אליפות ישראל באתלטיקה – היום הראשון / אלכס דוקורסקי

תוצאת תמונה עבור דיאנה ויסמן ויקיפדיה

התמונה מויקיפדיה. מוכרח להודות כי אין לה כל קשר עם אתלטיקה ישראלית, אך מפאת החשש להפר זכויות יוצרים (שהבנתי בהן משולה לנעשה בליגה ג' מחוז שומרון, כלומר אינה קיימת), בחרתי לא להסתכן.

היום, ה-24.07, יתקיים יומה הראשון של אליפות ישראל באתלטיקה, שתיערך באצטדיון הדר יוסף שבת"א. היום השני יתקיים מחר, ביום חמישי. ייחודה של התחרות, מעבר להיותה האליפות הלאומית, היא בכמות הקהל שמגיעה אליה. למעשה, זו תחרות האצטדיון היחידה בארץ שניתן לראות בה מספר משמעותי של צופים ביציע (בשנים האחרונות יש עליה גם בכמות הקהל שמגיע לאליפות ישראל ב-10,000 מטר, שנערכת בנפרד, לרוב בסוף אפריל). פעם בארבע שנים, עם קיום המכביה, האתלטים זוכים לשני ימי תחרות נוספים, שבהם הם יכולים להתחרות מול יציעים לא ריקים. אין להפריז במשמעות המקצועית והמורלית של הדבר עבור האתלטים.
האליפות תיפתח בשעה שש בערב ותימשך עד תשע וחצי. לוח הזמנים המלא של היום הראשון, יחד עם רשימת המשתתפים (ובהמשך התוצאות), מופיעים כאן. הכניסה לאליפות חופשית וכולם מוזמנים.

היום הראשון של האליפות יעמוד בסימן הכתרת האנשים המהירים ביותר במדינה. לפני שנה, דיאנה וייסמן בת ה-21 קבעה בחצי הגמר של אליפות ישראל תוצאה של 11.38 ובכך שיפרה בשבע מאיות את שיאה של אסתר רוט-שחמורוב, שהחזיק כמעט 46 שנה. דיאנה קיזזה מאז מספר פעמים את שיאה ולפני כשבוע העמידה אותו על תוצאה מעולה של 11.29, רק 5 מאיות לאט יותר מהקריטריון הנדרש להשתתפות באליפות העולם בדוחא שבקטאר. שלוש יריבותיה המרכזיות של דיאנה נמצאות אף הן בכושר טוב ומסוגלות לקבוע תוצאות יפות, אף הן. אולגה לנסקי, בעלת שיא אישי של 11.55, חוזרת לכושר טוב לאחר לידה וקבעה כבר השנה תוצאה של 11.83. גל קדמון, שמתקדמת בצורה יפה, שיפרה לא מכבר את שיאה האישי במרחק וקבעה 11.79, וויקטוריה צ'יסום דורו ירדה אף היא מ-12 שניות. שלוש הראשונות, אגב, יחד עם האצנית המצוינת דניאל פולסטר, שתיעדר מהאליפות עקב פציעה, שיפרו השנה את השיא הלאומי במיאוץ השליחים הקצר וקבעו 45.15.

תחרות 100 המטר לגברים צפויה להיות מרתקת אף היא. המועמד המוביל לניצחון הוא אמרי פרסיאדו בן ה-25, שלומד בארה"ב. חניכו של המאמן איגור בלון מחזיק בשיא אישי של 10.38. בין יריביו הבולטים ניתן למצוא את אסף מלכה בן ה-39 ואביב קופלר הצעיר, שלקח לאחרונה חלק באליפות אירופה לנוער. שני האחרונים רצו העונה מתחת ל-10.90.

דיאנה וייסמן, אם כך, תהיה אחת משישה שיאני ישראל שישתתפו במקצועות השונים. חנה מיננקו תיקח חלק בקפיצה המשולשת. סגנית אלופת העולם לפני 4 שנים קפצה העונה כבר 14.20מ'. אמנם תוצאה זו רחוקה בלמעלה מחצי מטר משיאה האישי (14.78), אך היא מהווה קריטריון לאליפות העולם ומיננקו המצוינת תנסה לשפר אותה מחר.
דונלד סנפורד, בעל שיא אישי (ולאומי, כמובן) של 45.05 ב-400 מטר, ירוץ מחר את המרחק באליפות הארץ. קשה לי קצת להעיד על כושרו של מדליסט הארד מאליפות אירופה לפני חמש שנים, כיוון שלא מצאתי תוצאות שלו שנקבעו השנה. בכל אופן, נאחל הרבה הצלחה לאתלט המעולה (ואחד האנשים הנעימים והנחמדים באתלטיקה הישראלית), שייתקל הערב ביריבים קשים. הטוב שבהם הוא ערן סיבוני, שמייצג את "אתלטי לידר ירושלים" ולומד בארה"ב. שיאו האישי, שנקבע השנה, הוא 46.80. אתלט מעולה נוסף הוא מוחמד אבו ענזה בן ה-19 ממועדון "אתלטי הנגב" (קרוב משפחה של מורד אבו ענזה, לכל אוהדי בני לוד ועירוני אשדוד מבין הקוראים). שיאו האישי של אבו ענזה, חניכו של עידן שפירא, הוא 48.63 והוא נקבע השנה.

שיאן לאומי נוסף שיטול חלק בתחרויות הערב הוא איתמר לוי. לפני שנה וחצי, הוא שיפר את שיאו הלאומי של איגור אברונין, שהחזיק 27 שנה, והדף את כדור הברזל למרחק של 19.36מ'. האתלט המצוין בן ה-27, שלמד בארה"ב והשלים שם תואר שני, צפוי לנצח הערב באליפות, שאחריה הוא ייצא לסדרת תחרויות בחו"ל במטרה להתמודד עם שיאו האישי.

סלאמוויט באיולין היא שיאנית ישראל הטריה ב-1500 מטר עם תוצאה של 4:11.37. באיולין בת ה-25 נשואה לרץ המרתון המעולה, מארו טפרי (שניהם חניכיו של דן סלפטר), והערב היא תנסה לרדת מ-4:10. לשם כך, תרוץ לצידה, בין היתר, רצה קנייתית, שתנסה "למשוך" אותה מתחת לגבול הנ"ל. באיולין, אגב, כבר קבעה קריטריון אולימפי (15:08) לריצת ה-5000. היא לא תוכל להשתתף באליפות העולם הקרובה, כיוון שלא חלפו שנתיים מאז שקיבלה את אזרחותה הישראלית.
גם הריצה המקבילה (1500) לגברים צפויה להיות מעניינת עם מספר רצים מעולים. רשימה חלקית של המועמדים לניצחון תכלול את דוד נצ'ו טאייצ'ו, שמצטיין גם בשמונה מאות המטר (אלוף ישראל בריצת שתי ההקפות), גודאדו בלאצ'או (רץ מעולה גם לחמשת אלפים ו-10,000), בוקאיו מלדה ושמואל אבוהאיי, שמצטיינים גם בריצות הארוכות יותר. רץ קנייתי אורח בשם לבאן קיפלימו ינסה לסייע להם בשיפור שיאיהם האישיים.

הערב יתקיימו גם תחרויות הקפיצות האנכיות לנשים. מיכל טוקר בת ה-19, חניכתו של המאמן רומן קוגן, היא שיאנית ישראל בקפיצה במוט עם תוצאה של 4.10מ', שנקבעה השנה. צפויה לה יריבות מעניינת עם האתלטית הותיקה (בת ה-43) ושיאנית ישראל לשעבר במקצוע, אולגה דוגדקו-ברונשטיין. לצידן, תתחרה גם הקופצת המצטיינת נעמה ברנשטיין והקופצת הצעירה והמבטיחה, עדן זיו בת ה-15.
לאחרונה, ישנה התקדמות במקצוע עקב העבודה היפה של מספר מאמנים מעולים כמו רומן קוגן, פבל קוגן (שאחיו התאום ואלרי ז"ל, מאמן מצטיין ומסור אף הוא, הלך השנה לעולמו), קונסטנטין סמיונוב, אלכס אברבוך ועוד.

אלופת ישראל בקפיצה לגובה, חנין נסאר, תנסה לשמור על תוארה משנה שעברה. חניכתו של המאמן אנטולי שפרן שיפרה השנה את שיאה האישי ל-1.82מ' ונראה כי היא בכושר טוב מאוד. התחרות מחר צפויה להיות צמודה במיוחד כשלצד נסאר יתחרו מספר אתלטיות מעולות. מעיין שחף בת ה-33 ממכבי חיפה, חניכתו של אלברט פונגין, בעלת שיא אישי של 1.92, חוזרת מפציעה ותשאף לשפר את תוצאת השנה שלה. קופצות מצוינות נוספות הן ירדן דליהו, אלופת ישראל לפני שנתיים (בעלת שיא אישי של 1.78 ודינה מז'ידוב בת ה-20 מאתלטי הנגבף שקבעה לא מזמן את שיאה האישי, 1.79. שתי האחרונות הן גם כן חניכותיו של אנטולי שפרן. חניכה נוספת של המאמן המצוין, שתיעדר מהאליפות היא דניאל פרנקל, שנפצעה בכף רגלה לפני כשבועיים. שיאנית ישראל (1.94), למודת הפציעות הקשות, נאלצה להחליף את רגל הניתור שלה וניתרה ברגל ימין בשנים האחרונות (שינוי מאוד משמעותי ומורכב עבור האתלטים במקצוע). למרות הכל, היא התקדמה השנה ועברה כבר גובה של 1.82. נאחל לאתלטית הנחושה והמצטיינת חזרה מהירה ומוצלחת מהפציעה.

 

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. תודה רבה אלכס!
    לא ידעתי שההפרש בין גל קדמון לדיאנה וייסמן הוא כל כך גדול, 50 מאיות זה כמעט 5 מטר הפרש . . .
    אבל גל צעירה בשנתיים אז יש לה עוד לאן לשאוף.
    אני מקווה שהטמפרטורות לא ישפיעו לרעה, לפחות לא בריצות הארוכות. קשה לרוץ מהר כשחם. הייתי מעביר את האליפות לחודש אוקטובר . . .
    עוד דבר מעצבן זה שכל הארועים החשובים מתרחשים במרכז (אליפות אירופה בכדורסל היתה נגישה רק לכל אביבים) ושוב הפריפריה נדפקת. לא שזה דבר חדש

    1. ההפרש בשיאים האישיים של דיאנה וגל במאה מטר הוא אכן לא קטן. עם זאת, שתיהן מאוד צעירות ונמצאות במגמת התקדמות, כך שקשה מאוד להעריך עד לאן יגיעו. המעניין לגבי גל הוא שהיא החלה את דרכה כאצנית ל-400 מטר. בגיל 16, לפני 3 שנים, היא קבעה תוצאה מאוד יפה של 56 שניות וזכתה באליפות ישראל. הדבר מעיד גם על סבולת מהירות טובה מאוד שלה. מאוחר יותר עברה להתמקצע בספרינט הקצר יותר והיא בהחלט מצליחה יפה.
      לשתיהן יש עוד המון לאן לשאוף.

      היום אכן חם יותר מהרגיל, אבל הריצה הארוכה ביותר הערב היא 1500 והיא תתקיים אחרי שמונה, כך שמזג האוויר יהיה כבר נוח יותר.

      בהחלט מסכים לגבי הצורך בפיזור התחרויות בפריפריה. מה שמקשה על הדבר הוא מספר קטן מאוד של מתקנים מתאימים באיזורים הרחוקים. מלבד הדר יוסף, אין אצטדיון אתלטיקה עם יציעים שמסוגלים להכיל צופים רבים. לפני שנתיים התקיימו תחרויות האתלטיקה באצטדיון גבעת רם בירושלים (שכמובן אינה נחשבת לפריפריה) ולשם כך הובאו במיוחד יציעים ניידים שהורכבו במיוחד ליומיים הללו.
      בחיפה ישנו גם אצטדיון אתלטיקה טוב, ליד הטכניון, שעובר בימים אלה שיפוצים, אבל היציעים שלו קטנים מדי ואין מספיק מקום עבור האתלטים להתחמם (כשמדובר בתחרות גדולה).

  2. מיננקו חייבת לשפר את תוצאת השנה שלה בכמה עשרות ס"מ אם היא רוצה סיכוי כלשהו למדליה. היא רחוקה מאד מהשיאים שלה.

    1. אכן כך. מקווה שתצליח לשפר לקראת אליפות העולם. היא עברה מספר פציעות (המשולשת היא מקצוע עם עומסים כבדים מאוד על המפרקים) שפגעו בכושרה.

    2. לצערי כנראה כבר לא נראה את חנה בצמרת העולמית, וההופעה שלה באליפות העולם לפני שנתיים כנראה היתה שירת הברבור שלה ברמה הזאת (סיימה רביעית). היא עברה בשנים האחרונות פציעות לא פשוטות שפגעו ביכולת האתלטית שלה והיום היא מסתמכת כמעט אך ורק על היכולת הטכנית שלה – וכשמסתכלים על יריבותיה בעולם זה פשוט לא מספיק.
      עם זאת, אנחנו צריכים להודות שזכינו לשנים שהתחרתה תחת הדגל שלנו ואין ספק שהיא אחת האתלטיות הגדולות בהיסטוריה של ישראל.

  3. תודה רבה אלכס
    אני מאוד אוהב אתלטיקה, אני זוכר שכילד הייתי יושב שעות מול המסך לראות אליפויות ובעיקר את הדיימונד ליג.
    אני מאוד מקווה שדיאנה תשיג את הקריטריון, למרות שאני לא מאמין שיש לה הרבה מה למכור בתחרות עולמית, התוצאות שלה מול האצניות האמריקאיות והג'מאייקניות בכלל לא קרובות.
    לגבי האצן הישראלי- אמרי פרסיאדו יש לו אחלה תוצאה לדעתי, זה עדיין איטי כי היום בשביל לנסות בכלל להגיע לאן שהוא אתה חייב להיות מתחת ל-10 שניות והוא עומד על 10.38 שזה לא רע בכלל לאצן ישראלי, הוא יכול לקבוע את הקריטריון?
    דונדלד סנפורד הוא אכן תעלומה, והוא היה כזה מאז ומתמיד לדעתי, עם כל הסיפורים המוזרים שלו.
    לגבי חנה – לפחות את הקריטריון יש לה שזה כבר מעודד.

    1. תודה ניר. כמובן שתוצאות של 11.20 בקירוב אינן מספיקות כדי להתחרות בצמרת האצניות, אך עדיין מדובר ברמה מאוד מאוד גבוהה ודיאנה בהחלט מסוגלת להתקרב לשם. היא צעירה והכל עוד לפניה.

      הקריטריונים במאה ובמאתיים להשתתפות באליפות העולם הם מאוד גבוהים: 10.10 ו-20.40. לאמרי יהיה מאוד קשה להתקרב לשם. מצד שני, שיאיו האישיים (10.38 ו-20.99) הם טובים מהקריטריונים לאליפות אירופה (האליפות הקרובה תיערך ביולי 2020 בפאריז) וגם זה הישג מצוין. אמרי גם צעיר מאוד ומעריך כי יישפר את תוצאותיו.

  4. אלכס מרשים ביותר כל הכבוד .הלוואי והרמה והרצינות באליפות תשתווה לכתיבתך ואני בהחלט חושב שהגיע הזמן לעוד מתקנים שיאפשרו את האליפויות גם במקומות אחרים בארץ.

  5. תודה אלכס!
    .
    איזה כיף שיש סיבה שוב לעקוב אחרי האתלטיקה ברמה המקומית. נחזיק אצבעות לדיאנה וייסמן, הלוואי ותצליח להשיג את הקריטריון האולימפי.

  6. תודה רבה אלכס!
    .
    כמות הצופים באליפות ישראל תמיד עולה ביחס ישיר לאיכות האצנים בריצות הקצרות (כשהשיא הגיע בתחילת שנות ה-2000 כשקיבלנו יריבויות של ממש עם 4-5 אצנים ברמה גבוהה).
    .
    השנה נראה שיש עלייה ברמת העניין והכשרונות בארץ, נקווה שהאתלטים יצליחו לעשות תוצאות טובות שימשכו את האוהדים הפאסיביים לעקוב יותר.

  7. תודה אלכס.
    מצב האתלטיקה הישראלית (למעט נק' אור בודדות – וייסמן, לונה, אדווה כהן) הוא עגום ביותר. האתלטים/ות נותנים מעל ומעבר אבל התשתיות, המתקנים, התקציבים – פשוט מתחת לכל ביקורת.
    הכיסוי הטלויזיוני היום היה מחפיר לטעמי. נראה שלבמאי אין הבנה מינימלית באתלטיקה, הצלם התקרב מטר אחד מהרצים בגמר 100 מ' ב' לגברים ונאלצו להשהות את הזינוק בשל כך, צוות השדרים עילג (השדר נלהב אך בור והפרשן איטי וחסר חיות) ובאופן כללי זה נראה כמו תחרו מקומית זניחה בפרבר מזרח אירופאי.

    כל כך חבל.

    העיקר שההייטק משגשג.

    1. זיו, הנחת את האצבע על הבעיות המרכזיות – תשתיות ומתקנים.
      לגבי השידור, לא צפיתי, אז קשה לחוות דעה…
      אחת התוצאות של הבעיות שציינת היא מקצים דלילים, של שלושה אתלטים למשל, בחלק מהמקצועות.
      אשתדל לכתוב קצת בלילה ולהתייחס.

    2. לגבי המתקנים – לאחר התחרות של השנה שעברה פגשתי במקרה ברחוב את אליסון פליקס שהגיעה לריצת הזמנה. אחד הדברים שדיברנו עליהם היה נושא המשטח והיא אמרה שאין לי מה לדאוג ש"הוא ברמה גבוהה" ושהיא "רצה כבר על משטחים הרבה יותר גרועים" מהמשטח של הדר יוסף.
      הבעיה העיקרית שלנו מתחילה כאשר אנחנו עוזבים את הדר יוסף. מלבד ראשון לציון אין מקום אחר בארץ (ולא, וינגייט וב"ש לא נחשבים) שהמתקנים שם ברמה סבירה שמאפשרים לאתלטים לצמוח, ולשמחתנו (אך לצערנו במקרה הזה) לא כולם גרים בדרום ת"א.
      .
      לגבי הכיסוי הטלוויזיוני – לא ראיתי השנה, אך בשנים קודמות הוא בהחלט היה ברמה ירודה מאוד שהזכירה שידורים בערוץ המקומי של שנות ה-90. אני רק יכול לקוות שלא חייבו את האיגוד בתשלום הוצאות כפי שנהוג…

      1. יש אצטדיונים טובים גם בירושלים, חיפה ובכפר הנוער בהדסה נעורים.
        מסכים עם רוח הדברים שלך. מספר המתקנים, קרי האצטדיונים התקינים, אינו רב. אם לא די בכך, האתלטים שמתאמנים בהדר יוסף (וגם מגיעים אליו לתחרויות) נפגעו כתוצאה מהריסת אצטדיון האימונים במקום, שעל חורבותיו נבנה וולודרום לרכיבה על אופניים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט