שבת בבסיס – הסיפור המדהים של דייב דראווקי / יוני לב ארי

יש שחקנים שמתקשים לחזור מפציעה בירך או בברך. דראווקי החליט שגם גידול סרטני ביד הזורקת לא יעצור אותו. השבוע לפני 30 שנה הוא השלים קאמבק, שנגמר בקול תרועה גדולה וכואבת

המסקנה מהסיפור של דייב דראווקי, היא אחת וברורה: אף פעם אסור להרים ידיים. דראווקי, שזרק במדי הפאדרס והג'איינטס, רשם קריירה יפה של שמונה עונות, שנחתכה בצורה טראגית. הוא לא ויתר, עשה הכל כדי לחזור, וכנגד כל הסיכויים אפילו הצליח, אך בסופו של דבר החלום של הפיצ'ר מקליפורניה התנפץ.

דראווקי החל את דרכו במייג'ורס בעונת 1982, כשהוא עולה לקבוצה הבוגרת של הסן דייגו פאדרס, שבחרה אותו בדראפט. כבר בהתחלה בלט הפיצ'ר הצעיר, עם ERA של 2.57 בעונתו הראשונה, ועם עונה שניה שכללה מאזן של 10:14, ERA של 3.58 והופעה באול-סטאר.

דראווקי במדי הג'איינטס. צילום: sacramento.cbslocal.com

באותה עונה הגיע דראווקי עם הפאדרס לוורלד סיריירס, לראשונה בתולדות המועדון, שם נוצחה הקבוצה מסן דייגו 4:1 בידי דטרויט טייגרס של אלן טראמל. דראווקי הספיק לרשום לאורך הפלייאוף של 1984 10.2 אינינגים ללא ריצות, בהחלט מרשים.

נתן אמון באמונה

במהלך התקופה בה שיחק בסן דייגו, התחבר דראווקי לשני שחקנים נוספים, מארק ת'רמונד ואריק שואו, כשהמכנה המשותף של השלושה היא הנצרות. לקראת תחילת עונת 1984 הצטרפה החבורה ל"אגודת ג'ון בירץ'" (JBS), ארגון פוליטי ימני ואנטי קומוניסטי, דבר שעשה לא מעט רעש בתקשורת האמריקנית.

החיבור עם האגודה השנויה במחלוקת, גרם לכך ש-6 שנים בפאדרס, עם מאזן של 50:53 ו-ERA בהחלט מרשים של 3.12, לא היו מה שזכרו מדראווקי בסן דייגו, אלא דווקא את החיבור לאגודת ג'ון בירץ'. עכשיו עוברים קצת צפונה.

הטייגרס חוגגים על חשבון הג'איינטס. צילום: freep.com

ענק בין ענקים

הסן פרנסיסקו ג'איינטס, שלא עלו לוורלד סירייס מאז 1962, היו בעונת 1987 במירוץ לאוקטובר. כדי לחזק עמדות, השלימו הג'איינטס טרייד עם הפאדרס, כשדראווקי, ביחד עם קרייג לפרטס וקווין מיצ'ל עברו צפונה, בתמורה למארק גראנט, מארק דייויס וכריס בראון.

דראווקי המשיך לבלוט גם שם, עם מאזן של 5:7 ו-ERA 3.2, כשב-NLCS מול סיינט לואיס הוא רשם מאזן של 1:1 עם ERA סופר מרשים של 0.6, ב-15 אינינגים. דראווקי הפסיד את המשחק השישי 1:0, כשניצחון היה מעלה את הג'איינטס לוולרד סיריירס. היתה זו הופעתו האחרונה של דראווקי בפלייאוף, כשהוא סוגר מאזן קריירה סופר מוצלח של 1:1 עם ERA 0.35 ב-25.2 אינינגים.

"חבורת אלוהים"

גם בעיר הצפונית יותר מצא לעצמו דראווקי "חברים לנצרות", כשהחבורה כללה את סקוט גארלס, אטליה מאקר וג'ף ברנטלי, כשהארבעה כונו "חבורת אלוהים". כשהקבוצה שהתה במלונות במשחקי חוץ, ובזמן ששאר השחקנים יוצאים לבלות, הארבעה קראו ספרי דת בחדר.

היה פיצ'ר מצוין. דראווקי. צילום: sfgate.com

בעונת 1988 החלו הבעיות. דראווקי הספיק לזרוק רק 37 אינינגים, כשהתגלה בידו הזורקת (שמאל) של הפיצ'ר בן ה-32 גידול סרטני. ב-7 באוקטובר עבר דראווקי ניתוח, במהלכו, מעבר להסרת הגידול, נאלץ להיפרד הפיצ'ר מחלק מעצם הדלתא ביד הזורקת שלו, מה שאמון על האטת היד אחרי הזריקה. במקביל הוקפא חלק מהזרוע השמאלית שלו, בכדי למנוע התפתחות תאים סרטניים.

סוף הקריירה. Not?

הניתוח עבר בהצלחה, ומכאן החל תהליך ההחלמה, שעל פי הערכת הרופאים היה אמור לקחת שנתיים לפחות. "אל תתכנן להמשיך את הקריירה", היה המסר של הרופאים אחרי הניתוח. אם הכל ילך יפה אולי תוכל לשחק עם הילדים שלך Catch בגינה.

אבל כבר אמרנו, דראווקי ואמונה הלכו יד ביד, משולבים, מחובקים, ברומנטיקה חסרת תקנה. אז לך תעצור אותו. לא לזרוק יותר? הצחקתם אותו. הרופאים נאלצו ליצור מהדורה קלה יותר: "אל תזרוק שנתיים". היו מעטים שהאמינו שהוא יהיה מסוגל לחזור להיות פיצ'ר במייג'ור ליג בייסבול, אחרי הוצאת גידול סרטני מהיד הזורקת, כשהוא בן 34…

הקאמבק של דראווקי. צילום: dailydsports.com

אבל גם פה הבחור לא קנה את ההצעה של הרופאים, והמשיך במו"מ הקדחתני. "אני זוכר ששכבתי על הכורסה בבית, חושב שאולי לא אזרוק יותר", הוא סיפר. "צפיתי בוורלד סירייס, ובפעם הראשונה חשבתי לעצמי, אולי לא אהייה שם שוב? זו היתה תקופה קשה ופגיעה. אך מכאן והלאה שיניתי גישה, עבדתי קשה ועשיתי הכל כדי לחזור".

על הבמה המרכזית

הכותרת "Dravecky Is Back On Center Stage", קישטה את הניו-יורק טיימס ב-9 באוגוסט 1989, יממה לפני שהפיצ'ר המתקאמבק עלה על המאונד בפעם הראשונה מאז הניתוח. "הסיפור שלו יכול להפוך לסרט", נכתב.

ואז הגיע יום המשחק. דראווקי חזר לעמוד על המאונד, הסינסינטי רדס עומדים מנגד, 34,810 אוהדי הג'איינטס לצידו ומאחוריו, כשהוא מוביל את הענקים ל-3:4, מקבל את הניצחון אחרי שהוא זורק שמונה אינינגים מוצלחים (מי ייתן בבייסבול של היום לפיצ'ר לזרוק שמונה אינינגים מייד אחרי פציעה?).

ריינס. שמע את הפציעה מקרוב. צילום: baseballessential.com

"זה לא פחות מנס מאלוהים", סיפר לפני תחילת המשחק. "אין דרך אחרת להסביר את זה. אני לא מתכוון להמשיך להסביר איך זה קרה, כי זה נס. נסים לא מסבירים", הדגיש המומחה.

נס או לא?

אבל אולי, אולי זה לא היה נס? פשוט צעד לא ממש חכם? המשחק הזה הסתיים יפה. ואז בא המשחק שאחרי. ה-15 באוגוסט, בדיוק לפני 30 שנה. נוסעים למונטריאול, למשחק נגד האקספוז. אחרי שלושה אינינגים מוצלחים, הוא התחיל להראות סימנים מוזרים. בחמישי הוא החל להרגיש תחושות מוזרות ביד, אך המשיך לשחק רגיל.

באינינג השישי הוא הרשה הום ראן, ואז פגע בשחקן שאחריו, אנדראה גלראגה. הפיץ' הבא היה האחרון בקריירה. טים ריינס האגדי עמד בצלחת הבית, ובזמן שדראווקי זרק, כל האצטדיון שמע את העצם של הפיצ'ר נשברת, כשהרעש הזכיר חזיז מתנפץ. דייב התמוטט, כשהוא שובר את היד הזורקת בין הכתף למרפק. "היא נשברה, היא נשברה", הוא צעק, ולכולם היה ברור שמשהו סופר דרמטי קרה כאן.

הפציעה שגמרה את הסיפור. צילום: golfdigest.com

"לא הבנתי מדוע הוא ויתר על תהליך ההחלמה וחזר כל כך מהר", סיפר רופא הקבוצה, דר' גורדון קמפבל, כשגם הרופא המנתח, דר' ג'ורג' מאשלר, הסכים: "הזהרנו אותו שחזרה מוקדמת מסכנת בשבר". דראווקי עצמו, שניצח את המשחק, אגב, נשמע די מרוצה כשחזר לסן פרנסיסקו: "השגתי 0:3 במיינורס ו-0:2 במייג'ורס, זו היתה עונה טובה", סיכם.

"אלוהים שולט"

גם פה דראווקי עדיין לא הרים ידיים, והתכנית היתה קאמבק בעונה הבאה, לאחר החלמה מהשבר. "הוא כבר הוכיח שהוא מסוגל לזרוק גם בלי עצם הדלתא", אמר מאשלר. "השבר לא ישבש את היכולת הזאת". דראווקי עצמו סיכם את המצב: "אלוהים שולט בהכל".

הג'איינטס, בינתיים, עלו לוורלד סירייס, כשהם מנצחים את הקאבס בחמישה משחקים. אז כאילו היו חסרות לדראווקי צרות, הוא מצא עוד אחת באותו היום. אחרי ה-2:3 הדרמטי ב-Candlestick Park הביתי, שהבטיח עליה לוורלד סירייס, לעיני 62,084 אוהדים משולהבים, רץ דראווקי לחגוג עם שאר השחקנים.

לכו לשמוע את ההרצאה שלו. צילום: sfgiantsphotos.mlblogs.com

אך זו היתה טעות, כשבמהלך החגיגות הצליח הפיצ'ר האומלל שוב לשבור את ידו, שמחלימה משבר אחר. "הוא רץ לכיוון המאונד לאחר הפיץ' האחרון", סיפר גרג לין, העוזר לרופא הקבוצה, "וכשהוא מנסה להגן על עצמו, מישהו נתקע בו מאחור". דראווקי, אגב, זרק את הפיץ' הראשון לפני משחק מספר 3 בסדרה, שהתקיים בדיוק שנה לאחר הניתוח.

זה הסוף, סופית

במהלך הטיפול בשבר השני, התגלה גידול ממאיר בידו של דראווקי, הסרטן חזר. 18 ימים מאוחר יותר, פרש דראווקי רשמית מבייסבול, עם מאזן של 57:64 ו-ERA של 3.13. הבחור הצעיר עבר שני ניתוחים נוספים, אך מצב ידו השמאלית המשיך להידרדר. ב-18 ביוני 1991, נאלץ דראווקי האומלל לוותר על ידו השמאלית בניתוח האחרון בסדרה, ובכך נפתחה הקריירה החדשה – נואם מוטיבציה.

דראווקי נפרד מהבייסבול עם פרס, שהגיע לו יותר מכולם כנראה – פרס ווילי מאק, המחולק פעם בשנה לשחקן ג'איינטס שהציג רוח לחימה יותר מהאחרים. אז היום, אם אתם מה-Bay Area, ואתם מארגנים אירוע נחמד ומחפשים הרצאה, דראווקי הוא האיש שלכם…

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. נהדר, ג'ונתן.
    משהו על השבוע הבא?
    שני מפגשי אינטרליג, סופר-מסקרנים. אני מת על אינטרליג, כי סופסוף רואים מפגשים שלא ייתכנו, פרט ל-WS.
    הרוטציה למפגשים (פרט למפגשי האינטרליג השנתיים הקבועים, הדרביז העירוניים והאזוריים), היא אחת ל-3 שנים. והאירוח בהתאם – אחת ל-6 שים. כך שזה גם לא קורה הרבה. וזה נדיר במיוחד בבייסבול.
    ואיזה שני עימותים:
    היאנקיז מגיעים לדוג'רז, בוויקאנד הבא. הכנה לוורלד סירייז? כאמור, השנואים-מכל הגיעו אל הבית של השנואים-כמעט-מכל, לאחרונה לפני 6 שנים. משוכנע שאלה יהיו הכרטיסים הכי יקרים ב-LA השבוע, או השנה.
    השני, שנוגע לי אישית, כי הוא מעמיד אותי במצב מבוכה – הקבוצה שלי, ו"הקבוצה השניה", מהאמריקן.
    האינדיאנס מתארחים אצל המטס. וזה קורה כששתי הקבוצות חייבות כל נצחון. אוי אוי. מה לעשות. עבורי זה ווין-ווין, וגם לוז-לוז בכל תוצאה…
    המפגש הזה הוא בכלל נדיר, כי בגלל טעות בלו"ז, יצא שהאינדיאנס אירחו ברציפות את המטס בכל 3 הסיבובים הקודמים לאינטרליגז. זאת אומרת, הפעם האחרונה שבניו יורק ראו את קליבלנד, היתה שנת 2004… האינדיאנים פתחו עם סי.סי סבאתיה, במטס כיכב מייק פיאצה… נוסטלגיה. עד כדי כך זה היה מזמן.
    וגם זה השבוע, מיום רביעי, 3 משחקים.

    1. עיקר שכחתי!
      הסדרה הקצרה בין היאנקיס לדוג'רז גם תכריע את יתרון הביתיות בוורלד סירייס, אם שתיהן יסיימו באותו מאזן וייפגשו בו.
      שתיהן כרגע במאזן זהה, הטוב ב-MLB, של 42-81. אם השוויון יישמר והן יגיעו עד הסוף – הטייברייק רול הראשון הוא מאזן ראש בראש. והעונה הוא גם יקרה, 3 משחקים, כך שמישהי תנצח.
      כך שיש בהחלט על מה להיאבק, מעבר ליוקרה.

  2. סיפור מרגש ומדהים!
    דראווקי עשה בעיקרון טעות חמורה ביותר שגרמה לו נזק שנראה מיותר. אם היה מחכה להחלמה מלאה ואז חוזר, שתי השבירות הנוספות היו נמנעות והיה יכול להמשיך לשחק.
    אך מצד שני אם כך היה קורה לא היו מגלים שהסרטן חזר ואז הוא היה מגיע למצב סופני. בזכות החזרה המוקדמת שבעיקרון הייתה לא אחראית היה צריך לעבור את הניתוח שבו גילו שהגידול הממאיר חזר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט