נבחרת הקדטים רוצה להמשיך את הקיץ החלומי של איגוד הכדורסל / עידו יצחקי

נבחרת הקדטים רוצה להמשיך את הקיץ החלומי של איגוד הכדורסל / עידו יצחקי

הזכייה של נבחרת העתודה באליפות אירופה שנערכה בישראל, והעפלתה של נבחרת הנוער לדרג א' – תוך שהיא זוכה בסטייל במדליית הזהב באליפות אירופה לדרג ב', פתחו את התיאבון והפיחו תקווה באנשי הכדורסל בנוגע לעתיד הכדורסל הישראלי. אך קיץ הנבחרות הצעירות עדיין לא הסתיים: נבחרת הקדטים (U16) תפתח היום (יום שישי) את אליפות אירופה דרג א' בעיר אודינה שבאיטליה, ועם נבחרת חלשה משמעותית מאלה שפקדו את הקדטים בשנים האחרונות, המטרה היא אחת: הישרדות.

כתבתי כאן לאורך כל הקיץ על האיכויות של השנתונים האחרונים – שלמעשה מאז שנתון 97, כמעט כל השנתונים נחשבים לאיכותיים וחזקים – והם גם אלו שהובילו את הנבחרות השונות להישגים יוצאי דופן בדמות שלוש העפלות רצופות לגמר אליפות אירופה לנבחרות עתודה והעפלה לדרג א'. אולם, כשאנו מסתכלים על השנתון הנוכחי של הקדטים (2003), המצב נראה מדאיג. ביחס לשנתונים האחרים, שנתון 2003 הוא חלש משמעותית מאלה שקדמו לו והחשש לירידת דרג הוא מוצדק לחלוטין. בשל כך, נאלצה הנבחרת להתחזק בילדי 2004, ילדים בני 14-15 בלבד שישחקו עם שחקנים בוגרים מהם, ובגיל הזה הפער בגילאים עשוי להיות ניכר.

בכדי לחזק את השורות, ולשמור על סיכוי אמיתי לא לנשור למשחקי הדירוג, איגוד הכדורסל הצליח לשים את ידו על בנו של דירק שארפ האגדי – עמנואל שארפ, יליד 2004 שמשחק כיום בתיכון בלייק בטמפה ביי שבפלורידה (נולד בישראל וחי בארץ עד גיל 9). על פי האתרים האמריקאיים, שארפ נחשב כיום לאחד הפרוספקטים הגדולים במדינתו בשנתון זה והוא אמור להיות השחקן המוביל של הנבחרת בקמפיין הנוכחי, על אף גילו הצעיר. עמנואל הוא קומבו-גארד בגובה 1.91, ולמרות שממבט ראשון נראה מעט כבד ואיטי, שארפ הוא סקורר מצטיין וסיים את העונה החולפת עם ממוצע נקודות של 29.2 למשחק בשנתו הראשונה בתיכון. איגוד הכדורסל יכול להתעודד מכך ששארפ מצייץ בכל הזדמנות בטוויטר על כמה הוא גאה ללבוש את המדים הלאומיים ושמח ליטול חלק בטורניר יחד עם הנבחרת. אנשי האיגוד מספרים כי השחקן התאקלם במהירות, ואנו רק יכולים לקוות שהוא יבטא את יכולותיו על המגרש. בזמן ש'מתווה שרעבי' מעורר גלי זעם בקרב מתאזרחים, החיזוק של נבחרת הקדטים מתקבל בהבנה. שארפ אמנם יכול לשחק בנבחרת, אך אני בספק האם ייחשב לישראלי אילו ירצה לשחק בעתיד בליגת העל.

צפו במהלכיו של שארפ מהעונה החולפת בתיכון בלייק:

שנתון 2003 שיחק העונה בליגת נערים א', ולגמר אליפות המדינה העפילו מכבי ראשל"צ והפועל ת"א. מכבי ראשון ניצחה את האדומים בתום סדרת גמר חד-צדדית והוכיחה כי היא מחלקת הנוער הכי טובה בשנתון הזה. וכשהילדים הללו מצטרפים לדוברת ופלד בליגת העל לנוער, מכבי ראשון לציון נראית כפייבוריטית הברורה לזכייה בליגת העל לנוער בעונה הבאה. רכז האדומים אופק גול (1.84), הוא השחקן השני בחשיבותו בנבחרת. גול הוקפץ כבר העונה לקבוצת הנוער (על אף שהיה בכיתה י') והוביל את קבוצתו בנערים א' לגמר הליגה. בעונה הבאה צפוי להיכנס לנעליו של ים מדר כרכז הבכיר של קבוצת הנוער. גול מנהל את המשחק באמנות וניחן ביכולת קליעה ומסירה טובה. לצדו יוליך את הנבחרת רכז נוסף ונמוך מאוד – קפטן הנבחרת ניר טאוב, המתנשא לגובה של 1.73 מטר בלבד, והוליך את קבוצתו הפועל גבעת ברנר למאזן מושלם של 0:18 בעונה הסדירה בליגת נערים א' דרום. טאוב הוא שחקן מהיר מאוד ויודע לייצר נקודות למרות גובהו הנמוך, אך חיסרון הגובה עשוי לבלוט במיוחד מול ענקי אירופה, ואני מטיל ספק האם יצליח להצטיין בקמפיין הנוכחי. אם לא יגבה בעשרה סנטימטרים לפחות, קריירת הבוגרים שלו עשויה להיתקל בקשיים רבים.

אופק גול, ניר טאוב ועמנואל שארפ – שלושת הכוכבים הגדולים של הנבחרת

את עמדות הפנים מאיישים מספר שחקנים שהולכים לאכול מרור באליפות – בשל חיסרון גובה משמעותי ביחס למדינות האחרות. השחקן הגבוה ביותר בנבחרת הוא בן ממן, סנטר מהפועל גלבוע/מעיינות שנושק בקושי לשני מטרים, וצפוי להתמודד מול שחקנים בגבהים שאנו לא מכירים מהליגות המקומיות. אמורים לעזור לו הפורוורדים של הנבחרת, שגם הם נמוכים – עומר חממה (1.86), סווינגמן שזכה באליפות עם מכבי ראשל"צ ונחשב לסקורר מוביל, ואריאל אייזיק (1.94), שמשחק באגודה המצויינת של עמק חפר, אשר סיימה במקום הראשון בעונה שעברה את העונה הסדירה בנערים א' צפון. עמק חפר שולחת לסגל הנבחרת שחקן נוסף – אדם ישראלסתם (1.82), רכז/גארד שצפוי להתקשות לקבל דקות בשל העומס שנוצר בעמדה. גם גלבוע/מעיינות הצליחה לשלוח שני שחקנים לסגל – כשמלבד בן ממן, גם נבו זומרפלד ישחק במדים הכחולים-לבנים. זומרפלד (1.93), משחק בעמדות הגארד בקבוצתו, אך בשל גובהו ייתכן וישחק כפורוורד. הנציגים האחרונים של שנתון 2003 הם ניר שפר (1.90), סווינגמן מהפועל כפר סבא, שישחק תחת המנהל המקצועי של המועדון – ברק דמיציאן, שמאמן את החבורה הצעירה, ויותם שמול (1.89), סווינגמן מעמק יזרעאל שיקווה לקבל דקות למרות חסרונו הפיזי.

את הסגל משלימים שני ילידי 2004 – עידו מנצ'ל (1.84), גארד בעל יכולת אישית מצויינת ממחלקת הנוער של עוצמה מודיעין ואיליי עזרן (1.87), שהוא הנציג היחידי של מכבי תל אביב בנבחרת הקדטים. עזרן שיחק העונה בנערים ב', והגיע עם קבוצתו עד למעמד הגמר בו קבוצתו הפסידה לגלבוע\מעיינות. מכבי תל אביב לא שולחת אף נציג לראשונה מזה שנים רבות לשנתון הבכיר באליפות. שנתון 2003 של הצהובים לא הצליח העונה להותיר חותם משמעותי וסיים את העונה בפלייאוף התחתון של ליגת נערים א'. מדובר בתמרור אזהרה גדול לקראת ליגת העל לנוער, שכן עזיבתם של דורי סהר, יונתן אטיאס וכמובן דני אבדיה מותירה חלל שבמחלקת הנוער של אלופת המדינה צריכים לחשוש ממנה. כפי שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות – מכבי ידועה ביכולת שלה להחתים שחקנים מבחוץ (רזיאל חיון למשל) ואני מאמין כי במכבי עוד ידאגו להתחמשות לקראת העונה הקרובה.

Image may contain: 16 people, people smiling, basketball court
שחקני הנבחרת בצילומים לפני האליפות. חיסרון הגובה בולט לרעה.

הנבחרת, בניצוחו של ברק דמיציאן, תפתח את משחקיה בבית המוקדם היום מול לטביה בשעה 17:30 ובהמשך תיפגש מחר מול צפון מקדוניה (14:15) ובראשון נגד המועמדת הבכירה לזכייה בטורניר – ספרד בשעה 17:30. השיטה של הטורניר זהה לאליפות ששוחקה בישראל – 16 נבחרות, ארבעה בתים, כולן מעפילות לשלב שמינית הגמר בו משוחקים המשחקים הכי חשובים באליפות. ישראל תנסה לסיים במיקום טוב בשלב המקדים בכדי לקבל יריבה נוחה עד כמה שאפשר בשלב הבא שיתקיים ביום שלישי הקרוב. ניצחון בשלישי שווה הישרדות בדרג הבכיר. הבית של ישראל מצטלב עם בית קשה במיוחד: רוסיה, איטליה, גרמניה וקרואטיה. אף יריבה לא אמורה להיות משוכה קלה. קשה לי להיות אופטימי בנוגע לנבחרת – שכן המחסור בכישרון ובגובה אמור להשפיע מאוד. אך בקיץ הנוכחי – נבחרת ישראל הוכיחה כי היא מסוגלת להכל. הישרדות בהחלט תיחשב להישג ואילו תעמוד ישראל במשימתה, לראשונה מזה 10 שנים כל שלוש הנבחרות הצעירות ישחקו בקיץ הבא בדרג א' – כבוד השמור למדינות כדורסל הטובות ביותר, שישראל אכן רוצה לעמוד בשורה אחת יחד עם המדינות הללו.

כרגיל בטורנירי פיב"א, כל המשחקים ישודרו במלואם בערוץ היוטיוב של ארגון הכדורסל העולמי, ובאיכות טובה מאוד. כל הנתונים והסטטיסטיקות יוצגו בצורה נוחה מאוד ובזמן אמת באתר הרשמי של האליפות. מומלץ לעקוב.

הנבחרת תפתח את משחקיה היום, נגד לטביה בשעה 17:30. לינק למשחק:

#אל_אל_ישראל!

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. מדהים עידו. תודה על ההשקעה והכתיבה לאורך כל הקיץ.
    בתור מכור לכדורסל נוער, אצפה במשחק היום ונראה לאן זה הולך. מאכזב לראות את בעיית הגובה שלנו, אבל גלעד לוי משנתון 2002 יוכל לפתור את עמדת הסנטר לשנים רבות אם רק יתנו לו לשחק (לאורן אהרוני הפתרונים).
    נראה לי היום משחק המפתח נגד לטביה, בהנחה שנפסיד לספרד.

  2. שארפ וטי ג'יי ליף יכולים לשחק כ"צברים" במתווה החדש מכיוון שנולדו בישראל והיו אזרחי המדינה לפני גיל 18.
    .
    לגבי המחסור בגובה, יש לנו נטייה לשכוח שמדובר עדיין בילדים שלא סיימו לגבוה, זה נכון גם ליתר הנבחרות. ההבדל בגיל הזה הוא בעיקר פיסי וציינת את זה יפה בהקשר של השנתונים.

  3. ישראל משחקת נורא מהכמה דקות שראיתי… כל מהלך בידוד, לא קולעים צעד וחצי, לא עושים הגנה… חוץ משארפ ואולי טאוב באמת נבחרת חלשה

  4. התרשמתי ממנצ'ל משנתון 2004 נראה ששנה הבאה בקדטים יהיה לישראל מה למכור ויבואו עוד שחקנים מוכשרים כמו אגמון למפרט ועד כמה …+ שארפ יש למה לצפות אבל צריך להשאר בדרג וזו משימה המשמעותית בשביל הנבחרת הזו.

  5. מתחילים מניצחון 76:56 על לטביה. הלטבים היו ממש חלשים וגם לא גבוהים במיוחד.
    בן ממן היה מאוד יעיל. הוא לא כוכב גדול בהתהוות אבל שחקן אפקטיבי (אם יפתח קליעה מרחוק אז הוא באזורים של רפי מנקו, שזה לא כל כך רע).
    קשה היה לי לגבש דיעה על עמנואל שארפ. מצד אחד היה הקלע המוביל עם 19, מצד שני יורה בלי הכרה ולא כל כך מגוון. עשה כמה שלשות מהמון ניסיונות, ועשה כמה כניסות שבהן הראה לרגע מהירות וכוח מתפרץ. מנצל את הרוחב הפיזי שלו לספריישן וסיים לא רע את הכניסות. מצד שני נראה שחסר לו עוד המון בהרבה ממדים, שהבנת המשחק שלו לא טובה, שהוא יותר מדי פעמים זורק מרחוק, ושאין לו יכולת אתלטית בולטת (פיזיות כן, אתלטיות לא כל כך). הוא רק בן 15 אז צריך גם לראות אם הוא עושה קפיצות בדברים האלה.
    מי שמצא חן בעיניי זה עידו מנצ'ל, שגם הוא צעיר, ויש לו גם אומץ, גם מאוד מהיר, סייז סביר לרכז (הלוואי שיצמח עוד איזה 5 ס"מ), סיומת טובה.

    1. עוד נקודה: אני לא מבין למה ניב אבידן לא בסגל. אלא אם הוא פצוע או משהו כזה. יש כל כך הרבה גארדים שאחד פחות לרוטציה לא היה מזיק, ועוד אחד עם גובה סביר (אבידן הוא 1.96-98) למעטים בנבחרת שעוד יכולים לשים גוף מול הגבוהים האירופיים היה מועיל.

  6. משחק מצוין של כמעט כולם היום.
    שארפ נראה כשרון אדיר, אבל לחלוטין זורק יותר מדי ונראה קצת אגואיסט.
    הכי הרשים אותי דווקא ניר טאוב שאמנם נמוך מכולם והיה עם יום חלש בקליעה, אבל עם 9 אסיסטים וניהל את המשחק בצורה מצוינת. אם יגדל ב-10 סנטימטר לפחות יוכל להיות שחקן לא רע.

  7. מנצחים גם את צפון מקדוניה אחרי 3 הארכות. בגלל השיטה המטופשת זה לא מבטיח כלום אבל כל הכבוד לנבחרת על חזרה מפיגור 17.

  8. אופק גול הראה היום שהוא יכול להיות שחקן. מהיר, נכנס טוב לסל, שומר, שמאלי, מוסר. אם יפתח את הקליעה מבחוץ וסיומת בימין יכול להיות הרכז הבא שצומח בנוער של הפועל תל אביב.
    אייזיק גם שחקן נחמד וממן עם משחק שני טוב (אבל רבאק שיקלע מהקו).
    שארפ משחק מעצבן, לא מסוגל לראות שחקן חופשי.
    הנבחרת זורקת הרבה יותר מדי לשלוש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט