יש דרבי בעיר! פריוויו לסדרת גמר הנוער / עידו יצחקי

יש דרבי בעיר! פריוויו לסדרת גמר הנוער / עידו יצחקי

לאורך ההיסטוריה של הכדורסל הישראלי כולה, נדמה כי מעולם כדורסל הנוער המקומי לא היה מעניין יותר מכפי שהוא היום. ישנן סיבות רבות לכך: זכייתה המופלאה באליפות אירופה של נבחרת העתודה בשנה שעברה, תחילת שידורי משחקי הנוער באופן קבוע בספורט 5, סיקור נרחב באתרי הספורט השונים מבעבר (איגוד הכדורסל, "ספסל" ועוד…), אירוח אליפות אירופה לעתודה שתיערך באוגוסט הקרוב כאן בתל אביב, הזכייה של "תיכון חדש" באליפות העולם ביוון בחודש שעבר, אך יותר מכל – דור זהב של שחקנים צעירים וספר מוכשרים, כשבראשם עומד פרוספקט עתידי לסיבוב הראשון של דראפט 2020, והנציג הישראלי השלישי שלנו בNBA – דני אבדיה.

ומה יותר טוב מלקבל סדרת גמר לליגת העל לנוער בדמות דרבי תל אביבי לוהט? כשכל אחת מהקבוצות מובלות בידי סופרסטאר בקנה מידה היסטורי לכל דבר ועניין בליגת הנוער, אנו הולכים לקבל מאצ'אפ אדיר בין שני השחקנים הטובים בארץ לגילאי 18 ומטה, ובין שתי הקבוצות מהאיכותיות שהיו אי פעם בליגות הנוער בישראל. מהצד הצהוב של העיר – דני אבדיה, כשמנגד עומד מולו שחקן מוכשר לא פחות – ים מדר, שכבר בימים אלו שניהם שחקני רוטציה בכירים בקבוצות הבוגרים בליגת העל. וואו, איזו סדרה זו הולכת להיות…

מה הן עברו בדרך לגמר:

הפועל תל אביב: מחלקת הנוער של הפועל תל אביב עברה שינוי דרסטי בשנים האחרונות עם חזרתו של מועדון האוהדים הפועל 'אוסישקין' לליגת העל, והחלה לגייס לשורותיה את מיטב השחקנים בארץ, עם פתיחת אקדמיה בכפר הירוק ב2013, כשגם קבוצת נערים א' (שנתון 2003) הצליחה להעפיל לסדרת הגמר של ליגת העל לגילאים הללו. לאחר שכבר בעונה שעברה הקבוצה הצליחה להעפיל לגמר – הסדרה הסתיימה בתוצאה 3:0 מוחצת ליריבה השנואה. העונה חניכיו של ערן גמזו מקווים שזה יסתיים בצורה מעט שונה. הפועל הצליחה לגבור פעמיים במהלך העונה הסדירה על הצהובים ולסיים את העונה במקום השני במחוז הדרומי של הליגה עם מאזן פנטסטי של 16 ניצחונות לצד שני הפסדים בלבד למכבי ראשל"צ. בפלייאוף, הקבוצה התגברה בקלילות על א.ס רמה"ש בשלב רבע הגמר ופגשה מולה את עירוני רעננה בסדרת חצי הגמר. הסדרה הייתה דרמטית במיוחד, ולאחר פיגור 17 במחצית במשחק מס' 1 בסדרה, ביצעה הקבוצה קמאבק מופלא בראשותו של ים מדר והוליכה 1-0. לאחר הפסד במשחק השני בסדרה, המשחק השלישי הסתיים בסל ניצחון אדיר שקבע ניצחון בתוצאה מכביסטית 78-77 לזכות האדומים, כשבמשחק 4 האדומים מתפוצצים בהתקפה ומביסים בדרך לגמר:

מכבי תל אביב: הקבוצה בראשות המאמן אורן אהרוני, היא גם זו שזכתה באליפות הליגה בשנתיים האחרונות, ומתכוונת לזכות גם העונה. בקיץ התחמשה הקבוצה באחד משחקני הנוער הבולטים של שנתון 2001 – רזיאל חיון, שהגיע היישר מהאקדמיה בצפון של גלבוע\מעיינות. בליגה, דברים לא הלכו כמתוכנן והקבוצה הפסידה מספר משחקים אשר הובילו להדרדרות לא אופיינית של מחלקת הנוער הטובה בארץ עד למקום השלישי במחוז הדרומי של ליגת העל לנוער. עם זאת, בגביע המדינה הקבוצה התקדמה בצורה נפלאה כולל ניצחון ענק בשמינית גמר על היריבה העירונית לאחר הצגה במאצ'אפ בין דני אבדיה לים מדר. המסע הנפלא של הצהובים בגביע הסתיים בזכייה בשבוע שעבר כשהקבוצה דורסת בגמר את הפועל חולון והתפנתה לעסוק בניסיון לזכות בדאבל. בפלייאוף הליגה, הקבוצה שיחקה בשתי סדרות קשות מאוד מול עמק יזרעאל ומכבי ראשון לציון, אותן הצליחה לשרוד בזכות יכולת נהדרת של דני. את עמק יזרעאל עברה הקבוצה עם ניצחון עם סל על הבאזר של שיר מוראידי, כשאת משחק 2 באותה סדרה הקבוצה רומסת ב31 הפרש. מול ראשון העסק היה קצת יותר קשה, ומכבי אף הפסידה את הקבוצה הראשון, אך התעשתה וניצחה שלושה משחקים קשים ברציפות אשר הקנו לה את המקום בגמר ליגת העל לנוער. צפו בריאיונות עם דני אבדיה ועמית אהרוני מסיום משחק 4 בסדרה בין מכבי לראשל"צ, אשר נערך בצאת יום העצמאות באדיבות שי בוקר:

 

סופרסטארים:

ים מדר, רכז (1.90, 18) – אתחיל בסיפור אישי על ים מדר. לפני כ7 שנים, כשהייתי בכיתה ה' בלבד שיחקתי בקט-סל במכבי שוהם. את העונה התחרותית הראשונה שלי, סיימתי יחד עם קבוצתי במקום השני במחוז שורק כשאנו עם שני הפסדים בלבד – למכבי בית דגן. שחקני בית דגן לא היו בהכרח יותר מוכשרים מאיתנו, אך היה להם כוכב אחד, שלבש את גופיית מס' 41 והוליך אותם לשני ניצחונות צמודים נגדנו. לפני כ4 שנים בערך שמעתי שוב על אותו מס' 41 של בית דגן. הפעם הוא כבר בנערים א' לאומית, משחק במדי הפועל ת"א. אותו בחור היה ים מדר. מאז, מדר כבר הספיק להוביל את קבוצתו לגמר הליגה בעונה שעברה, כשהעונה הוא כבר לוקח חלק אינטגרלי בקבוצת הבוגרים של המועדון (רק בשבוע שעבר כבר רשם שיא קריירה בנקודות עם דאבל פיגרס), כולל ניצחון ענק בהארכה בדרבי שרשום על שמו אי שם בינואר. מדר קפץ לביקור בקבוצת הנוער מס' פעמים במהלך העונה (בעיקר במשחקים גדולים), כשאת מרבית האימונים הוא עורך עם הבוגרים. בפלייאוף, הוא כבר השחקן המרכזי של הקבוצה ומשלב בין המשחקים של שתי הקבוצות.

יתרונות: ים מדר ניחן באתלטיות נדירה עבור שחקן ישראלי, שמאפשרת לו לתת חסימות (בולט במיוחד בגילאי הנוער) שיכולות להיכנס בקלילות לכל קלטת סקאוטינג בעולם. בנוסף, הוא שחקן מהיר מאוד, חכם, בעל ראיית משחק ופיק אנד רול מהטובים בארץ שיצא לי לראות. עבודת הרגליים והידיים שלו בהגנה היא יוצאת מן הכלל, וניתן לראות זאת גם כשמשחק בבוגרים, כשעל אף היותו חלש פיזית, הוא מצליח לכפר על כך בזכות עבודת רגליים משובחת. היכולת האישית של ים מדר היא יוצאת מן הכלל, ומאפשרת לו לייצר כך נקודות בקלילות ע"י כדרור בלבד.

חסרונות: פיזיות. אולי ההבדל הניכר ביותר בין שחקני הנוער הישראליים לבין אלו האירופאים והאמריקאיים הוא בגודלם הפיזי. מדר עדיין בחור צנום מאוד, וחייב להעלאות את מסת השריר שלו. חיסרון נוסף ומשמעותי הוא הקליעה הלא יציבה שלו. בכדורסל המודרני, יכולת הקליעה מבחוץ של גארד, ובעצם של כל שחקן היא נשק שחייב להיות בקנה. למדר יש קליעה לא רעה לפרקים, אך לא יציבה בעליל, כשהוא עומד על 24% בלבד בקליעה מבחוץ בבוגרים.

עתיד: אם ימשיך בקצב הזה אני צופה לו עתיד מזהיר מאוד. כולי תקווה שבהפועל ת"א יבינו את גודל הפוטנציאל וייתנו לו לשחק יותר כבר בעונה הבאה. לא מצאתי בשום מקום שמישהו בכלל חושב על הכיוון הזה, אך אני בהחלט טוען שתוך שנתיים מדר יוכל להגיע לNBA.

תוצאת תמונה עבור ים מדר
מדר בדרבי. משחק שלא יישכח לכל החיים.

 

דני אבדיה, פוינט פורוורד (2.05, 18) – אם כל הדיבורים מסביב על הפוטנציאל הענק נכונים, אזי אנו זוכים בסדרה הזו להזדמנות נדירה לצפות בשחקן הכי גדול בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי שצמח כאן. סוג של זאיון וויליאמסון הישראלי. דני מיועד להיבחר גבוה בסיבוב הראשון בדראפט 2020, כשקרוב לוודאי שהוא הולך להוביל את נבחרת ישראל בקרוב מאוד. על אף היותו צעיר ב3 שנים משאר השחקנים, נבחר אבדיה לחמישיית טורניר אליפות אירופה לעתודה בקיץ שעבר, כשבפברואר האחרון זכה לMVP של טורניר "כדורסל ללא גבולות" של הNBA. העונה, אבדיה היה שותף זוטר לעונה החלשה של מכבי ביורוליג, כשבליגה הודות לחוק הרוסי הוא נוטל חלק פעיל יותר. מפעם לפעם, הגיח אבדיה לקפיצות קצרות לקבוצת הנוער, אך מתחילת הפלייאוף – אבדיה כבר כוכב הקבוצה הבלתי מעורער.

יתרונות: מתי בפעם האחרונה זכינו לצפות בפוינט פורוורד ישראלי כ"כ טוב? דני הוא אתלט אדיר יחסית לשחקן אירופי, עם קליעה טובה, ויכולת אישית לקחת כל שחקן לקרב אחד על אחד ולשים לו דאנק בפרצוף. היתרון הענק של אבדיה על פני שאר השחקנים בנוער הוא מבנה גופו, שמקנה לו יתרון אוטומטי על פני שאר השחקנים בני גילו. בגובה של שני מטרים וחמישה סנטימטרים (והיד עוד נטויה), דני משחק כפוינט פורוורד מהסוג שמזכיר את השחקנים הטובים ביותר בNBA, ובעיניי הוא פשוט לא תואם את הכדורסל האירופי הקלאסי בו כמעט ואין פוינט פורוורדים ברמה הזו.

חסרונות: קשה להאשים את אבדיה כשיש סביבו כ"כ הרבה דיבורים בגיל 18 בלבד, אך היהירות שלו עוד עשויה לעלות לו ביוקר. הכוכב מבין היטב את מעמדו בגילאי הנוער, ומרבה לכפות על עצמו את המשחק גם כשזהו לא הדבר הנכון עבור קבוצתו. לעתים, הוא מרבה לאבד את הכדור, לזרוק שלשות סתמיות ולחרב את המשחק. בנוסף, כמו כל שחקן ישראלי בגילאים הללו, על אבדיה להוסיף עוד מספר קילוגרמים למשקלו על מנת לגדול ולהגיע מוכן למפגש הפיזי מול השחקנים בני ה30. כמובן שכדאי גם לשפר את הכדרור והקליעה בכדי להיות הפוינט פורווד האולטימטיבי

עתיד: על פי התכנון, השחקן צפוי להישאר עונה נוספת בבוגרים של מכבי, ויקווה להיות חלק משמעותי מהקבוצה בעונה הבאה גם במפעל הבכיר ביבשת. לדעתי, זו תהיה טעות עבורו להישאר במכבי, ועל דני בעיניי לצאת לאמריה כבר העונה ולנסות להתקבל לאחת מהמכללות הבכירות במדינה. רק כך יוכל למצות את היכולות שלו כפוינט פורווד (במכבי לא יוכל לשחק בתפקיד הזה כנראה), ולגדול פיזית בצורה משמעותית.

תוצאת תמונה עבור ‪deni avdija‬‏
דני עם התואר מהאולסטאר בשארלוט

 

שאר הקבוצה:

הפועל תל אביב: השחקן הבולט ביותר לצדו של מדר, הוא שותפו לחדר ההלבשה בסגל הבוגרים – גיא עלוש המשחק בקבוצת הנוער תחת ההיתר של "חריג גיל", פורוורד עם יכולת טכנית טובה לייצור נקודות בצבע. בכנפיים משחקים שני גארדים איכותיים – עומר בן דוד ושחר לזר. שניהם בעלי יכולת קליעה טובה מבחוץ והגנה טובה, כשלזר נחשב למנהיג של הקבוצה בחדרי ההלבשה. גארד נוסף שעלה לכותרות לאחרונה הוא אריאל לחוביץ', שקלע את השלשה המכרעת בשניות הסיום באליפות העולם לתיכונים וזכה יחד עם תיכון "חדש" באליפות העולם. בקו הקדמי אמנם כנראה אין את סנטר העתיד של נבחרת ישראל, אך ישנם שני שחקנים מעניינים מאוד: הראשון הוא לוטן אמסלם, בנו של אגדת הפועל בעבר שמעון אמסלם שהשתפר מאוד במהלך העונה האחרונה, והשני הוא יובל אדוסי  הסנטר – בן למהגרים מגאנה עם סיפור אישי נוגע ללב, שניחן ביכולות פיזיות ואתלטיות מרשימות ובלט בגילאים הצעירים יותר.

מכבי תל אביב: מלבד אבדיה, את שחקני החמישייה משלימים  הרכז עמית אהרוני – בנו של המאמן אורן, כשבכיתה י"א בלבד, הוא מרכז את המשחק בחכמה נהדרת, והוא רכז טבעי אדיר. מלבדו, שני הגארדים המשחקים מחוץ לקשת הם צמד האחים סהר – דורי ונדב. דורי הוא קלעי בחסד, וכבר מזגזג בין קבוצת הבוגרים לנוער, כשנדב (בן 16 בלבד!) מוסיף אף הוא קליעה מבחוץ ויכולת אישית לא רעה. הסנטר הבכיר בקבוצה הינו יונתן אטיאס כמתנשא לגובה של 2.06, כשמחליפו הוא שחקן מצוין מהספסל – שיר מוראידי. אמנם במשחקי הנוער אנו פחות רואים משחקי פוסט, ויותר משחק מרווח, אך מכבי מצליחה להשתמש בצורה טובה מאוד בשני הסנטרים שלה בעזרת פיק אנד רול ותרגילים טובים. השחקן השישי של הקבוצה הוא גם זה שעשוי לעשות את ההבדל בסדרה – רזיאל חיון. פורוורד אתלטי עם קליעה טובה אך לא יציבה ושומר מצוין, שלרוב משחק במהלכים המכריעים. חיון אמנם נחלש במעט במהלך העונה וההייפ סביבו ירד, אך הוא עדיין שחקן מצוין ויכול להיות האקס-פקטור של מכבי בסדרה.

עמית אהרוני מכבי תל אביב נוער (צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל)
משפחת אהרוני רוצה צלחת נוספת לארון התארים

 

מפתחות לסדרה:

המאצ'אפ בין אבדיה למדר: הסדרה הזו תקום ותיפול על היכולת האישית של השניים הללו. כיצד כל אחד יצליח להנהיג את קבוצתו, וכמה תפוקה הוא יוכל לתת. אמנם הם לא היו חלק מרכזי מקבוצת הנוער העונה, אך בסדרה הזו הם חייבים להוביל ולהשפיע על קבוצתם. מי שיהיה יותר טוב – ינצח. מעבר ליכולת של השניים, ישנם גורמים אשר לא תלויים בהם, והן הקבוצות הבוגרות אשר עשויות אולי להגביל את השחקנים לקראת הקרבות על המיקום בליגת העל. רק מזכיר שכבר הערב, אנו מקבלים דרבי בוגרים תל-אביבי בדרייב בו שניהם צפויים ליטול חלק. תוך 20 שעות מסיום הדרבי בבוגרים הם כבר צפויים להתייצב בתיכונט למשחק מס' 1 בסדרה. האם העייפות והעומס ישפיעו? כל שנותר לנו הוא לחכות למחר.

יכולת הקליעה מבחוץ: לא רק בNBA המשחק עבר לקשת השלוש. גם בליגת העל לנוער השחקנים אוהבים מאוד לזרוק מבחוץ, ומי שתקלע באחוזים טובים יותר, עשויה להיות גם זו שתיקח את הסדרה. על הנייר, למכבי ישנם יותר קלעים אך לדרבי חוקים משלו. אם הפועל ייקחו את הזריקות הנכונות וייקלעו באחוזים טובים הם צפויים לקבל יתרון משמעותי בסדרה.

נקודות מהספסל: שתי הקבוצות משחקות יחסית עם רוטציה מאוד קצרה ולכן יזדקקו ליכולת גבוהה מאוד של שחקני 6-7-8 ברוטציה כיוון שהם מקבלים דקות מרובות. בעיניי, היתרון בספסל נוטה לכיוון הצהובים בראשות חיון ומוראידי, ולכן על השניים לנפק מספרים טובים בסדרה. מנגד, גם הפועל מתהדרת בשחקנים דוגמת עומר בן דוד, שיהיה חייב לתת אנרגיות חיוביות מספסל.

ההימור שלי:

מאוד קשה להמר בסדרה שתהיה צמודה מאוד לדעתי, ולכן אני אלך על סדרה בת חמישה משחקים. האדומים גילו יותר אופי העונה, ואף הצליחו לנצח פעמיים את מכבי בעונה הסדירה ולכן אני אלך על 3-2 לטובת הפועל, שבמידה ותזכה זוהי תהיה האליפות הראשונה בתולדותיה!

תוצאת תמונה עבור לוטן אמסלם
יצליחו לזכות באפליות ראשונה בהיסטוריה? (צילום: אתר "ספסל")

 

סדרת הגמר בין הפועל ת"א למכבי ת"א תחל מחר (יום שני ה13.05) בשעה 19:00 באולם תיכונט (בית של הפועל). שידור בערוץ ספורט 5+, אפיק 56.

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה רבה.
    מה גורם לך לחשוב שמדר הוא חומר nba? לדעתי אם הוא יגיע ליורוליג זו תהיה הפתעה. יהיה שחקן ליגה מעל לממוצע לדעתי- שזה מצוין.
    לגבי אבדיה – החיסרון הגדול שלו לא הוזכר כאן, וזה קליעות העונשין.
    בכל מקרה כיף לקרוא ותודה

    1. כאוהד הפועל מסכים מאוד ינון. מדר יהפוך לשחקן ליגה (לדעתי טוב מאוד) וזה לכשעצמו הישג יפה. אמסלם הצעיר שחקן מעניין מאוד מהמעט שראיתי, עמדה שלוש זריז יחסית וקליעה טובה מבחוץ

    2. אולי סתם נסחפתי איתו, אך הוא בהחלט כישרון שאי אפשר להתעלם ממנו. שוב, אם יעשה את קפיצת המדרגה במקומות הנכונים, וייגדל פיזית בצורה משמעותית, הוא לבטח יוכל להיבחר בסיבוב שני או להסתובב בליגות הקיץ כפי שניסה שון דוסון. אם גל מקל הצליח להגיע לNBA, גם מדר יוכל. החכמה היא להיות במקום הנכון ובזמן הנכון.

  2. תודה עידו.
    בתור אוהד הפועל בכל נימי דמי אני מאד מקווה שהתחזית שלך תתממש (למרות שאני מעט סקפטי לגבי זה) ומקווה שלא עשית את זה ממניעי ניחוס עצמי (ע"פ התמונה שלך נראה שאתה משתייך לצד השני LOL)
    בכל מקרה, טוב שלפחות בנוער אנחנו מקבלים דרבי בגמר שמגיעה בצורת סדרה ראויה.
    בקשר להצעה שלך לאבדיה, לעזוב את מכבי ולהצטרף לקולג' – בעוד שאני בהחלט יכול להתחבר לחלק הראשון של ההמלצה לאור הניסיון עם שחקנים צעירים קודמים שלא קיבלו מספיק דקות במכבי על מנת להתפתח, אני לא בטוח שהפתרון הוא דווקא ללכת לקולג'. בשנים האחרונות אנחנו רואים הרבה מקרים הפוכים, שדווקא שחקנים שהגיעו מליגות בכירות, שהתחרו עם שחקנים פיזיים ובוגרים מהם הגיעו מוכנים יותר לאן.בי.איי מאשר שחקני קולג' (הדוגמא הבולטת כמובן היא לוקה דונצ'יץ', אבל ישנם עוד הרבה שחקנים אחרים שתומכים בטענה הזאת).
    יאללה הפועל!!

  3. עידו, תודה רבה! מעניין מאוד.
    הלוואי שנזכה לראות את החבר'ה הללו מובילים את קבוצותיהם והנבחרת לעוד שנים רבות.

  4. עידו יפה מאד תודה רבה.
    מאמר נפלא
    אבל איני חושב שיש מה להשוות ביניהם בלבל היסטורי .
    כל עוד מדובר בסדרה הנוכחית יש מה להשוות .
    בעתיד הרחוק אבדיה לא צפוי לראות אותו ממטר .
    קשה לי להאמין שמדר ידגדג את הליגה בנ.ב.א אם יעשה קריירת ליגת על דיינו
    נבחרת תהיה לגמרי בונוס .

  5. מעולה עידו!
    .
    מסכים עם האמירות שלה החבר'ה לפני, מדר עדיין לא הראה פוטנציאל של שחקן מוביל באירופה, נקווה שיהפוך לשחקן ליגה מצוין עם שיפור הקליעה.
    עם זאת, ציינת יפה את פרויקט הנוער של הפועל שבנה יורם חרוש ומראה תוצאות יפות מאוד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט