שעברה היה להם סגל שאולי שווה פלייאוף במזרח, אבל לאב נפצע בשלב מאוד מוקדם של העונה והוחלט לוותר עליה. עכשיו הם הולכים להפסיד הרבה…

    1. לאב שיחק ב-4 המשחקים הראשונים של הקאבס בעונה שעברה. 2 בבית, 2 בחוץ. 2 מול קבוצות פלייאוף עתידיות (טורונטו, ברוקלין), 2 מול קבוצות שסיימו את העונה עם מאזן שלילי (מינסוטה, אטלנטה).
      הקאבס הפסידו בכל ארבעת המשחקים בהפרש ממוצע של 14.5 נקודות (רק במשחק אחד ההפרש היה חד ספרתי – מול מינסוטה. אז זה נגמר ב-8 הפרש. אבל באותו משחק, במחצית מינסוטה הובילו ב-17 הפרש).
      .
      אז לא. גם עם לאב, קליבלנד היו רחוקים מלהיות קבוצת פלייאוף.

        1. 4 משחקים לא אמורים להיות מדד כלשהו. מה שהם כן, זה מה שהיה עד שלאב נפצע.
          אישית, טני מתקשה למצוא דרך אחרת לתאר את הקאבס של אותו מדגם לא מייצג של 4 משחקים:
          באותם 4 משחקים, הם לא הראו אפילו רמז של פוטנציאל פלייאוף.
          .
          (מה שכן בלט, זה היעדר ההגנה. היעדרותו של לאב לא הייתה אמורה להחמיר זאת.
          קליבלנד סיימו את העונה עם ההגנה הגרועה בליגה, ובהפרש. וזה לא קל להציג הגנה גרועה משל הסאנס וההוקס. הם הצליחו…)

    1. 😂 בקמפיין הבחירות ה3 ההולך ומתקרב ביבי ילך חזק על הסיסמה ביבי או טיבי. הוא יגיד לא רציתם ביבי? קיבלתם טיבי ואז יראו תמונות שלו ושל עודה יהיה חזק בקמפיין הקרוב.
      ביבי זה הgoat אבל 6 טבעות יש לו אל תשכח.

          1. אתה חי בהזיות, בקושי מנצח (אם לקבל פחות מנדטים בבחירות כבר פעם שנייה או שלישית זה ניצחון) במדינה ימנית ועם החרדים שמצילים לו את התחת כל בחירות מחדש

            1. ילד שואל את אבא שלו מה ההבדל בין מציאות ותיאוריה? אבא אומר לו בתיאוריה גנץ ניצח במציאות ביבי רהמ.

              גנץ יכול לנגב את התחת עם הנצחון המדומה שהמציאו לו בתקשורת. בפועל ביבי רהמ עד הבחירות הבאות ואם צריך יהיה עוד 10 מערכות בחירות.
              תבין גנץ לא יהיה רהמ.
              ועדיין בגלל שבלד לא המליצו על גנץ גם בתיאוריה לביבי יש יותר.

              אז מי חי פה בסרט? למה גנץ לא רהמ?
              גם בבחירות הקודמות הוא חגג נצחון.
              איך זה נגמר כולם יודעים…

            2. תשמע קמפיין תקשורתי מאסיבי אינטנסיבי ורצחני אחרי עשור שלם הצליח קצת להסית אנשים נגדו אבל נראה לי שביבי יפרוש גנץ יעלם מהפוליטיקה עד אז. יש שחקני ספסל שמחכים בליכוד נשאר להם גג 8 שנים לחכות. אם יטיב איתם אז 4.
              הוא הברירת מחדל כי האחרים כל אחד יותר טמבל מהשני זה למה בוחרים אותו.
              אני מניח למשל שאם ניר ברקת היה מתמודד מול ביבי הוא היה נותן לו נוק אאוט

            3. לא הבנת, ההזיות הן שביבי כזה goat לטענתך, כשבפועל הוא משחק בגולדן סטייט עם דוראנט ועדיין משיג פחות מנדטים מקבוצה כמו יוטה או אינדיאנה. זה שגוש הימין גדול יותר ובליכוד לא רוצים להחליף אותו לא עושה אותו שום דבר מיוחד

            4. אור. בניגוד לציונות הדתית הברית עם החרדים היא ממש לא מובנת מאליה. אפשר בהחלט לזקוף זאת לזכות נתניהו

            5. או שזה פשוט סידור נוח לכולם כאשר מתעלמים מהמצע או האידאולוגיה

            6. יכול להיות אבל בוא נאמר שנתניהו די טוב בזה, וזה לא שהאחרים לא מנסים.

            7. או שאפשר לקרוא לזה פרגמטיות. אישית אני מעדיף לוותר אידאולוגיה מאשר להישאר תקוע עם איחוד ומאוחד

            8. אור, שמעון חזק בספורט הלאומי כאן: הכחשת מציאות.
              לא רק בספורט ("אני לא מסתכל על מספרים וסטטיסטיקות ואפקטיב ונעליים") – בהכל.
              שמעון לא לבד, זה מכנה משותף רחב מאוד לימין הלאומני ("אין כיבוש צבאי", "אין עם פלסטיני", "אין בכלל עוני, כולם טסים לחו"ל", וכו' וכו'), ולאנשים דתיים ככלל. הם מאמינים, ואמונה זה ההיפך ממציאות. אתה מאמין, אתה לא צריך "הוכחה", "עובדות" או "מדע" הן לרוב האויב של האמונה (חצי מהישראלים פה מתכחשים לאבולוציה). יש אלוהים וזהו., העולם נברא ב-6 ימים, ואל תבוא לי עם שום סיפור אחר. כך היה, כך יהיה. חיים קלים.
              ומה קורה עם מי שמנסה להגיד משהו על המציאות? לבוא עם "מספרים, סטטיסטיקות, אפקטיב", למשל התקשורת? פשוט: "היא ממציאה דברים". זה דד-אנד, שאין איך לצאת ממנו.
              לכן פרקטית בוויכוחים, זה קיר שאין שום אפשרות לצאת מולו ראש. כל ויכוח נדון לכישלון. כמו להתווכח על אלוהים: יש אלוהים וזהו! ואם אתה אומר שלא, אתה שמאלן שונא ישראל. ראש בקיר. תן לגיא להתרסק עליו, בקיצור 🙂

            9. חגי, הברית עם החרדים מאוד מובנת מאליה.
              מה שהיה בעבר הוא הסטייה, פה ושם דיבורים מתונים של הרב עובדיה אולי, או פרגמטיות מגזרית של החרדים האשכנזים (תנו לנו כסף לכוללים, בלי גיוס, ותעשו מה שאתם רוצים במדיני). זה כבר מזמן לא הסיפור. חרדים הם ימין עמוק. החרדים, בהכללה סטריאוטיפית, הם הקבוצה הכי גזענית ושונאת ערבים שיש פה. משתלב קלאסי עם ביבי הלאומני שונא הערבים, והליכוד, או מה שנהיה ממנו.
              תכלס, ולא נעים להגיד את זה, החיתוך הכי בסיסי במדינה הזו הוא בין אדם דתי ללא-דתי. ראית כיפה על הראש, ראית ימין. אין כמעט דבר כזה, בנתונים, דתי לא-ימני. זה הגוש הגדול שמובטח לכל מנהיג ימני שיהיה פה, שיהיהי ביבי, או אם יבוא גדעון סער או לא חשוב מי.

  3. תודה רועי. מסכים עם התחזית הריאלית . הולכת להיות אחת הקבוצות עם הקצב המהיר בליגה מועמדת חזקה להגנה הגרועה בליגה

    1. למה אתה חושב שאחת הקבוצות האיטיות בליגה עם מאמן שאוהב לשחק סופר לאט תשנה פתאום את הסגנון שלה ושלו?

    1. תנסה 50 שנה, גם בסדר, יקנו את זה בכיף. המאמץ העיקרי הוא עם האינדיאנים, בצורת מאז, כמה, 1948. הארוכה ביותר במייג'ורז, 72 שנה. או שאולי על הדרך יתגנב סופרבול לבראונס!
      באמת מצחיק להיות אוהד ספורט בקליבלנד.

  4. למה כל מי שנבחר בדרפט הוא פוטנציאל. זה לא נכון ודרך חשיבה מעוותת.
    מי שנבחר בדרפט הוא צעיר לא בשל שצריך שנתיים שלוש בשביל להראות אם הוא בכלל שייך לליגה הזאת. אחד לחמישים בערך יעשה רושם בשנה הראשונה. ואחד משמונה בכלל ישארו מעל שלוש שנים בליגה.
    אז הקאבס לא תפשה שום רוקי בדרפט שנה שעברה ונביאה עוד חמישה סימני שאלה.
    התחזית. זה קל בטירוף. מקום אחרון עם 9-11 נצחונות.

  5. סתם. התקשורת שטפה לך את המוח. אתה מסתכל על הכל בעין רעה. תסתכל בעין טובה ותראה שטוב פה במדינה.
    כולם מחייכים כולם עם פלאפונים הרוב טסים פעמיים 3 לחול כל שנה בתי מלון מפוצצים מסעדות מפוצצות 0 מקום דירות בתא ב4 מיליון נמכרות כמו לחמניות גם בירושלים. הכל טוב הרמת חיים פה סבבה לגמרי.
    זה שיש עניים זה יש בכל מדינה. אשפוז בחוץ במיון וחוסר מקום בבתי חולים? אחי גר בניו יורק היה מאושפז שם יומיים בחוץ במסדרון הכל טוב.
    אתה רואה חדשות יותר מידי שמובילה אגנדה ואידיולוגיה שהכל חרא מראים לך תעמולה נגד ביבי במסווה שזה בגללו כאילו בזמן השמאל לא היה עוני. רק חרא מראים לך בחדשות זה פרופוגנדה יקירי. איך ביבי קרא להם? חמוצים.
    אני זוכר עוד בזמן הלימודים איך גיחכתי על החברה שהלכו להפגנות הדיור חחח אמרתי להם שזה ספין שמאלני ועובדים עליהם בסוף 2 שהיו אמורים להיות סטודנטים מובטלים לקולנוע נכנסו לכנסת וסידרו את עצמם על חשבון הפראיירים. אחרי זה כולם אמרו לי צדקתי ואיזה ויכוחים היה איתם לפני חחח.
    החמוצים רואים חמוץ כל היום. אתה מוזמן לבדוק במקום אחר אם יותר טוב שם.
    אני יכול לומר שבאוסטרליה יותר טוב מפה(אוסטרליה של 07 ו08 לא יודע איך שם היום הערבים נהרו גם לשם עידו?) אבל חוץ משם לא חושב שיש מקום טוב יותר מפה. ואם לא היו פה ערבים שעושים בעיות בטחוניןת המצב בכלל היה דבש.
    אתה גם שוכח שמי ששונא אותנו הם הערבים ולא להיפך.
    אבל זה טוב להמציא מציאות ☺

    1. אתה יודע מה הבעיה שמעון? שאתה סיפורים. אתה לא מביא לי עובדה אחת, שאין עליה ויכוח. הכל זה סיפורים, שלך, או של מי שסיפר לך. תן לי עובדה ומשם נתקדם.
      וזה לא יעזור מה שאומרים לך, כאילו אתה עושה את זה בכוונה! אומרים לך, "אתה לא מסתמך על עובדות" – ומה אתה עושה כתגובה, כביכול? ממשיך לא להביא עובדות! ממשיך עם סיפורים! ממשיך עם, "הכל טוב פה, תאמין לי".
      זה בכוונה או מה?
      .
      אני אגיד לך יותר מזה. בגלל שאתה אמור להיות בנאדם של מספרים (רואה חשבון, יועץ מס, לא זוכר בדיוק מה), ההתחמקות הזו מדברת בעד עצמה.
      העובדה שאתה – אתה! איש המספרים! שאנשים מגיעים אליו כדי שיעשה להם את החישובים! – אתה בורח תמיד ממספרים, מעידה שהמספרים האלה מוכרים לך. כי זה המקצוע שלך. אבל המשמעות שלהם לא נעימה, עבור הסיפור שאתה רוצה לצייר.
      אז בוא נתחיל עם עובדה, כלשהי.
      סתם דוגמה מהשרוול: השכר החציוני במשק.
      תגיד לי מה השכר החציוני במשק. נתון בסיסי. אתה אמור להכיר את זה יותר טוב מכולם. השכר החציוני לשכיר.
      ואז נדבר, האם אפשר להתקיים משכר כזה, ואיך, נעשה חישוב פשוט של הוצאות, ונראה מה זה אומר על רמת החיים במדינה הזו, של מחצית מהתושבים. די בסיסי, לא? יהיה הרבה יותר חזק ומדויק מ"חמוצים", "מסעדות מפוצצות" וכל יתר המעשיות. יאללה.

      1. (ואני עושה את בידיעה כמעט ודאית, שהתגובה שלך תהיה אותו דבר, כי ככה זה עם אנשים מאמינים, בביבי או באלוהים: הם לא זזים סנטימטר, ולעולם לא יודו בטעות – לפחות לא כלפי חוץ. אני יודע שהתגובה שלך תהיה אותו דבר, מבסוט כביכול מעצמך, משוכנע כביכול במה שאתה אמור, עם הרבה חחח וגחחח ופחחח. יודע, ובכל זאת מנסה שוב, כי אני מאמין שאנשים כן יכולים להשתנות).

        1. מספרים? תבדוק בעצמך. יש מראה עין ואני רואה בעיני המון אנשים שטוב להם שמבסוטים.
          את החמוצים אני רואה רק בחדשות. במציאות כמעט ולא ראיתי חמוצים.
          מספרים זה דבר רק שקשור לעבודה שלי לא מעבר ומספרים אתה יודע שניתן לסדר איך שרוצים לכן כל המספרים שהממשלה או התקשורת מציגה לך קח בערבון מוגבל הכל מהונדס חביבי.
          זה כמו הערכות שווי דאמרתי פה לא מזמן את הבדיחה ומי שלא בתחום לא מבין איך wework התרסקה.
          בעבודת הגמר בקורס הערכות שווי שלי בתואר השני עשיתי הערכת שווי בלי הינדוסים לרשת מזון גדולה ויצא שבמציאות הם מנופחים רצח. לא עברו שנתיים והחברה הזאת נכנסה לפשיטת רגל. המרצה באותו קורס שלח לי מייל הוא זכר אותי.
          כל תחום המספרים נתון למניפולציות והמספרים לרוב יהיו מה שהלקוח מבקש בטח בתחומים בהם הערכות ואמדנים זה הבסיס.
          אני יודע על עוד כמה חברות בשוק שמנופחות רצח.
          אז מספרים זה לא קודש חביבי. תסתכל בעיניים שלך.

        2. אגב תיאוריית המפץ הגדול נשמע הזוי בדיוק כמו בריאת העולם. חורים שחורים חומר שמימי גם היה צריך להיווצר איכשהו לא?
          נשמע לי בדיות ולא שכנע אותי. הגיוני כמו עץ הדעת.
          תכלס אף אחד אין לו מושג קלוש איך נוצר העולם והאדם הכל השערות. אז תאמין במה שבא לך רק אל תביא את זה כעובדה

      2. טוב אני אפילו כבר לא מבקש רשות לפני שאני דוחף את האף לדיונים של אחרים – עמכם הסליחה
        .
        לגבי מה שרשמת למעלה על גזענות חרדית כלפי ערבים – בהחלט יכול להיות אין לי איך לבדוק את זה מלבד אנשים פרטיים שאני מכיר, ולא נתקלתי במשהו יוצא דופן. דווקא הליכה של החרדים והערבים היא טבעית מאוד. בניגוד לשמאל הישראלי שאין לו הרבה ערכים משותפים עם המגזר (לא בקיא עד כדי כך אבל לדעתי השמאל הערבי הסוציאליסטי הוא מיעוט) וליהפך הוא אפילו די נוגד בלא מעט ערכים למגזר הערבי, למגזר החרדי והערבי ישנו אינטרס ברור – שמירה על אינטרס אחד שמתפצל להרבה חלקים – המשפחה. שמירה על שמרנות ערכי המשפחה, קצבאות ילדים וכדומה. במובן הזה דווקא הציונות הדתית היא ברית פחות טבעית היות והיא מנסה לייצר אלטרנטיבה לאידאולוגיה החרדית – כמובן שלערבים אין עניין בכך מה שמייצר מצב יותר נוח לחרדים על פניו.
        .
        אם כבר חרדים והמצב בארץ – לפחות על פי נתוני 2012 (ואין סיבה להניח שזה ישתנה) אנחנו המדינה עם הילודה הכי גבוהה בקרב המדינות המפותחות, ואם אני לא טועה גם בעולם אנחנו במקום נכבד מאוד. היות והמגזר החרדי הוא נושא הדגל במובן הזה והיות והמגזר החרדי רק לאחרונה מתעורר מהשינה שלו בכל הקשור ליציאה לעבודה, תגיד לי אתה איך אפשר להלחם בעוני הזה? דעתי הפרטית היא שבכל הקשור לקצבאות ושירותים אנחנו מדינה די מתקדמת. אדם שמוכר בביטוח לאומי כבעל נכות מרמה מסוימת מתחיל את החודש עם בערך 4000 ש"ח – נטו. וזה כמובן לא כולל שירותים שהוא מקבל מהמדינה או כספים נוספים (למשל מימון חלקי או מלא של תואר ראשון או לימודי תעודה כלשהם). מילה נוספת בהקשר הזה: זה שתכניס עוד כסף למערכת לא בהכרח ייתן לך מערכת יותר טובה. הבעיה היא שכל פעם שמנסים לעשות כאן רפורמה… (מישהו אמר נמל אשדוד?)
        .
        באיזשהו מובן מדע הוא גם אמונה בסט ערכים כלשהם (מהי המוטיבציה המטורפת שלנו כל הזמן לגלות עוד ועוד ועוד לאינסוף? האם העוצמה שבידע היא לא ערך? האם היכולות לפתח טכנולוגיה מתקדמת היא לא ערך?) אני בהחלט מסכים איתך שבניגוד לאמונות הפולחניות הקלסיות (יהדות איסלם וכו') היא יותר גמישה ואולי אפילו בהרבה אבל זו שאלה כמותית ולא איכותית. סיפור שיצא לי לשמוע ביוטיוב מד"ר אביב צנזור הוא שאחד מתלמידיו של פיתגורס נתן להם הוכחה שיש עוד קבוצה של מספרים שלא נכנסת לקבוצות שהם ידעו עליהם. סופו של סיפור הם הטביעו את הבחור בים. סיפור אמיתי? אין לי מושג, אבל הוא משקף את זה שגם המדע לא חסין. קח למשל את הגאון מכל – איינשטיין. מספרים עליו שהוא לא מת בשמחה היות והקוונטים הפריעו לו והוא לא הצליח לייצר שום תאוריה כוללת שתצליח לכלול את התופעות המטורפות שגילו בקוונטים. זו לא אמונה? בסופו של דבר הכימיקליים במוח שלנו מביאים אותנו לאותו המקום..
        .
        מילה על התקשורת – לא סתם מדד אמון הציבור בה הוא נמוך באופן עקבי. גם אם התקשורת משתמשת בסטט' – סטט' תמיד ניתן להטיה סלקטיבית. אבל מה כן? יש התגייסות מאוד ברורה מצידה לתמיכה בנרטיב מסוים וכאשר מישהו סוטה מהנרטיב הוא מקבל על הראש באופן חסר תקדים (עמית סגל? אראל סגל?) אני חושב שלעדר נמאס שעובדים עליו בעיניים פשוט.

    2. מה הכנסת אותי לשיחה.

      אבל כיוון שאני בקשר מצויין עם אחיי הלבנונים אני אתן את 2 הסנט שלי.
      מחוץ לביצה של המזרח התיכון תמצא שאנחנו ואחינו המצרים פלסטינאים לבנונים ועכשיו מגיעים גם הסורים (למרות שאלו מסכנים, אן להם השכלה או אנגלית. אללה ירחם עליהם) יש ביננו הרבה יותר מהמשתף ממה שאתה חושב.
      ראשית באנגלית לכולנו אותו מבטא. לא תוכל להבדיל בין פליסטנאי לישראלי אם הוא מדבר אליך באנגלית שותפת.
      שנית – במלבורן לפחות ישראלים וערבים עובדים הרבה באוכל (קבב שזה שווארמה) ובאופנה (כמוני). אנחנו עושים יופי עסקים אחד עם השני
      שלישית – בכסף ומו"מ אנחנו אותו דבר עם יתרון לערבים. עושים חוזים של מליונים על מפית, מתמכחים עד שיוצאת הנשמה, מעלים טורים עוברים לצעקות ובסוף מתחבקים, נשיקה על הלחי וממשיכים הלאה.
      רביעית – הנשים שלנו ושל הלבנונים הן במנהלות האמיתיות והמושכות בחוטים.
      תוסיף לזה את אהבתנו לשווארמה חומוס טבולי פלאפל ומוזיקה מזרחית ותבין למה בסידני ומלבורן אין הבדל בין ישראלים לשאר המזרח התיכוניסטים.

      עכשיו בקשר לחיים עצמם בישראל, עד שלא תפתאו אתץ העיין הקטן עם התאום הזהה שלנו. נסעים שהחיים פשוט יקרים בטירוף בישראל.
      אני בן 46 גמרתי לשלם משכנתא, המכוניות שלי שתיהן בני פחות מעשר ואין עליהם חובות. ואני עובד 20 שעות בשבוע. מרוויח פחות הממוצע בויקטוריה. איפה אתה? כמה חובות יש עליך בשביל לטוס לחו"ל 3 פעמים בשנה?

      השנה עבדתי באוזי אופן והסעתי עשרות אנשים שנמצאים בכל המקומות בעולם, ועובים מארץ לארץ אחת לשבוע. ובזכות המבטא שלי תמיד דיברנו על ישראל (לא משנה שאני עשרים שנה בחוץ) כולם וזה 100% כולל טניסאים מליונרים ובליניורים אמרו שישראל זה אחד המקומות הכי יקרים בעולם שהם לא מבינים איך אפשר לגור שם.

      1. החוב היחיד שיש לי זה המשכנתא.
        אוסטרליה ציינתי במפורש ביקשתי מקום אחר חוץ מאוסטרליה.
        ישראל יקרה? תא וירושלים אתה מתכוון לך בבקשה לניו יורק מוסקבה סנט פטנסבורג לונדון פריז רומא ותגיד לי אם תא או ישראל יקרה.
        אוסטרליה היא המדינה הכי טובה בעולם ללא ספק לגור בה וגם לגדל משפחה לא נשארתי שם כי שכר הלימוד באונ מלבורן היה בשמיים. מדינה גן עדן באמת רמת חיים סופר גבוהה והעלות היא בין הנמוכות בעולם המערבי. אולי הערבים שיגיעו לשם לאט לאט יהרסו את זה לא יודע הזמן יגיד.
        אבל חוץ מאוסטרליה ישראל היא כמו כל המדינות המתקדמות בעלויות ובמחירים ואף זולה יותר.

        1. הערבים לא הרבו כלום. תקרא את התגובה שלי.

          שוב אתה ממש אבל ממש לא חיי במציאות. העיר הכי יקרה בעולם מבחינת נדלן זה סינגפור. שניה סידני ושלישית מלבורן. תל אביב אפילו לא בעשרים וירושליים זו שכונת עוני. יוקר המחייה שלכם בא ליידי ביטוי במחיר הדלק, סיגריות, בירות, מסעדות, חשבונות. אתם פשוט גונבים אחד את השני שם. אין רחמים. ברור שחו'ל זה חסכון סמוי.

          דבר שני. כמה שעות בשבוע אתה מחוץ לבית לצרכי עבודה?

          1. נו ברור חביבי זה מדינת היהודים.את הבעל מסעדה גונבים בארנונה וכל מיני בירוקרטיה ואז הבעל מסעדה גונב אותך בבירה.
            בחול היהודי עוקץ את המקומיים אבל שכל העוקצים במדינה אחת אז ברור שזה קצת יותר יקר אבל לא יותר מהמקומות שציינתי

            1. וכמה אתה על הכביש?

            1. בזה אתה צודק. הנדל"ן הוא שןק כמו של שוק אחר. רק מה… זה שוק בינלאומי.
              בגלל שיש כל כך הרבה ישראלים מבוססים בחו"ל כמו מנחם כמו יואל כמו רובין. את הנדל"ן ברובו אנחנו קונים לא השוק המקומי.
              במה דיקות באשדוד ובנתניה עומדות רייקות!!! כמה בת"א עומדות ריקות. אלפים. מחכים שהחבר'ה שלי ממלבורן יבואו לחופשה.
              דירה בת"א עלתה מליון שח ב 2006. זה $200K . מחיר מצחיק בשביל דירה לחופשה למישהו שעושה $150K בשנה (דיי הרבה מהקהילה עושים את זה). גם היום ב 4 מליון ש"ח זה מחיר מצחיק בשביל מליונר.
              זה אגב גם המצב במקומות 2,3,4 שזה סידני מלבורן וונקובר. רק שבמקום יהודים מליינים שקונים נדל"ן תהפוך לסינים מליינים שמלבינים הון…

        2. שמעון,
          מבלי להיכנס לשורשי הוויכוח (כי זה לא וויכוח. זו התנצחות),
          לא כתבת אפילו פרט מידע אחד שהוא עובדתי או מתקרב להיות מדויק.
          ישראל יקרה. מאוד. אנחנו יקרים מרוב אירופה. אנחנו יקרים בהרבה מארה"ב (אנחנו מדברים הבדל של 40% בממוצע).
          הבעיה?
          לא זאת בלבד שיקר בארץ,
          ההכנסה נמוכה בהשוואה הן לאירופה, והן לארה"ב.
          ההתייחסות היא לממוצעים. באירופה, בארה"ב, ובישראל.
          הבעיה היא שממוצע של הכנסה לא מספר סיפור אמיתי. ממוצע לא מתייחס לרוב. אם מתבוננים בנתון ההכנסה החציונית,
          אז מגלים את הבעיה. אם אני זוכר נכון, ב-2018 זה היה משהו כמו 7,500 ש"ח. זה נמוך כמעט ב-1,500 ש"ח מההכנסה הממוצעת.
          לצורך השוואה, ההכנסה החציונית בארה"ב היא 3,750$ לחודש. זה בדולרים, כן? פי 1.8 מההכנסה החציונית בארץ, וזה כאשר יוקר המחיה בארץ גבוה בהרבה.
          שים לב, אני כל הזמן מתייחס ל-"חציוני". זה נתון שמלמד אותנו הרבה יותר מממוצע. חצי מאזרחי ישראל מרוויחים פ-ח-ו-ת מ-7,500 ש"ח לחודש.
          על איזה 3 טיסות בחו"ל בשנה אתה מדבר???
          יש כמות עצומה של אנשים. חצי מהציבור. שהם פשוט שקופים בעינך. אתה רוצה לספר לי שעם 15,000 ש"ח ברוטו, משפחה עם 2 ילדים, ומשכנתא (במקרה הטוב), יכולה לצאת לחו"ל 3 פעמים? פעמיים? פעם אחת? על מה אתה מדבר?
          אתה מתעסק בחשבונאות. זה לא מסובך –
          מתוך אחרי מסים ופנסיה נשארים כמה? משהו כמו 13,000 (אני נדיב). משכנתא/שכר דירה. זה עוד 4,000 (שוב, אני נדיב).
          זה משאיר 9,000
          להכל. אף אחד לא מצליח לקנות בארץ דירה רק מהמשכנתא. יש הלוואות (שיפוץ, ריהוט, וכיוצא בזה).
          יש ילדים. תשלומי גן/בית ספר.
          יש חשבונות.
          כמה זה משאיר?
          אני מבטיח לך –
          לא מספיק ל-3 טיסות לחו"ל בשנה.
          .
          זה קל לחשוב שהאנשים שאתה פוגש בסביבתך, זו המציאות.
          זה קל להגיע לשדה התעופה, ולראות את המוני האנשים שבדרכם אל/מ- חו"ל,
          ואז לחשוב "מה הם רוצים? הכל דבש".
          אבל כאמור, זו לא המציאות.
          המציאות היא שבישראל 2018 יש קיטוב גדול מאי פעם. כן, יש המון באוכלוסייה שמרוויחים היטב.
          אבל יש גם לא מעט שלא.
          כמה אנשים שכבר היו צריכים להיות בפנסיה אתה ראוה מאיישים את עמדת השומר בכניסה לקניון?
          מנקים את השירותים בבית הספר של ילדיך?
          כמה אתה חושב שהם מרוויחים?
          אתה באמת חושב שהם יוצאים לחו"ל 3 פעמים בשנה?
          או שפשוט לא שמת לב. אתה שם לב רק לחמוצים. האחרים, הם פשוט שקופים.

          1. אף אחד לא שקוף. עניים יש ותמיד היו בכל מדינה. בארהב שכירות 2 חדרים בניו יורק אחי משלם 2600 דולר. אם השכר החציוני הינו 3750 גם שם אי אפשר להתקיים.
            לא הבנתי מה באת להגיד שיש שומר בכניסה גם בארהב יש שומרים מה אתה מאשים בזה רק את המדינה?
            ואם זה אדם שלא למד כלום או למד שטות כמו פילוסופיה וכחלופה אין לו כישורים להקים עסק מצליח עצמאי (כי בשביל עסקים לא צריך ללמוד באמת) והוא לא בא ממשפחה עשירה סביר להניח שיהיה עני נכון? כוחות השוק או שאתה רוצה להאשים בזה את המדינה? בארהב יש הומלסים ברחובות אז מה? אם הם היו מסוממים שיכורים גם בזה המדינה אשמה?
            זה לא שקוף ואין קשר למה אני רואה. עניים ביניים ועשירים היו תמיד ויהיו תמיד. תמיד יש אנשים שיאכלו לחם וחמאה ואנשים כמו טייגר שיעשו אורגיות עם 20 נשים בלילה ב200 אלף דולר ללילה מה לעשות. זה לא שאני טייקון או משהו כולה מעמד ביניים. מישהו אמר שחייב לטוס לחול 3 פעמים? חול זה מותרות מסעדות זה מותרות ומי שאין לו לא ילך מה לעשות. גם לי בא חופש בריברייה לשבועיים בסוויטה אלוהית אבל אין לי כסף לזה ומעדיף להשקיע בדברים אחרים אז אני אתלונן על המדינה?
            סטטיסטיקה זה מספר זה לא מספר את הסיפור מאחורי האדם. אינך יודע למה אותו אדם הומלס. לתרץ את זה בסטט ולומר שהמדינה אשמה זה בריחה מאחריות אישית.
            אני באופן אישי קפיטליסטי לגמרי למעט מערכת בריאות כי שם יהרגו את החולים שזה יהיה פרטי למרות שהיום הטיפול הטוב פרטי. לא ראיתי שהקומוניזם הצליח יותר גם שם גונבים בסין וגנבו ברוסיה לא?

          2. גיא דעתי הענייה מאוד היא שאני לא חושב שרוב האנשים הללו שקופים הם פשוט בחרו (אפשר להתווכח על בחרו או הוסללו אבל אני רוצה להאמין שלאדם ישנה היכולת לבחור באורח חיים) באורח חיים שבסופו של דבר ישים אותם מתחת לקו העוני – אני מדבר בעיקר על המגזר החרדי.
            .
            במקום בו עבדתי הייתה יחידת טיפול חרדית (שאהבתי מאוד מאוד) – עושים בדיוק את אותה העבודה כמוני ומקבלים בדיוק את אותה המשכורת כמוני. רק מה, בזמנו לי היה ילד אחד ולחלקם היו 8. איך אפשר להתמודד עם זה? אני מדבר איתך על אנשים עם תואר שני וחלקם עם דוקטורט או בדרך לשם לפחות, סט ערכים שחלקו דומה וחלקו שונה משלי. מה לעשות ילדים זה מצרך יקר ומי אני שאומר לו מה לעשות עם החיים שלו, אבל יש לזה מחיר – ליטרלי.
            .
            יש כאן 3 מגזרים שהם עניים ואני חושב שהתעוררנו מאוחר אבל מוטב מאוחר מאשר מעולם לא..
            המגזר הערבי העדה האתיופית והמגזר החרדי. בעוד לאחרון ישנו אלמנט אחד (וגם שם ישנם תכניות ממשלתיות חסרות תקדים על מנת להעניק השכלה ולהכניס לשוק העבודה) של עוני אצל השניים האחרים ישנם עוד אלמנטים (למשל דחייה בוטה על ידי המיינסטרים, שיטור יתר, גזענות מצד הממסד כגון בתי הספר ועוד ועוד) אם אצל המגזר הערבי זה באמת לא ריאלי, הנישואים בין המגזר הישראלי המיינסטרימי לעדה האתיופית יעיד עד כמה אנחנו גזענים – ומימלא שיוויון ההזדמנויות הוא נמוך מאוד. התעוררנו לאחרונה כי ישנם יותר ויותר תכניות הן למגזר הערבי והן לעדה, מקווה שהילדים שלי יחיו בעולם שבו זה בכלל לא אישיו (ווישפול לגמרי אני יודע)
            .
            השומר שבקניון או המנקה – הילדים שלהם היו חברים שלי – היום תודה לאל הם הרבה יותר מתקדמים ממני בכל מה שקשור להשכלה או הכנסה. בסופו של דבר השומר בקניון הוא המיעוט של מי שנמצא בעוני. הרוב לדעתי הענייה נמצאים במה שציינתי.

            1. חגי. אם תשים לב, הרחבתי בכוונה על השכר החציוני. לא התעסקתי בכלל עם העשירונים ה-9 וה-10.
              תתבונן שוב על המספרים. אלו לא מספרים של עוני, אבל אלו גם לא מספרים שמספרים את הסיפור ששמעון חוזר עליו שוב ושוב.
              אתה מבין עד כמה משפחה ש-2 בני הזוג מרוויחים את אותו שכר חציוני, היא פגיעה?
              מה קורה אם אחד מאותם בני זוג מאבד את יכולתו להמשיך ולהרוויח את אותה המשכורת?
              מחלה ממשוכת. פיטורים של מישהו בן 40+ שעבד כל חייו במקצוע לואו טק.
              אלו לא מקרים תאורטיים. אלו מקרים שיצא לי לראות מקרוב.
              0 בחירה. רק שלוב נוראי של מזל רע, מדינה שלא דאגה ליצור רשת ביטחון –
              אני מדבר על בן אדם שעבד כל חייו, שילם ביטוח לאומי. שילם מס הכנסה. עשה מילואים. מילא את כל חובותיו לחברה, ואז עוד קצת.
              ואז חלה בסרטן.
              מסתבר שהביטוח הבריאות לא מכסה את מלוא העלות של מי שצריך לעבור השתלת מוח עצם בחו"ל.
              מסתבר שהביטוח הלאומי לא משלם את אותה משכורת שאותו אדם הרוויח אחרי תקופה מסוימת.
              מסתבר שאותו אדם נורמטיבי, צריך את עזרת המשפחה, והחברים (היה איתי במילואים), בשביל לשרוד.
              .
              שוב, זה לא איזה סיפור נדיר של מזל רע נטול היגיון. משהו של אחד למיליון. זו המציאות שיכולה ליפול על כל אחד מאיתנו.
              .
              אם תשים לב,
              לא הזכרתי שום פוליטיקאי בתגובה שלי.
              אין הבדל בין כחול לבן לליכוד בנקודה זו.
              אבל זה לא משנה את העובדה שהגיע הזמן שמעמד הביניים יבין שדופקים אותו.

            2. אני מקבל בהחלט את מה שאתה אומר אבל:
              למרות שאת הסיפורים האישיים קשה מאוד מאוד לכמת. לי לפחות אין שמץ של מושג מהי מידת הנדירות/ תדירות של המקרים שהבאת אם לך יש אשמח שתפנה אותי כי זה נראה לי יחדש לי מאוד.
              .
              בתור הפרשן החדש של שמעון אני יכול להבין שמה שהוא אומר הוא שישנו פער די גדול בין גדול בין מה שמוצג בתקשורת לבין המצב בפועל. הזרקור שמניחים שם בהדורות השונות או בפרשנויות השונות הם מוטים באופן די ברור. לא זוכר שראיתי כתבות עד כמה קרטל החלב מזמבר אותנו או את הפוליטיקאים שמסבירים לנו כמה יקר כאן מדברים על זה.

            3. חגי, שוב –
              לא הכל פוליטיקה של ימין ושמאל "ארץ ישראליים".
              אני מדבר על סוגיה חברתית שאמורה לגעת בכלל הציבור.
              .
              לא עשיתי בדיקה של כמה משפחות בכל שנה נופלות ממדרגת "מעמד הביניים" למצוקה כלכלית. אני בטוח שאפשר, אם רוצים, למצוא נתונים.
              מה שאני יודע בוודאות, זה שאותה מדרגה, היא כיום צרה במיוחד.
              לא צריך לעשות יותר חוץ מלהתבונן במספרים כפי שהם.
              .
              וזה מעבר לעובדה ש-
              יוקר המחיה בארץ גבוה הרבה מעבר למה ששווי המשקל התחרותי אמור היה לאפשר.
              הרגולציה על המוסדות הפיננסיים נמצאת בשפל חסר תקדים.
              הרגולציה על חברות הביטוח כמעט ולא קיימת.
              ההגנה המשפטית על האזרח הקטן כמעט ולא קיימת.
              הרפואה הציבורית קורסת.
              .
              לא הכל אשמת ביבי. שלטון ברק לא היה שונה בכלום. יאיר לפיד כשר אוצר, לא היה שונה בכלום.
              .
              אני כתבתי תגובה לשמעון, בגלל שנמאס לשמוע שוב ושוב את אותה מנטרה של "הכל דבש", "חמוצים".
              זו מנטרה שלא קשורה למציאות כפי שהיא.

            4. סורי אבל פשוט לא מסכים – ואני לא מסכים איתך שלפחות איך שזה מוצג בתקשורת זה לא קשור לימין או שמאל. לא בקיא בפרטי הרגולציה אבל זה אמור להיות הפוך -היעדר רגולציה יוריד את המחירים (זה כל הקטע בשוק חופשי לא?) אולי חברות יקרסו ואז לא יהיה כיסוי, אבל איך זה משפיע על יוקר מחיה?
              לגבי הרפואה הציבורית אני צריך נתונים כי אני יודע שזה מה שחוזרים עליו שוב ושוב אבל לא ראיתי שזה מגובה בנתונים (לפחות לא בדיונים בהם אני הייתי נוכח) אבל כמו שרשמתי למעלה ואת זה אני אומר בעירבון מאוד מאוד מוגבל כי לא נברתי בנתונים, זה בהחלט שאלה של ימין ושמאל (כלכלי כן). לעשות כאן רפורמה זה מאוד מאוד קשה. יכולים להזרים עד מחר כסף אבל בסופו של דבר מוקדי כוח כאלה ואחרים ישאבו אותו.
              .
              לגבי האזרח הקטן – רמזת על זה ביום שישי – אם בא לך תפרט קצת יען זה נושא שהייתי שמח להבין בו יותר
              .
              לגבי שמעון אם לא נמאס לך לשמוע על ניגובים או דיבורים נחרצים על נגרותו של מאן דהוא בטוחני שתוכל להתרגל גם לחמוצים ולהכל דבש.

            5. אתה נכנס כאן לדיון כלכלי.
              .
              קצרה היריעה,
              אבל בכל זאת –
              השוק בישראל הוא שוק קטן. מאוד. על מנת שיהיה כאן שוק תחרותי, חייבים רגולציה, אחרת השוק יתנהל (ולמעשה מתנהל) בתנאי קרטל.
              זה לא סוד גדול שהבנקים מתאמים מחירים. זה לא סוד גדול שחברות הביטוח משתפות פעולה. עד להתערבות של כחלון, חברות התקשרות התנהלו בתנאי חוסר תחרות מובהקים.
              .
              בכל הנוגע למערכת המשפט ומקומו של האזרח הקטן –
              במקרה זה, בכלל קצרה היריעה.
              אני רק אציין בקצרה –
              למי אתה יכול לפנות כאשר אתה מקופח?
              נגיד, כאשר חברת התקשורת עמה אתה מקושר לקחה ממך יותר מדי כסף. או כאשר חברת הביטוח לה אתה משלם בכל חודש מסרת לשלם בעקבות תביעה מוצדקת שלך?
              אתה צריך לפנות לבית המשפט. קל, זה לא. פשוט, זה עוד פחות. זול? זה כבר בכלל מצחיק.
              מה קורה כאשר אותה חברת תקשורת החליטה שאתה חייב לה כסף?
              בקלי קלות הם פונים להוצאה לפועל, ופתאום אתה מגלה שפתחו לך תיק, ושיש לך עיקול על חשבון הבנק. רמת ההוכחות הנדרשת מהם שואפת ל-0.
              למעשה, במדינת ישראל בתחום זה, אתה אשם עד שתוכיח שאתה חף מפשע.
              .
              אפשר להמשיך עם עוד המון דוגמאות, מהמון תחומי חיים, אבל כאמור –
              קצרה היריעה.
              יש בעיה בארץ. לבעלי ההון יש השפעה אדירה על הפקידות. והפוליטיקאים, אלו מהם שהם חברי כנסת,
              שתפקידם המוצהר הוא לייצג אותנו, האזרחים, הם מועלים בתפקיד זה. ימין ושמאל כאחד.
              יש כמה בודדים שעבורם להיות ח"כ זו עדיין שליחות. אבל, כאמור, אלו בודדים.
              הרוב, מושפעים מלחץ הלוביסטים של בעלי ההון. ואנחנו, אם לא נדאג לעצמינו, אף אחד לא ידאג לנו.
              אני יודע שזה נשמע כמו ססמת בחירות נדושה.
              הסיבה היא שאלו שעושים ככל שבידם להגן על ההון, הפכו אמירה זו לאמירה נלעגת.
              .
              הייתי יכול להמשיך ולהרחיב עד לרמה שצריך בשביל זה ספר, ולא עוד תגובה באיזה אתר אינטרנט.
              כאמור,
              זה לא המקום.

            6. על הרוב אנחנו מסכימים.

            7. גיא פוליטיקאים מייצגים את עצמם בלבד. אבוי אם מישהו מאמין שהם נציגי העם. כמו שאמרת הם משרתי האדונים וזה תפקידם. בינינו אם טייקון היה נותן לך שכר של 5 מיליון תמורת הטבות היית לוקח כמו גדול. אני בכל אופן בטוח הייתי לוקח.
              העם צריך לייצג את עצמו הוא לא צריך נציגים. תאר לך היה באינטרנט בקוד אישי אפשרות להצביע להכל. חבר כנסת מהבית בו כל המדינה חברי כנסת😎 אני בעד זה ואז הלוביסטים יפעלו בשכונות 😂😂

  6. אף אחד לא שקוף. עניים יש ותמיד היו בכל מדינה. בארהב שכירות 2 חדרים בניו יורק אחי משלם 2600 דולר. אם השכר החציוני הינו 3750 גם שם אי אפשר להתקיים.
    לא הבנתי מה באת להגיד שיש שומר בכניסה גם בארהב יש שומרים מה אתה מאשים בזה רק את המדינה?
    ואם זה אדם שלא למד כלום או למד שטות כמו פילוסופיה וכחלופה אין לו כישורים להקים עסק מצליח עצמאי (כי בשביל עסקים לא צריך ללמוד באמת) והוא לא בא ממשפחה עשירה סביר להניח שיהיה עני נכון? כוחות השוק או שאתה רוצה להאשים בזה את המדינה? בארהב יש הומלסים ברחובות אז מה? אם הם היו מסוממים שיכורים גם בזה המדינה אשמה?
    זה לא שקוף ואין קשר למה אני רואה. עניים ביניים ועשירים היו תמיד ויהיו תמיד. תמיד יש אנשים שיאכלו לחם וחמאה ואנשים כמו טייגר שיעשו אורגיות עם 20 נשים בלילה ב200 אלף דולר ללילה מה לעשות. זה לא שאני טייקון או משהו כולה מעמד ביניים. מישהו אמר שחייב לטוס לחול 3 פעמים? חול זה מותרות מסעדות זה מותרות ומי שאין לו לא ילך מה לעשות. גם לי בא חופש בריברייה לשבועיים בסוויטה אלוהית אבל אין לי כסף לזה ומעדיף להשקיע בדברים אחרים אז אני אתלונן על המדינה?
    סטטיסטיקה זה מספר זה לא מספר את הסיפור מאחורי האדם. אינך יודע למה אותו אדם הומלס. לתרץ את זה בסטט ולומר שהמדינה אשמה זה בריחה מאחריות אישית.
    אני באופן אישי קפיטליסטי לגמרי למעט מערכת בריאות כי שם יהרגו את החולים שזה יהיה פרטי למרות שהיום הטיפול הטוב פרטי. לא ראיתי שהקומוניזם הצליח יותר גם שם גונבים בסין וגנבו ברוסיה לא?

  7. גיא החרדים בוחרים בדרך חיים הזאת וגם הערבים. הרבה מהם גם עובדים בשחור הם מעוותים את הסטט. איש לא אמר להם לעשות 6 ילדים. גם אני רוצה 4 ילדים אבל כרגע על 2 עד שלא נשתדרג מה לעשות..
    צריך לחיות לפי מה שיש ולא לקפוץ מעל הפופיק.

  8. אגב גיא רק להראות כמה הציבור בארץ לא מונע מדברים אלו כחלון היה הפוליטיקאי היחיד שהשפיע לאנשים בכיס דה פקטו לא מאקרו כלכלי, חתך את מחירי הסלולר מ700 שח ל40 שח חתך את מחירי הטיוי מ350 שח ל150 שח עשה מחיר למשתכן שכל חברי קנו דירות רק בזה ורק בזכות זה והכל תוך זמן קצר יחסית של 5 שנים ואף אחד כמעט לא הצביע לו בבחירות הקודמות. מה זה מלמד? שהמצב הכלכלי לא כזה גרוע אחרת היו צריכים לנהור להצביע לו לא?
    אני אגב הצבעתי לו פעמיים

    1. תמשיך להתעלם מהעובדות, גם כאשר הן מוצגות לפניך אמפירית.
      בכוונה לא הזכרתי ימין או שמאל. פשוט הצגתי את הנתונים כפי שהם.
      אתה משום מה בוחר להתעלם מהם, ולהמשיך עם הנרטיב.
      .
      (טוב, זה לא "משום מה". זה דף המסרים של המחנה…)
      .
      אתה יודע למה דפוסי ההצבעה כמעט ואינם משתנים?
      בגלל שאנשים מצביעים ממקום של רגש. לא היגיון. גם ימין, וגם שמאל.

  9. נו גיא אנו מסכימים על כל העוולות שאתה מתאר אבל האם זה שונה במדינות אחרות? בנקים וקרטלים אחרים מתאמים מחירים גם באירופה ארהב ואוסטרליה. בנקים פה ב1985 לא עשו קרטל והונאות? הכסף שולט זה חדש לך? לא הבנתי איך הגעת לדיון הזה.
    בא שר אוצר כחלון והציג שינויים והעם אמר לו זדיין חד וחלק. היה לו בשיא 10מנדטים למה הוא ירד ל5? למה בוחריו נטשו אותו שכל אלו שקנו דירות במחיר למשתכן בזכותו לא הצביעו לו. חוץ ממני כל חברי כמעט קנו במחיר למשתכן במרכז ואף אחד מהם אפילו לא 1 הצביע כחלון. למה?
    אחכ בוכים שאין מי דואג לעניים. הבן אדם חסך לאנשים לפחות 500 שח כל חודש על טלפון וטיוי. אני אישית מכיר 80 איש כמעט שקנו במחיר למשתכן בזכותו דירה אז למה עם ישראל אמר לו זדיין מפה? למה הם הולכים לאלו שלא קיימו מילה כמו ביבי ליברמן גנץ לפיד שלא עשו כלום לאזרח חוץ להבטיח שטויות ולא לקיים כלום?
    הרי החרדים ולא מעט ערבים מצביעים לשס כי שס דואג לקצבאות שלהם אז למה הציבור בישראל ממשיך להצביע לביבי וגנץ?

    לגבי האזרח אין לו למי לפנות צדק לא קיים בבתי משפט ובמשטרה יגידו לו זדיין מפה אם לא מדובר ברצח אונס או פיגוע טרור.
    אתן לך מקרה אישי שקניתי אוטו חדש לפני כמה שנים היה מישהו בתל אביב שהשתמש בלוחית מזוייפת עם אוטו מספר כמו שלי היינו מקבלים דוחות מלא כי הוא היה בכוונה מחנה באדום לבן וכו התלוננו במשטרה והוכחנו הכל אז את הקנסות העיריות ביטלו אבל כל פעם הייתי צריך לשלוח אותו דבר לעיריות. יום אחד אשתי קיבלה הודעה בפנגו הרכב בעזריאלי בחניון והוא היה אצלנו בבית התקשרתי למשטרה ואמרתי להם איפה הבן אדם למרות שידעתי שאין סיכוי שהם ישלחו מישהו חשבתי לומר להם שיש אדם חשוד כמחבל ברכב מס זה וזה ישר היו הולכים אבל לא רציתי אחכ בעיות אמרה לי כן שולחת ניידת. נחש מה קרה😂😂 אתה כבר מבין…
    אחרי כמה חודשים היה כתבה בחדשות על גניבת מספרי רכב וכמה עושים את הטריק הזה ושהמשטרה לא מטפלת בהם. הם אומרים אין מה לעשות. מעניין אם יגידו להם יש פה חשד למחבל לרכב תופת אם הם לא יגיעו…
    זה אבל ככה בכל מקום בארהב היה מקרה שאישה טבעה והמוקדנית אמרה לה סתמי תוך שהיא טובעת נו אז מה זה אומר..? מקרים פרטניים.

    לגבי מעמד הביניים גם אני ואתה חשופים לאותם סיכונים מישהו מבטיח לנו משהו? זה שונה משאר העולם? אל תביא לי דוגמאות של מדינות סקנדינביה זה בכלל לא בר השוואה.

    אתה באמת חושב שמישהו יצא נגד בעלי הממון? בעלי הממון ממנים את הממשלה והשרים מי יצא נגדם? ישר ישרפו אותו. ראית איך טיגנו את כחלון? הוא לא יאריך ימים. מידע אישי אני אומר לך שחברות ענק מעסיקות לוביסטים על בסיס יומיומי עם בכירי הכנסת. רוזנטל קרא לזה שקשוקה ניסה לשנות ונכנס לכנסת ועשו שקשוקה ממנו, איפה הוא?
    איך לך סיכוי להביס את המערכת. בכל מקום כל אחד דואג לתחת שלו ואם אפשר לקחת ולגנוב יקחו ויגנבו מי שקרוב לצלחת אין מה להתבייש בזה. אם אתה לא יכול להביס אותם תצטרף אליהם.
    היה לי על זה פעם שיחה עם לקוח די עשיר שעשה אחלה אקזיט בהייטק והוא התערב איתי שתוך 5 עד 10 שנים יהיה משבר חמור בענף הנדלן אמרתי לו שזה לא יקרה. מאז עברו 5 שנים. יש לו עוד 5 שנים. מאז הוא עבר לגור בניו גרזי לכן אני בונה על ארוחה בניו יורק😎
    עכשיו משבר יגיע מתישהו כי העולם נא ממשבר למשבר זה המעגל וקשור לכוחות השוק לכן סגרנו על 10 שנים.

    1. אתה טוען שהמצב גרוע באותה המידה בכל מקום. אתה טועה.
      יש מדינות בהן לאזרחים עדיין יש כוח. וכאשר לאזרחים יש כוח, להון יש פחות ממנו.
      .
      המשווה היא די פשוטה –
      הפוליטיקאים צריכים את האזרחים בשביל להגיע לעמדות כוח. הם צריכים את אנשי ההון בשביל, ובכן, הון.
      במקומות בהם האזרחים יותר מעורים במתרחש, בהם יש בלמים ואיזונים, עם מערכות שמפקחות אחת על השנייה,
      שם להון יש פחות אפשרות להשחית. זה לא מונע ממנו לנסות ולהשפיע, וזה רק טבעי. זה רק מונע ממנו לשלוט. ההבדל מהותי.
      מדינות סקנדינביה, לצד ניו זילנד ואוסטרליה מאוקייניה, וקנדה מהיבשת האמריקאית, מובילות את רשימת המדינות הכי פחות מושחתות.
      אחר כך יש את מדינות מרכז אירופה – גרמניה, אוסטריה, לוקסמבורג, הולנד, שוויץ, ובליגה.
      ישראל?
      בדרוג שנעשה על ידי ארגון Transparency International שבודק את נושא השחיתות כבר שנים, ישראל ממוקמת במקום ה-34 בעולם, לצד קטאר, פולין, ובוצואנה.
      .
      כל עוד אנחנו נקבל את מצבינו כגזרת גורל, המצב רק ילך ויחמיר.
      שינוי, אם ממש רוצים, הוא אפשרי. קל, זה לא. אבל יש כמה וכמה מדינות שהצליחו לעשות שינוי.
      אסטוניה, עד לא מזמן, היו תחת שלטון קומוניסטי. כיום, הם המדינה המתקדמת ביותר מבין מדינות מזרח אירופה (מצבם עדיף משלנו, ובהפרש).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט