אליפות ישראל באתלטיקה – מעט על היום הראשון ולקראת יומה השני / אלכס דוקורסקי

תמונה שצולמה (לא באיכות טובה) אתמול זמן קצר אחרי תום המיאוץ הצמוד מאוד ל-110 משוכות לגברים ודי מאפיינת משהו מהמקצוע. האתלטים מנסים לעבור את המשוכות (בגובה 1.07מ') נמוך ככל האפשר כדי להאיץ את המעבר (לכן קוראים לה "ריצת משוכות" ולא "קפיצת משוכות") ומשוכות שנופלות אינן, אם כך, חיזיון יוצא דופן. צילום: אלכס דוקורסקי.

אווירת החג בהחלט הורגשה בערב הראשון של התחרויות. אצטדיון הדר יוסף התמלא בהדרגה בקהל שהורכב ברובו מאתלטים פעילים ואתלטי עבר, נושאי תפקידים בעבר ובהווה בתחום האתלטיקה ובספורט הישראלי בכלל, בני משפחות האתלטים, חובבי ספורט, קבוצת עובדים נחמדה מהארגון שמעניק חסות לדיאנה וייסמן ואנשים רבים וטובים נוספים. הופעתה הצפויה של הספרינטרית בת ה-21 עמדה במוקד היום הראשון ודיאנה, חניכתה של אימה (אירנה), שרפה את המסלול בהדר יוסף ושמחה רבות את כל קהל הצופים. כבר בחצי הגמר היא נראיתה מצוין וניצחה בקלילות במקצה שלה, כשהיא קובעת תוצאה של 11.32, רק שלוש מאיות איטית יותר משיאה דאז. כשעה אחר כך, בגמר, היא שיפרה את שיאה האישי והלאומי בשתי מאיות וקבעה 11.27, תוצאה שרחוקה שלוש מאיות השניה מהקריטריון הנדרש להשתתפות באליפות העולם בדוחא (ניתן להניח כי דיאנה תצא בתקופה הקרובה למספר תחרויות באירופה, שם תנסה להשיג את הקריטריון). אחריה הגיעו, בתוצאות מאוד מעודדות, אולגה לנסקי (11.71, תוצאת העונה) וגל קדמון (11.85).

במהלך ערב התחרויות, הקהל התבשר מפי הכרוז על בשורה משמחת נוספת. אדווה כהן קבעה אתמול בפינלנד תוצאה של 9:38.01 בריצת 3000 מכשולים (סיימה חמישית בתחרות). גם התוצאה הזאת (תוצאת השנה עבור כהן) מהווה קריטריון לאליפות העולם הקרובה עבור חניכתו של רומן פרדמן מאגודת "אתלטי לידר ירושלים", שהגיעה חמישית באליפות אירופה האחרונה, ולומדת כיום בארה"ב. אם כך, אדווה היא האתלטית הישראלית השישית, נכון להיום, שקבעה את הקריטריון לאליפות העולם (יחד עם לונה סלפטר, חנה מיננקו, גירמה אמארה, מארו טפרי ואיימרו עלמיה).

חנה מיננקו ניצחה בתחרות הקפיצה המשולשת, אך סביר להניח כי לא היתה מרוצה מתוצאתה, 13.95מ'. אינני מעודכן בתכניותיה של חנה, אך לא מן הנמנע כי תצא אף היא לתחרויות באירופה כדי להתחדד ואולי לשפר את תוצאת השנה שלה (14.20). מיננקו ידעה תמיד להתעלות בתחרויות הבינלאומיות הגדולות ונאחל לה הרבה הצלחה בהכנות לקראת אליפות העולם והמשחקים האולימפיים וכמובן גם להישמר מפציעות (לא עניין של מה בכך, כשמדובר בקפיצה המשולשת).

אפשר לכתוב לא מעט על המקצועות השונים שנערכו היום ולהתמקד בנצחונה של חנין נסאר בקפיצה לגובה, בריצה הנהדרת של דוד נצ'ו טיאצ'ו ל-1500, בהכרעת הפוטו פיניש שנדרשה כדי לקבוע את זהות המנצח ב-110 משוכות בין מאור סגד לדור חיון ולהפנות גם זרקור לעומק החסר במספר מקצועות שבהם נרשמה השתתפות דלילה של אתלטים.
ניתן לראות את כל התוצאות של אתמול כאן.

בנימה מעט אישית, שתי תוצאות שהושגו באליפות שמחו אותי במיוחד. ניצחונה של ג'ומאן ג'ובראן מאתלטי הנגב בריצה ל-400 מטר בתוצאה של 57.49 והמקום השלישי שהשיגה אמינה מסעוד בהדיפת כדור הברזל (11.16, שיא אישי). זכיתי להתאמן תחת הדרכתו של מרק בלייכמן, מאמן אגודת עירוני אחי נצרת, שאימן שנים רבות את ג'ומאן, בטרם עברה ללמוד בבאר שבע ולהתאמן תחת הדרכתו של עידן שפירא המצוין. מרק מאמן כיום בהצלחה את אמינה, שמתמחה גם בקרב רב (בדיוק כמו ג'ומאן, שהיא גם אלופת הארץ בקרב 7 בשנתיים האחרונות). קשה לי למצוא את המילים, שיתארו את פועלו המבורך של מרק, בתנאים לא פשוטים (מגרש אתלטיקה רעוע למדי), למען המתאמנים שלו.

לקראת היום השני

ניתן לראות כל המקצועות ורשימת המשתתפים כאן. תחילת התחרות בשש וחצי בערב. הכניסה לאצטדיון חופשית. האליפות תשודר בערוץ 55 החל מהשעה 19:30.

אחד ממוקדי הערב, לעניות דעתי, צפוי להיות במקצוע 400 המשוכות לגברים. שלושה אתלטים צעירים, ששיפרו העונה את שיאיהם האישיים ייקחו חלק במקצוע המורכב הזה, שבו הם יידרשו לרוץ הקפה אחת ובמהלכה לעבור 10 משוכות בגובה 91.4 ס"מ. מאור סגד בן ה-26, שמייצג את אתלטי הנגב ולומד בארה"ב, כבר זכה אתמול, כאמור, בתואר הלאומי ב-110 משוכות. היום הוא יהיה המועמד המוביל לזכיה במקצוע הראשי שלו, שבו קבע השנה את שיאו האישי (והתוצאה הטובה השניה בטיבה בהיסטוריה מבין האתלטים הישראלים), 50.66 שניות. שניים מיריביו העיקריים יהיו אדם יעקובי בן ה-21 מהפועל חולון, ששיפר משמעותית גם כן את שיאו האישי העונה ועצר אותו על 51.60. סגד ויעקובי הם חניכיו של המאמן המצוין רפי גורודצקי, שמתמחה במקצוע המשוכות. עומרי שיף בן ה-19, חניכו של המאמן אסף לוזון, יגיע גם כן בכושר טוב לאחר שהצליח להעפיל לגמר אליפות אירופה לנוער שנערכה בשבדיה, במהלכה הוא שיפר את שיאו האישי ל-51.94. לא ברורה מידת עייפותו של שיף, כיוון שבין שישי לראשון הוא רץ שלוש פעמים את הריצה הקשה הזאת, וייתכן כי הדבר יגרום לו להגיע מעט עייף היום בערב.

מקצוע מעניין נוסף יהיה 5000 המטר לגברים. שדה הרצים יכלול מספר אתלטים מעולים. טדסה גטהון (חניכו של זוהר זימרו), אלוף ישראל ב-10,000 מטר ומדליסט הכסף במקצוע באליפות אירופה עד גיל 23, יפגוש מספר יריבים/חברים חזקים מאוד על המסלול. בין האחרונים, אפשר לציין רצים מעולים כמו גודאדו בלאצ'או (מתאמן עם דן סלפטר), דרג'ה צ'קולה, שיאן ישראל החדש לנוער, שמואל אבוהאיי ועוד אתלטים חזקים מאוד.

כמעט נסיים את הסקירה עם האתלטית שאיתה פתחנו את הפוסט. שיאנית ישראל במאה מטר, דיאנה וייסמן, תנסה לשפר את שיאה האישי במרחק הכפול, שעומד על 23.78, ולהתחיל להתקרב אל השיא הישראלי הנוכחי, 23.15, ששייך לאירינה לנסקי, אימה של יריבתה הגדולה ביותר מחר, אולגה לנסקי (שקבעה העונה כבר 23.74). גל קדמון תנסה לרדת לראשונה בחייה מגבול 24 השניות (שיאה עומד על 24.04).
אמרי פרסיאדו ינסה להשלים דאבל במקצוע המקביל לגברים, לאחר שניצח במאה מטר אתמול עם 10.52.

"דאבליסט" פוטנציאלי נוסף הוא דוד טיאצ'ו, שניצח, כאמור, אתמול ב-1500 מטר עם 3:45.78 והיום יינסה לנצח גם בריצת 800 המטר (ואולי גם לרדת לראשונה בחייו מ-1:50).

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. מיננקו חייבת לצאת לתחרויות בחו"ל כדי שנדע כמה סיכוי יש לה להתברג ב 15-10 ראשונות.
    אני בגישה שלא שווה לשלוח אתלט לאולימפידה אם הסיכוי שלו לגרד עשירייה ראשונה נמוך.

    1. קצת חולק על זה. חושב שאם אתלט, או כל ספורטאי אחר, קבע קריטריון, יש לו זכות להשתתף באליפות עולם/משחקים אולימפיים.
      מדובר בכל זאת בספורט וקשה לחזות את ההופעה של הספורטאי.

  2. תודה אלכס על סקירה מעניינת מאוד.
    כל הכבוד גם לא.ווה שתהיה באליפות העולם. זה לא פשוט לרצה כל כך נמוכה לעבור את המשוכות.
    באיזה שעות יתחילו הריצות הארוכות? (והאם יש בכלל מוקדמות במקצים אלה, בהתחשב בחום והלחות)
    כתבת שאתמול היתה ריצת 100 משוכות בה ניצח מאור סגד, אני מניח שהכוונה ל 110 מ׳.

    1. כשהוא כתב כך על מאבק הפוטופיניש בין מאור לדור, שאני לא מכיר כלל, חשבתי שהדרך היחידה לדעת אם מדובר בריצת גברים או נשים, זה לפי המרחק (100 או 110 משוכות). כעת אני מבין שהיתה שגיאת הקלדה…

    2. כן, בוודאי. זו שגיאת הקלדה. אתקן אותה בעוד כמה דקות. ארחיב מעט על התחרות ביניהם. דור חיון בן ה-21 הגיע כאלוף ישראל משנה שעברה והיתה תחרות מאוד צמודה בינו לבין מאור סגד. שניהם קבעו 14.53 ומאור ניצח בפוטו-פיניש.

    3. ריצת ה-5000 לגברים תתקיים בשמונה וארבעים (לנשים היתה תחרות נפרדת לפני כחודש). ריצות שמונה מאות המטר לנשים ולגברים ייערכו בשמונה ורבע ובשמונה עשרים וחמש, בהתאמה.

    4. אדווה אכן לא גבוהה ונדרשת לעבור מכשולים בגובה 76 ס"מ. חושב שישנה חשיבות מסוימת לגובה הרץ, אך זה מתבטל לעומת טכניקת המעבר והגעה טובה ונכונה למכשול. אדווה מצטיינת בפרמטרים הללו.

  3. תודה אלכס, סקירה נהדרת לתחרות.
    כל הכבוד לדיאנה על ניפוץ השיא פעם נוספת, רק חבל לי שחסרו לה 3 מאיות כדי שזה יהיה ממש מושלם, אבל אני מאמין שהיא תצליח להשיג אותו לבסוף.
    אני דווקא ציפיתי לראות את אמרי פרסיאדו משיג תוצאה טובה ב-100 מטר, תוצאה יחסית חלשה(מול העולם, לאוו דווקא בישראל).
    הריצה של ה-200 מטר נשים תהיה מאוד מעניינת היום.

  4. אלכס תודה רבה נהדר .
    בהמשך למה שנאמר אתמול אני חושב שאנו בעידן אחר שבו אפשר לעשות דברים אחרת .
    אני למשל הייתי מקים איצטדיון מכובד באיזו עיר פריפריה שכזו ומתייג אותה כבירת מלכת הספורט של ישראל .
    מה יהיה רע לנהריה שכזו שכל שנה יבואו אליה יעלו לרגל לאליפות ישראל ?
    ואגב אליפות ישראל צריכה מיתוג דחוף ביותר .
    הלו מדובר כאן באליפות ישראל ! כל ענף קוקיוני היה עושה חגיגה גדולה ….כאן האליפות כמעט במחתרת .
    זוכר שלפני כמה ימים שאלתי אותך מתי האליפות ?
    ואני עוד חובב אתלטיקה .
    בקיצור מה שאני בא לומר הייתי משנה לגמרי מיתוגית ושיווקית את האליפות .
    בשני מישורים לפחות .
    1. מיקום האליפות הייתי מקים כאמור ערי פריפרייה שהיו עושים הרבה בשביל למתג את עירם ולהביא באופן קבוע את הספורטאים לאליפות ישראל עם מתקנים משובחים ואיכותיים .

    2. הייתי מעריך את הפסטיבל לשבוע שלם ולא ליום יומיים …כן שבוע כל שנה.
    שבוע שיכלול גם קרב עשר גם ריצות מסלול ארוכות כ 10,000 מטר .
    כמובן שגם קרב 10 ו 7 ( ולא עושה זאת בנפרד בימים אחרים ).
    וייתכן שגם תחרויות נוער .

    3. כמובן בצד השיווקי פרסומי …זה פשוט מדהים הרי אנו בקיץ אין יותר מדי אירועי ספורט (בטח בשנים הלא זוגיות שבהם אין אולימפיאדה / מונדיאל).
    אירוע אליפות שכזה יכול למשוך הרבה מהקהל לאיצטדיון וכמובן למרקע זו יכולה להיות הבונבונירה של הקיץ בספורט המקומי .
    צריך להחזיר גם את ההילה לתואר הזה שנחשב אלוף ישראל .
    אם ביצוע כל זה גם הרמה תעלה לאט לאט ככה זה חוק טבע.
    האמת ? בא לי להיות הקומישנר של האתלטיקה בארץ כי יש כל כך הרבה מה לעשות ….אולי בגלגול הבא …😏

    1. אהרון, אלה הצעות מאוד מעניינות וכמובן שאני תומך גם בקיום התחרויות, כולל הגדולות ביותר, בפריפריה.
      לגבי עניין השיווק ויחסי הציבור, מוכרח לציין שחלש מאוד בנושאים הללו ואין לי רעיונות טובים להוסיף.

    1. מקווה שתצליח לממש אותו ככל האפשר. יש הרבה אתלטים מוכשרים מאוד בארץ ולא חסרים גם מאמנים טובים מאוד.

  5. טוב היה יום מעניין אבל בגדול מאכזב מחמת פציעות מיננקו זכתה ברוחק אך נפצעה בקפיצה האחרונה ומיררה בבכי מה שמעלה חשש של ממש לפציעה שתמנע ממנה השתתפות באליפות העולם .
    בנוסף וייסמן השיאנית ב 100 וויתרה על 200 עקב עומד מה שהוביל את לנסקי לזכייה באליפות .
    קרויטר אכזב בגובה ונוצח .

    1. להבנתי, מדובר בנקע בקרסול, כך שחנה עשויה להתאושש ממנו, לחזור לכושר ולקחת חלק באליפות העולם, הגם שהדבר אינו פשוט.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט