נבחרת הנוער פותחת קמפיין במטרה לחזור לדרג א' / עידו יצחקי

נבחרת הנוער פותחת קמפיין במטרה לחזור לדרג א' / עידו יצחקי

חמישה ימים לאחר הזכייה בק-טו-בק ההיסטורית של נבחרת העתודה, לאיגוד הכדורסל הישראלי ישנה מטרה חדשה: לחזור עם נבחרת הנוער (U18) לדרג א', ולהעמיד את כדורסל הנוער הישראלי בצמרת היבשת. נבחרת הנוער תפתח היום את אליפות אירופה לדרג ב' הכוללת 24 נבחרות, מתוכן שלוש יעפילו לדרג הבכיר. הטורניר יתקיים באוראדיה שברומניה, ולאחר ההצלחה עם נבחרת העתודה, התיאבון של ראשי האיגוד נפתח. ההעפלה לדרג א' משמעותה הצבת שלוש הנבחרות (קדטים, נוער ועתודה) בדרג הראשון – כבוד השמור למדינות שהן אימפריות כדורסל, בדיוק מה שאנו שואפים להיות.

המטרה – לשחזר את ההישג. גם בדרג ב'. (FIBA.Basketball)

 

דרג ב' של אליפות אירופה הוא הרבה פחות נוצץ מדרג א'. משחקות בו נבחרות אלמוניות למדי ללא שום היסטוריית כדורסל. ישראל היא המדינה היחידה שיש לה נציגה ביורוליג מבין כל הנבחרות המתחרות בדרג, כשהשמות הבולטים של הנבחרות היריבות הן אוקראינה, פולין וגאורגיה. לצדן מתחרות נבחרות אלמוניות לחלוטין שצפויות להתבזות כמו קוסובו ולוקסמבורג. לשם השוואה, באליפות דרג ב' לנבחרות עתודה שנערכה במקביל לאליפות שנערכה בישראל, הסתיים משחק בין שבדיה לארמניה ב-123 נקודות הפרש לשבדיה, כשמשחקים רבים נגמרים בפלוס 50 או 60 הפרש. פערי הרמות הם עצומים, וישראל כמובן לא צריכה לחשוש מירידה לדרג ג'.

24 הנבחרות מתחלקות לארבעה בתים של 6 נבחרות בכל בית. לאחר סיבוב אחד הכולל חמישה משחקים, מעפילות שתי המוליכות בכל בית לשלב רבע הגמר, והשאר נושרות למשחקי הדירוג. ישראל הוגרלה לבית ממנו היא חייבת להעפיל לכל הפחות לרבע הגמר, ותשחק נגד בוסניה, לוקסמבורג, נורבגיה, איסלנד וצ'כיה.

האליפות מיועדת לילידי שנתון 2001 ו-2002, כלומר מסיימי כיתה י"א וי"ב – שחקני ליגת העל לנוער. כשאנו מדברים על שנתון 2001 עולה כמובן שם אחד בראש – דני אבדיה. לאחר התלבטות באיגוד, הוחלט שלא לשלוח אותו ולתת לו מנוחה אחרי האליפות האינטנסיבית בארץ. כך יוצא שנבחרת ישראל מפסידה את הכישרון הגדול ביותר שלה בשנתונים האלו. שני שחקנים נוספים שסיימו השנה י"ב הם ים מדר ויותם חנוכי, אך אלה גם כן לא ישתתפו כיוון שהינם ילידי דצמבר 2000, ולמרות שלאורך השנים שיחקו יחד בקבוצות השונות עם שנתון 2001, בפיב"א לא מאשרים להם להשתתף באליפות המיועדת לשנתון 2001 ומטה. הנבחרת שיחקה בדרג א' ונשרה לדרג השני ב-2016, שבאותה שנה שיחקו בה אותם נערים שהוליכו את ישראל לזכייה בעתודה ב-2018 – זוסמן, בני, רוינה ומושקוביץ' היו נושאי הדגל בכישלון שהוריד את ישראל דרג. ב-2017, ישראל הגיעה עד למשחק חצי הגמר שמשמעותו משחק על מקום בדרג א', אך הפסידה לקרואטיה ופספסה את ההזדמנות. בשנה שעברה, ללא חנוכי ואלבר שנעדרו בשל פציעות, הנבחרת הפסידה לצ'כיה במשחק בשלב הבתים וסיימה במקום השלישי בשל הפרשי סלים. את הטורניר סיימה במקום התשיעי.

את נבחרת הנוער מאמן כיום אורן אהרוני, שהוא גם מאמן קבוצת הנוער של מכבי תל אביב בשנים האחרונות. אהרוני אימן עד לפני שנתיים את נבחרת הקדטים והמשיך יחד עם שנתונים 2001/02 לנבחרת הנוער לאחר הכישלון בשנה שעברה. לחצי גמר ליגת העל לנוער העפילו בעונה החולפת מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, עירוני רעננה ומכבי ראשל"צ. מתוך סגל של 12 שחקנים, תשעה משחקים באחת ממחלקות הנוער שהעפילו לחצי הגמר, כששניים נוספים משחקים בחו"ל. שליטה אבסולוטית של המחלקות הללו.

תוצאת תמונה עבור אורן אהרוני
אורן אהרוני. מאמן הנבחרת רוצה להוסיף עוד ציון דרך לקריירה.

 

בסגל הנבחרת ניתן למנות לא מעט שמות בולטים, ותמונת החמישייה הסופית תתבהר רק כשיחל הטורניר. נועם דוברת (רכז, 1.95, מכבי ראשל"צ) הוא קפטן הנבחרת ואולי השם הבולט ביותר. שחקן העונה בליגת העל לנוער והוביל את התיכון שלו, הגימנסיה בראשון לציון, לחצי גמר ליגת התיכונים. שיחק לסירוגין גם בקבוצה הבוגרת. סופר חכם וכשרוני, קליעה טובה ויכולת אחד על אחד מהגבוהות שראינו בארץ. יוצר נקודות בחסד והתפוצץ בסדרת חצי הגמר נגד מכבי תל אביב עם הופעות של 37 ו-40 נקודות. על אף היותו יליד 2002, דוברת הוא הרוק סטאר של נבחרת הנוער, והנבחרת צריכה לקוות ליכולת גבוהה מאוד שלו כדי להעפיל לדרג א'. שם מוכר נוסף הוא דורי סהר ( גארד, 1.94, מכבי ת"א).  כמו דוברת, גם דורי שיחק לסירוגין עם הבוגרים של מכבי תל אביב, וחתם מוקדם יותר השבוע במכבי הוד השרון מהליגה הלאומית לעונה הבאה. זכה בדאבל עם מכבי תל אביב בנוער, והיה כוכב הקבוצה לאורך העונה הסדירה בהיעדרו של אבדיה. הוסיף גם זכייה עם תיכון חדש באליפות העולם לתיכונים. סהר הוא קלעי מצויין מכל הטווחים ויודע לחדור לצבע בצורה טובה. שומר אחד על אחד נהדר. הרבה אחריות על הכתפיים של דורי, שבהחלט יוכל בעתיד להתפתח להיות שחקן ליגת העל לגיטימי. יהיה מאוד מעניין לעקוב אחר רזיאל חיון (סווינגמן, 1.94, מכבי ת"א), שעל פי הדיווחים השונים, סיכם בעונה הבאה בהפועל אילת מליגת העל, וישחק בה בשנתו הראשונה בבוגרים. חיון הוא אילתי במקור, ועבר בכיתה ז' לאקדמיה של גלבוע/מעיינות. יחד עם יותם חנוכי, הוביל את תיכון 'עין חרוד' לזכייה בגמר ליגת התיכונים נגד אבדיה ותיכון חדש בשנה שעברה. נתן קמפיין מצויין בקדטים ב-2017 ונופה מנבחרת הנוער בקיץ האחרון. חתם בתחילת העונה במכבי ת"א, בה שימש כשחקן שישי וחלה נסיגה קלה ביכולתו. ההייפ אמנם ירד סביבו, אך בנבחרת חיון הוא נכס משמעותי. בעל קליעה לא רעה (אך לא תמיד יציבה) ושומר מעולה. בהחלט יוכל להיות האקס-פאקטור של הקמפיין.

את הקו הקדמי מאיישים שלושה שמות שצפויים להיות הפנים של נבחרת ישראל בעתיד. המבטיח ביותר הוא גלעד לוי (סנטר, 2.16, אסטודיאנטס). הסנטר הענק חגג לפני מס' ימים יום הולדת 17, וכמו דוברת גם הוא יליד 2002. לוי הנו בחור דתי מישיבה באשדוד, ששיחק בשנים האחרונות במחלקה של גלבוע, עד אשר הגיעה ההצעה מאסטודיאנטס הספרדית בה שיחק בעונה החולפת. הרשים מאוד והשתתף במחנה "כדורסל ללא גבולות" של ה-NBA לפני כחודש בלטביה, שם זכה בתואר השחקן המשתפר. לא קיבל הרבה דקות במשחקי ההכנה, ומעמדו בנבחרת לוט בערפל. נחשב לפרוספקט לדראפט ב-2022 בשל גודלו העצום. סנטר נוסף הוא יונתן אטיאס (2.07, מכבי ת"א), ששלט ללא עוררין מתחת לטבעות בליגת העל לנוער, והיה לגורם משמעותי מאוד בדאבל של מכבי. היה קפטן תיכון חדש שכזכור זכו באליפות העולם. ריבאונדר מצויין, ושחקן פיק&רול ברמה הגבוהה ביותר שיצא לי לראות בליגת הנוער מזה שנים. עשוי לקבל לא מעט קרדיט אצל מאמנו בנוער – אורן אהרוני. טרם יודע היכן ייפתח את העונה הבאה. מי שתיקח אותו (מניח שבליגה הלאומית) תרוויח סנטר נהדר. הגבוה הנוסף הוא יונתן לוי (סנטר, 2.04, עמק חפר). לוי הוא היחיד בסגל שמשחק בארץ ולא העפיל לחצי גמר ליגת הנוער עם קבוצתו. נבחר ע"י אתר ספסל לחמישיית העונה בליגה. עזב בקיץ את מחלקת הנוער של הוד השרון לטובת זו של עמק חפר. לוי משחק כסנטר מודרני ויודע לתפקד בחוץ ולרווח את המשחק. יכול להתאים מאוד לשיטה של אהרוני ולא מן הנמנע שיקבל דקות משמעותיות.

Image may contain: 3 people, people smiling, people playing sports and basketball court
נועם דוברת, גלעד לוי ועמית אהרוני. הצעירים בנבחרת.

 

וישנם כמובן את שחקני הספסל, שכפי שלמדנו באליפות העתודה יכולים לעשות את ההבדל. עמית אהרוני (1.84, רכז, מכבי ת"א) הוא המסקרן ביותר. ישנה סבירות לא רעה שגם ישחק בחמישייה ודוברת יתפקד בעמדה 2. אהרוני הוא בנו של המאמן, אך נמצא בנבחרת בזכות ולא בחסד. נתן קמפיין מעולה בעונה שעברה עם הקדטים וסיים עונה מעולה בתפקיד הרכז הפותח של מכבי ת"א בנוער, זאת על אף שהוא יליד 2002 וצעיר מכולם בשנה. רכז טהור, יכולת מסירה גבוהה לצד משחק פיק&רול משובח (השילוב עם אטיאס עבד יפה). ניחן בקליעה סבירה מבחוץ. יוכל לתרום לא מעט שקט למשחק של הנבחרת. עוד יליד 2002 שיכול לעזור הוא טל פלד (1.95, גארד, מכבי ראשל"צ). פלד עלה לכותרות כשזכה כבר כמה פעמים בתחרות 'הקלעי של המדינה' של המנהלת בשיתוף מפעל הפיס. מדובר בקלעי הטהור הטוב ביותר בשנים האחרונות בארץ, כשסרטונים שלו צולף שלשות בקצב של סטף קרי כבר שברו את הרשת. בשל גילו הצעיר אני מעריך כי יעלה בעיקר מהספסל, אך בהחלט יוכל להיות הסקורר המרכזי על המגרש. שחקן נוסף שגדל במחלקת הנוער הנהדרת של ראשון לציון, ועזב בשנה שעברה לטובת קבוצת הנוער של הכוכב האדום בלגרד הוא נועם אקריש (פורוורד, 1.96 ע"פ האתר של פיב"א). אקריש חתם בכוכב האדום במהלך שעבר מתחת לראדר ולא זכה כלל להתייחסות תקשורתית. יהיה מאוד מעניין לראות את התרומה שלו לנבחרת. אני משער שהוא יתפקד בעיקר בעמדה 3.

צפו בטל פלד צולף:

תזכרו את השם: טל פלד ממכבי ראשון לציון, רק בן 15, מראה לכם כמה שלשות הוא מסוגל לקלוע בדקה. כמה רחוק הוא מסוגל להגיע?

Posted by ‎וואלה! ספורט‎ on Sunday, 8 October 2017

 

את הסגל משלימים צמד השחקנים של עירוני רעננה – יהל מלמד (סמול פורוורד, 1.96) שנבחר לחמישיית העונה בליגת העל לנוער ע"י מאמני הליגה ועשוי לקחת חלק גם הוא ברוטציה של אורן אהרוני. מלמד שיחק בעיקר בעמוד הפורוורד בעונה החולפת. קליעה טובה ויכולת לייצר נקודות בצבע, שתהיה חשובה מאוד עבור הנבחרת, ואיתי גבע (רכז) שנבחר לחמישיית העונה בליגת העל לנוער ע"י אתר 'ספסל'. רכז אחראי וחכם שמנהל את המשחק ויודע לחדור לצבע כשצריך בעזרת יכולת אישית. השניים הוליכו יחד את רעננה למקום הראשון בעונה הסדירה במחוז צפון של ליגת הנוער, ולבסוף הודחו ע"י הפועל ת"א בסדרת חצי הגמר. קבוצת הנוער של הפועל ת"א העפילה לגמר הליגה בה הובסה 3-0 למכבי והצליחה לשלוח חמישה שחקנים לסגל נבחרת הנוער המורחב (23 שחקנים). מתוכם רק קפטן הקבוצה, שחר לזר (גארד, 1.90) הצליח לשרוד את הניפויים. שחר לזר הוא מנהיג אמיתי ומזכיר לי מאוד בסגנון המשחק את רז אדם. קצת יותר פיזי משאר השחקנים בגילו, יודע לחדור ולקלוע מבחוץ כשצריך. נותן הגנה מעולה ונותן את כל הנשמה על הפרקט. בסגל העמוס בעמדות הללו אני בספק עד כמה לזר יהיה משמעותי בקמפיין.

הנבחרת תפתח את משחקיה היום נגד נורווגיה (14:00), תשחק מחר נגד לוקסמבורג (20:45) ובראשון נגד איסלנד (16:15). ביום שני יקבלו הנבחרות מנוחה, כשבשלישי תפגוש את צ'כיה (18:30) ואת שלב הבתים תנעל ביום רביעי נגד בוסניה (16:15). המטרה המוצהרת היא לסיים את שלב הבתים במקום הראשון על מנת לקבל יריבה נוחה יותר ברבע הגמר. כל המשחקים משודרים בערוץ היוטיוב של פיב"א.

בסך הכל, לנבחרת יש סגל טוב מאוד ועמוק יחסית. אינני מכיר את סגלי שאר הנבחרות אבל קשה לי מאוד להאמין שיש שם שמות יותר מדי גדולים. אני מעריך שהמשחקים נגד צ'כיה ובוסניה יהיו המוקש בשלב הראשון, אך אם ישראל תסיים במקום הראשון את הבתים – אין סיבה שלא יעפילו לדרג הבכיר ביבשת. יש כאן שנתונים איכותיים, וחייבים להמשיך עם המומנטום החיובי שנוצר בארץ לטובת הישג נוסף. לקראת בואו של שנתון 2003 החלש משמעותית מ-2001, הנבחרת חייבת להשלים את המשימה ולהציב את הכדורסל בישראל בדרג א' בכל הגילאים.

לינק למשחק היום נגד נורווגיה (שידור יתחיל בשעה 14:00): https://www.youtube.com/watch?v=o-6KRpY4yuA.

עדכונים שוטפים מהטורניר יגיעו ככל הנראה ב'דיומא'. ממליץ לעקוב.

#אל_אל_ישראל!

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה רבה, מעניין מאוד. האבא שמאמן את הבן שלו מזכיר לי קצת את לבאר בול. בכל מקרה, בסרטון של טל פלד הוא קולע רק שתי שלשות, הן פשוט חוזרות על עצמן לכל אורך הסרטון

    1. הסתכלתי שוב פעם, וואו! חזרתיות מטורפת! כל פעם דורך באותו סנטימטר, והכדור נכנס בדיוק לאותו מקום ברשת! באמת כישרון

  2. אפשר הסבר קצר על מי רשאי לשחק בטורניר, לדוגמה, עד גיל 18 של פיב"א? האם זה פשוט לפי שנתונים (2001 ומטה) והאם זה תמיד היה כך? זה מבלבל.

  3. תודה רבה עידו
    כמה תובנות שלי .
    1. טוב עשה האיגוד שוויתר על אבדיה .
    אבדיה כבר לקח 2 טורנירי עתודה הגעה לכאן הייתה בעיני סוג של חוסר ספורטיביות וחוסר אמון בנבחרת .
    חוסר ספורטיביות כי הוא מהווה יתרון לא הוגן …נכון שטכנית מבחינת שנתון הוא יכל לשחק שם אבל זה לא נהוג בגילאים האלו בדיוק כמו שדונציץ לא שיחק בטורניר העתודה פתאום ובדיוק כפי שאמבפה לא שיחק הקיץ עם נבחרתה הצעירה של צרפת ביורו הצעירות רגל .

    זה היה חוסר אמון בנבחרת כי הוא לא חלק ממנה וכאילו היו אומרים להם אתם לא מספיק טובים .

    2. זוסמן היה שחקן האליפות אשתקד , בוני היה הקפטן וגם רוינה בסגל כולם אשתקד לקחו אליפות אירופה רק שנתיים אחרי שירדו ליגה …בינתיים שחקנים אחרים שלקחו השנה את הגביע לא העלו את הנבחרת דרג שבשנתון אחד אפילו רבע הגמר לא עשו .
    זה בא ללמד מה שכבר אמרנו שצריך לקחת את הזכיות האחרונות של העתודה בפרופורציה הנכונה.
    מצד אחד להחמיא ולתת מילה טובה על הישג שעשה טוב על הלב.
    מצד שני להבין שהמטרה הראשיית היאלהכשיר שחקנים לבוגרת .
    וכפי שכתבתי אם נעשה פעמיים טופ 8 בעשור הקרוב דיינו .

    3. לגבי האליפות הנוכחית חלק מהשחקנים בהחלט מוכרים המאמן מצוין .היריבות נוחות .
    שום תוצאה למעט עלייה לא יכולה להתקבל .
    בעיני אי עלייה כישלון מוחלט.
    ואני מצפה לעלייה מהמקום הראשון.

  4. תודה על הכתבה ועל המחויבות לסיקור כדורסל בגילאים הצעירים. צריך את זה ומחכה גם לסיקור בהמשך של נבחרת הקדטים והנבחרת עד 14 (ולמה לא גם נבחרות הבנות?).
    ראיתי משחק וחצי מההכנה. הפריע לי מאוד התת-ניצול של גלעד לוי. באליפות הקדטים בשנה שעברה הוא היה מצוין בזמן הקצר שקיבל (למשל 13 נק', 17 ריב' ו- 6 חסימות ב-20 דקות מול אסטוניה, וסיים את האליפות 2 בחסימות, וגם זה רק בגלל מיעוט דקות, 1 באחוזי קליעה ו-3 בריב' פר דקה). כשיש לך סנטר בכזה סייז שאין למתחרות ושגם יודע לשחק – כדאי שתבנה גם שיטת משחק שיודעת לנצל את זה וגם תעשה שירות עצום לכדורסל הישראלי.
    ממה שראיתי בהכנה דוברת היה קצת איטי ולא מפוקס, עם שחרור כדור איטי, אחוזי קליעה נמוכים ומיעוט כניסות לסל. מקווה שבאליפות נראה ממנו משהו אחר. אם לא ישקיע באתלטיות וזריזות כמו שאבדיה ובלאט השקיעו בשנים האחרונות הוא לא ימצה את הכישרון.
    אני לא יודע אם היה נכון להעדיף נגיד את פלד או לזר על פני אוהד דקל. הם שחקנים סבבה (לזר לוחם) אבל יש מלאן גארדים וחסר מישהו בעמדה 4, ודקל שחקן ממש סבבה וגם יחסית נייד.
    אני גם לא ב100% בטוח אם אלון גילאי דותן או חן גיא לא עדיפים על איתי גבע, אבל זה כבר הבדלים מאוד קטנים. אני מקווה שיהיה לו טורניר מעולה, הוא שחקן טוב, ושהם יילחמו כדי להיכנס לסגל העתודה בשנים הבאות.
    סה"כ נבחרת "בסדר" מבחינת כישרון, כשהחיבור, ההגנה והלחימה יקבעו לאן תגיע.

    1. אני מסכים ובאופן כללי מאמנים ישראלים חסרי מושג בניצול סנטרים גבוהים. ההעדפה היא לכל מיני "גוצים" (הכל יחסי) מאסיבייםבגובה 2 מטר + במבה – תראה מי יפתח בתור סנטר בהפועל ת"א וראשון לציון בשנה הבאה, וזה של הפועל היה באילת קודם.

      טוב שגלעד לוי עזב לספרד, שמה סנטרים מעל 2.15 הם חלק לגיטימי מהרוסטר.

  5. תודה על הכתבה
    בתמונה עם הגביע למעלה – במרכז – פיני גרשון ומירי רגב, מסתתר מאחור אחד דני אבדיה, לא מופיע אחד בית הלחמי; ברקע, מעל כל הצהוב הזוהר – שמו של הסמל הכי אדום בהתחדשות של הפועל תל אביב פוסט-אוסישקין: אורי שלף ז"ל שהלך לעולמו בטרם עת.

      1. וואלה, לא ידעתי, מעניין, הייתה תקופה שהייתי חבר די קרוב של אורי שלף, לפני מיליון שנה, איש יקר ומיוחד מאוד, גור עבר למיינסטרים, אורי הקפיד תמיד להיות באופוזיציה

  6. כתבה מעולה….
    איזה גובה יש לנוער הזה… מה הם אוכלים שם ??? פעם בגילאים הצעירים רק בליטא היו כאלה.
    וואו
    יאללה אליפווווות
    🙂

  7. תודה עידו.
    .
    לפעמים הרבה יותר קשה לעלות דרג מאשר לזכות באליפות הדרג השני. יש מטרה מוצהרת מהרגע הראשון והרבה פעמים השחקנים האלה לא מורגלים בלחץ שכרוך בזה שאתה חייב לנצח כל משחק עד הגמר. לפעמים גם השיטה של פיב"א יכולה להרוס הכל (ע"ע בשנה שעברה שהנבחרת היתה טובה משמעותית מכל נבחרת אחרת ששיחקה מולה ורק הפסד מול צ'כיה בשלב הבתים שלח אותה למשחקי הדירוג).

  8. ובנתיים דוברת לקח את המושכות והוביל את קלעי הנבחרת במשחק הפתיחה, בעוד גלעד לוי מקבל דקות בודדות. נכון זאת נורווגיה, אבל כבר אפשר לזהות מגמות.

  9. לישראל יהיה מוקש רציני נגד צכיה ,ובוסניה כלומר הפסד לאחת מהן יסבך מאוד את ישראל בשלב הבתים . אם ישראל אכן תעפיל לרבע תיהיה לה הגרלה יחסית קלה נגד פורטוגל הונגריה או שוודיה כשבחצי יהיה משחק קריטי על עלייה בסהכ סיכויים די טובים להעפיל ,אבל צריך לקחת בחשבון את שלב הבתים ברצינות רבה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט