שבת בבסיס / מתים ברגע – יוני לב ארי

לאחר מותו בטרם עת של טיילר סקאג, הפיצ'ר של הלוס אנג'לס איינג'לס, אספנו את מקרי המוות המעניינים ביותר של שחקני בייסבול במהלך הקריירה שלהם. וגם: "ה"מהלך של השבוע במייג'ורס

 

 

טיילר סקאגס, הפיצ'ר של הלוס אנג'לס איינג'לס, נמצא השבוע מת בחדרו במלון בו שהתה הקבוצה לקראת סדרת המשחקים נגד טקסס ריינג'רס. האירוע הטראגי הזה, גרם לי לנסות ולרכז את מקרי המוות המעניינים ביותר שידע עולם הבייסבול, של שחקנים שהקריירה שלהם נגדעה בטרם עת. הרשימה הזו כוללת לא פחות מ-99 שחקנים, מובאים בפניכם המסקרנים ביותר בעיני.

הגדול מכולם. קלמנטה. צילום: pittsburghbeautiful.com
הגדול מכולם. קלמנטה. צילום: pittsburghbeautiful.com

 

מספר 1

נתחיל ברוברטו קלמנטה, שהיה אחד השחקנים הטובים והאהובים שידע המשחק. קריירה של 3,000 חבטות בדיוק, ממוצע חבטות של 317., 240 הום ראנס ושתי זכיות באליפות עם הפיטסבורג פיירטס, שם הוא שיחק לאורך כל הקריירה. מרשים. אך הכל נגדע ב-31 בדצמבר 1972, כשקלמנטה בן 38 בלבד.

 

לאחר רעידת אדמה בניקרגואה, ניסה קלמנטה לסייע לתושבים, כשהוא שולח מספר מטוסים לאזור, אך נראה שבסופו של דבר המטוסים לא הגיעו ליעדם, בשל שיבושים של הממשל המקומי. כדי לוודא שזה לא יקרה שוב, עלה קלמנטה על המטוס הרביעי, שהתרסק בערב ראש השנה האזרחי באוקיאנוס האטלנטי. עד היום מוענק אחת לשנה פרס "רוברטו קלמנטה", לשחקן שתרם הכי הרבה לקהילה.

רכבו של בוסטוק לאחר הרצח. טעות. צילום: espn.com
רכבו של בוסטוק לאחר הרצח. טעות. צילום: espn.com

 

הנרצחים

שלושה מקרי רצח זכורים במיוחד. הראשון הוא ליימן בוסטוק, שרשם לעצמו תחילת קריירה חביבה עם 23 הום ראנס וממוצע חבטות של 311. אי שם בשנות ה-70. אך הסיפור שלו הסתבך. בחור בשם לאונרד הוקינס החליט כי אשתו מנהלת רומן עם בוסטוק, למרות שהשניים הכירו בקושי 20 דקות, וירה בו מטווח קרוב עם שוטגן.

 

נרצח נוסף הוא גרג הלמן ההולנדי, שהספיק להעיף שני הום ראנס במהלך הקריירה הקצרה שלו במדי הסיאטל מארינרס. הלמן האומלל נרצח בבר הולנדי בנובמבר 2011, כנראה על ידי אחיו. שחקן נוסף, מיגל פואנטס, נרצח ביריות בבר פורטו ריקני בינואר 1970, אך הוא זכור בעיקר כזה שזרק את הפיץ' האחרון בהיסטוריה של הסיאטל פיילוטס, שלושה חודשים לפני שנרצח.

הלמן ואחיו. טרגדיה. צילום: thestar.com
הלמן ואחיו. טרגדיה. צילום: thestar.com

 

תאונות תחבורה

בנושא תאונות המטוס, מעבר לקלמנטה, כולם זוכרים את הקפטן היאנקי ת'רמן מאנסון. אך אני בחרתי דווקא לספר על נסטור צ'אבס, שניצח משחק אחד במדי הסן פרנסיסקו ג'איינטס. החבר צ'אבס נהרג באחת מתאונות המטוס הקשות שידעה ונצואלה, הידועה כ-Viasa flight 742. במארס 1979 התרסק המטוס שהיה בדרכו מוונצואלה למיאמי, כש-155 אנשים מצאו את מותם.

 

מקרה טרי יותר הוא הסיפור של יורדנו ונטורה, שכיכב במדי הרויאלס האלופים מקנזס סיטי (2015), עם ERA של 3.89 ומאזן 31:38 לאורך הקריירה. ונטורה נהרג בתאונת דרכים קטלנית בפגרת 2017, ליד בביתו שברפובליקה הדומיניקנית. רבים ראו בו שחקן עם פוטנציאל עצום.

לאן הוא היה מגיע? צילום: salinapost.com
לאן הוא היה מגיע? צילום: salinapost.com

 

בזמן שירות צבאי

הארי אוניל החביב הספיק לרשום הופעה אחת כתופס במדי הפילדלפיה את'לטיקס בעונת 1939. אך אז הוא נקרא לשרת את המדינה במהלך מלחמת העולם השניה. אוניל גויס לחיל הנחתים (מארינס), ובמהלך הקרב על טיניאן באוקיאנוס השקט הוא נקטל על ידי צלף יפני.

 

שותפו של אוניל לקטגוריה הוא אלמר גדאון (גדעון?), שלקח חלק בחמישה משחקים במדי הוושינגטון סנטורס. גדאון היה טייס בדרגת קפטן (אלוף משנה), אך מטוסו יורט מאש נ"מ מעל שמי צרפת במהלך אותה מלחמה (20 באפריל 1944).

בשירות המדינה. גדאון. צילום: en.wikipedia.org
בשירות המדינה. גדאון. צילום: en.wikipedia.org

 

אלו ששמו קץ לחייהם

מרטי ברגן נחשב לעילוי בעמדת התופס של הבוסטון ביניטרס בסוף המאה ה-19. היו שקראו לו התופס הטוב ביותר שנראה עד אז (כמה בייסבול הספיקו לראות לפני 1896?), אך לבחור היו בעיות מנטליות, כשהוא סבל מהזיות, ונטש את הקבוצה במהלך העונה. ב-19 בינואר 1900, רצח ברגן את אשתו ואת שני ילדיו, רגע לפני שהתאבד בעצמו. סוף עצוב.

 

החבר ווין מרסר הרשים עם שתי עונות של 20 ניצחונות, ו-ERA של 3.99 לאורך כל הקריירה. אך משהו כנראה לא היה מושלם בחייו, כשמרסר החליט לשים קץ לחייו בינואר 1903, הסיבה? או הימורים, או נשים. מפתיע…

היזהרו בשימוש. צילום: en.wikipedia.org
היזהרו בשימוש. צילום: en.wikipedia.org

 

תאונות מוזרות

ג'יימס מקג'יימס, ששינה את שמו ל"דוק" כדי שהוריו לא ידעו שהוא משחק בייסבול, ניצח 79 משחקים במדי שלוש קבוצות בין השנים 1895 ל-1901. או אז, כשהוא רוכב עגלה עם סוסה, עף מקג'יימס מהכרכרה ומת לאחר כחודש בבית חולים מסיבוכים.

 

סיפורו של טום אובראיין מוזר במיוחד. לאחר ארבע עונות בין 1897 ל-1900, בהן עבר בבולטימור, פיטסבורג ובניו-יורק ג'איינטס, חלה טום במחלת ים. נאמר לו שאם ישתה מי ים מלוחים הוא יתגבר על המחלה, אך במקום להבריא הוא הלך לעולם שכולו טוב…

מוות אכזרי. צ'פמן. צילום: youtube.com
מוות אכזרי. צ'פמן. צילום: youtube.com

 

לטומי האנסן היתה התחלה חביבה מאוד לקריירה. מאזן של 35:49, לצד ERA של 3.80, כשהוא אחד הפיצ'רים המובילים של הברייבס והאיינג'לס. בנובמבר 2015 הלך האנסן לעולמו לאחר שנכנס לקומה, שהחלה כקריסת מערכות. בדיעבד הסתבר שטומי סבל מהרעלת קוקאין ואלכוהול.

 

אל ת'אקה, שחבט 295. במדי הברוקלין אטלנטיקס (כן כן, היתה קבוצה כזו, שאפילו זכתה באליפות הראשונה אי פעם, ב-1857), יצא לבילוי דייג ב-1 בספטמבר 1872, כשהוא בן 22 בלבד, אי שם בברוקלין, אך טבע ולא שב.

מותו של קואנקה מסוקר בתקשורת. צילום: net54baseball.com
מותו של קואנקה מסוקר בתקשורת. צילום: net54baseball.com

 

ריי צ'פמן היה השורט סטופ של קליבלנד במשך שמונה עונות, ואפילו הגיע להיכל התהילה של האינדיאנים. אך ב-16 באוגוסט 1920, במהלך משחק נגד היאנקיז, חטף צ'אפמן כדור בייסבול בראשו, ולאחר 24 שעות מצא את מותו בבית החולים. רק 30 שנים מאוחר יותר החלו לחבוש במייג'ורס קסדות….

 

לן קואנקה הספיק להעיף 22 הום ראנס ולחבוט 297. במהלך ארבע עונות במדי הניו-יורק ג'איינטס והברוקלין דודג'רס, עד שהוא עלה על טיסה במהלך עונת 1935. שם הוא החליט לשתות קצת וויסקי, או קצת יותר מקצת, והחל להציק לנוסעים ולדיילות. הטייס נאלץ לכבול אותו לכיסא, ובתום הטיסה הוא ירד מחוסר הכרה. לאחר שהתאושש ראה קואנקה כי טוב ועלה על טיסה נוספת. גם הפעם היה אקשן, כשהתעוררה מחלוקת בין האאוטפילדר לדיילים ולטייס, מה שגרם לו לנסות להשתלט על המטוס. כדי לעצור אותו נחבט קואנקה בראשו עם מטף, מה שגרם למותו בטרם עת.

לא מומלץ להתקרב יותר מדי. מפלי הניאגרה. צילום: blogbymichele.wordpress.com
לא מומלץ להתקרב יותר מדי. מפלי הניאגרה. צילום: blogbymichele.wordpress.com

 

ולסיום: אד דלהאנטי נחשב לאחד מה-פאוור היטרס הראשונים שידע המשחק. עם קריירה של 101 הום ראנס וממוצע חבטות של 346. אי שם במאה ה-19, קשה להתווכח עם הקביעה הזו. אך זה לא מנע ממנו לסיים את הקריירה מוקדם מהצפוי. אדי שלנו היה כנראה שיכור במהלך נסיעה ברכבת, משם הוא נזרק, דווקא לכיוון מפלי הניאגרה, דבר שיגרום לכל אחד למצוא את מותו. ב-1945 נבחר דלהאנטי להיכל התהילה.

 

השבוע לפני + מהלך השבוע

נתחיל באחד הרגעים המרגשים שידע הבייסבול, כשב-4 ביולי 1939, השבוע לפני 80 שנה, נאם לו גריג את נאום הפרישה שלו ביאנקי סטדיום, כשהוא מספר שהוא The Luckiest Man On The Face Of Earth.

מהלך השבוע, ללא ספק

 

עברנו 50 שנה קדימה, וב-5 ביולי 1989 העיף בארי בונדס הום ראן, והפך את עצמו ואת אביו בובי לצמד אב-בן עם הכי הרבה הום ראנס בהיסטוריה – 408.

 

עשור קדימה, ב-4 ביולי 1999 הפך חוסה קונסקו, האיש והכוכבית, לשחקן הראשון בהיסטוריה עם 30 הום ראנס לפחות עם ארבע קבוצות שונות – טמפה ביי דויל רייס, אוקלנד אייס, טקסס ריינג'רס וטורונטו בלו ג'ייז.

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. אנחנו נוטים לקחת את הרפואה המודרנית כברורה מאליו (במיוחד בעולם שנשלט ע"י חברות הפארמה), אבל מדהים לחשוב שרק לפני 100 שנה רופאים אמרו לאנשים לשתות מי ים…

  2. הסיפורים שלך מעלים נשכחות. הפעפ עצובים. אני נידלקתי על מונסון. הוא בחר לגור בגרדן סיטי, ומדי פעם הייתי רואה אותו בחנות, או בבית קולנוע. הייתי אומר 'הי' והוא ידע שסטודנטים שלי עשו אינטרנשיפ ביאנקיס ותמיד היה אדיב ב'הי' חזרה. התאונה שגרמה למותו גרמה לכולנו שוק רציני.
    תודה יוני

  3. תודה יוני, המקרה הידוע האחרון היה של חוזה פרננדז המגיש המבטיח של המארלינס שב-2016 התרסק בסירה כשנהג תחת השפעת קוקאין ואלכוהול, איתו נהרגו שניים נוספים.
    .
    השבוע אריזונה הובילו 4-3 על הדודג'רס עם שני אאוטס בתחתית ה-9, אז הקלוזר הוליך 4 שחקנים בשביל להשוות ומחליפו הוליך את בלינג'ר כדי להפסיד את המשחק, פעם ראשונה שדבר כזה קורה.
    במשחק הבא שוב הדיבאקס הובילו 4-3 בתחתית ה-9, שוב אותו הקלוזר נכשל במשימה ואיפשר את השיוויון ושוב בלינג'ר סגר את המשחק עם ווק-אוף הומר בתחתית ה-10.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט