אליפות אוסטרליה 2019 – תחילת חצאי הגמר / אלכס דוקורסקי

נראה כי ביומיים הקרובים (חמישי ושישי), מזג האוויר, שעד עתה היה נוח, יחסית, עומד להיות פקטור משמעותי בטורניר במלבורן. ביום חמישי הטמפרטורות יעלו עד ל-38 מעלות ובשישי הן צפויות לעבור את ארבעים המעלות. כפי שציין עדו מוריה, קשה יותר לשאת את החום במלבורן עקב הקרינה הגבוהה ששוררת באיזור הזה של האטמוספירה (הדלדלות החור באוזון) בחצי הכדור הדרומי.
החום הכבד יעמיד במבחן את הסבולת השחקנים ובייחוד של הטניסאיות, שמשחקיהן ייערכו בשלב מוקדם יותר של היום.

חצי הגמר הראשון של הנשים יתקיים בשעה 3 לפנות בוקר, שעון ישראל, ויפגיש את פטרה קביטובה (תמונתה בשער היא מויקיפדיה) הצ'כית מול הפתעת הטורניר, דניאל קולינס מארה"ב. שמה של קולינס, בוגרת אוניברסיטת וירג'יניה, היה ידוע, ככל הנראה, למעטים, יחסית, מחובבי הטניס מחוץ לארצה. טרם הטורניר, השחקנית בת ה-25 לא ניצחה משחק בחמשת המייג'ורס שבהם השתתפה לפני אליפות אוסטרליה הנוכחית. הישגיה בטורניר ידועים – עליה לחצי הגמר, כולל ניצחון מאוד מרשים (ומפתיע בקלילותו) על אנג'ליק קרבר, אחת השחקניות הטובות ביותר בסבב והמדורגת שניה בעולם ערב הטורניר.
שתי השחקניות הן בעלות מכת פתיחה חזקה מאוד, בעלות סגנון התקפי למדי עם חבטות כף יד עוצמתיות ועולות גם לא מעט לרשת, יחסית לעמיתותיהן בסבב. המשחק לא קל לחיזוי אבל קביטובה היא שחקנית טובה יותר ואם תיהנה מאחוזים גבוהים בהגשותיה, היא תעלה לגמר.

מיד לאחר תום המשחק הראשון, קארולינה פלישקובה ונאומי אוסאקה ייפגשו לחצי הגמר השני, שטומן בחובו אפשרות לגמר נשים כל צ'כי. פלישקובה תגיע למשחק לאחר הניצחון על סרינה וויליאמס, שבו חזרה מפיגור של 5:1 במערכה המכרעת והצילה תוך כדי 4 נקודות משחק לחובתה (בסוף השבוע אכתוב מעט על העניין הזה, של שמיטת יתרון גדול על סף הנצחון במשחק). השחקנית הצ'כית הגבוהה (1.85מ', ס"מ יותר מבת ארצה, קביטובה) מסתמכת על מכת הפתיחה החזקה שלה, שנכנסת גם באחוזים גבוהים בטורניר ועל משחקה הטוב מהקו האחורי. יריבתה, נאומי אוסאקה, גברה ברבע הגמר בשתי מערכות על אלינה סביטולינה האוקראינית, אחת השחקניות החזקות בסבב. אוסאקה, שמצטיינת גם כן בחבטות ההגשה שלה ובמשחקה ההתקפי, תנסה לשחק בצורה אגרסיבית, כהרגלה, ולתקוף את הצ'כית. לא בדקתי כראוי את הנתון הזה, אבל זכרוני אינו מטעני, השחקנית היפנית תנסה להיות הראשונה (מלבד סרינה וויליאמס, כמובן), שזוכה בשני גראנד סלאמים רצופים, מאז שעשתה זאת קים קלייסטרס הבלגית באליפות אוסטרליה לפני 8 שנים. עדות לדומיננטיות הרבה של סרינה יחד עם אי היציבות בסבב הנשים.
לא אנסה אפילו להעריך כיצד יתפתח ויסתיים המשחק הזה, אבל אם יכריחו אותי, הרי שאציין כי לעניות דעתי לאוסאקה יש יתרון קל על יריבתה.

בעשר וחצי, שעון ישראל, יתחיל חצי הגמר הראשון של הגברים (השני יישוחק בשישי) בין רפאל נדאל לסטפאנוס ציציפאס, שיתמודדו ביניהם במפגש בין דורי, כששתים עשרה שנה מפרידות ביניהן. מיותר לציין, כי ציציפאס משחק בצורה פנטסטית בטורניר והוא הדיח, בין היתר, בשלבים הקודמים את פדרר ורוברטו באוטיסטה אגוט. היווני מגיש בצורה יוצאת מן הכלל, הן מבחינת עוצמת החבטה והן בדיוקה. הוא עולה הרבה לרשת ומצליח להגיע לאחוזים טובים גם מן ההיבט הזה. יש לו חבטות כף יד מדויקות מאוד וחזקות וחבטת גב יד מעולה (שמתבצעת ביד אחת). סגנון המשחק שלו התקפי וכולל הרבה ווינרים וכך הוא יישחק גם מחר מול נדאל.
הספרדי נראה בינתיים מאוד מרשים במלבורן. מלבד משחקו ההגנתי המשובח ותנועתו המהירה על המגרש, עושה רושם כי גם הגשותיו, שבעבר היוו נקודת תורפה מסוימת במשחקו, השתפרו משמעותית (אולי הודות לעבודתו עם טניסאי העבר המצוין, קארלוס מויה) ובמשחק מול טיאפו הוא הצליח לחבוט 11 אייסים ולזכות ב-84% בהגשותיו הראשונות.
נדאל ינסה, ככל הנראה, להתיש את ציציפאס, בכך שיחזיר לו כדורים רבים ומסובבים, שיקשו על היווני להתמודד איתם לאורך זמן.
על אף שהספרדי שחקן טוב יותר מהיווני ובעל נסיון רב בהרבה במעמדים הללו, קשה מאוד להעריך את התסריט שצפוי במשחק ויהיה פשוט מעניין לצפות בשני השחקנים המעולים הללו, בעלי סגנון משחק שונה איש מרעהו.

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. סרינה ויליאמס הובילה 5-1 במערכה השלישית נגד פטרה קביטובה כאשר נקעה את עקבה. אבל היא התעקשה להמשיך לשחק והפסידה 5-7. נדאל וג'קוביץ' – שניהם נראים בשיאם!
    תודה אלכס

  2. תודה אלכס
    הכל מוכן לקלאסיקו בין נאדל לדיוקביץ בגמר
    למרות שזה יהיה טוב לטניס אם שניהם לא יהיו בגמר
    דומה לגמר בין נובאק לצונגה בזמנו
    אוסטרליה זה הטורניר להפתעות וחידושים

    1. אולי נזכה לראות גמר בין שני השחקנים בסגנון של 2012. אז הם התקשו לעמוד בטקס הסיום מרוב המאמץ שהשקיעו במשחק שנמשך למעלה משש שעות, כמדומני.

  3. פויי שיחק נפלא נגד ראוניץ' אבל אני מתקשה לראות אותו מפתיע את נולה.
    ציציפאס יעמוד מול הפורהנד השמאלי של נדאל שיתיש את הבקהנד ביד אחת שלו. הוא לא עמד בעומס כזה בעבר להערכתי. יהיה מרהיב.
    ציציפאס משחק טניס "טבעי". כשרון מולד. תענוג לראות אותו.

    1. גם לי קשה להאמין שיצליח להפתיע מחר את דג'וקוביץ' אבל הוא כבר עבר שני שחקנים חזקים (שאמנם משחקים בסגנון שונה מהסרבי), בורנה צ'וריץ' ומילוש ראוניץ', ויכול להיות שיצליח להקשות על נובאק, גם אם הסיכויים לא גדולים.

  4. גמר הנשים יהיה בין פטרה קביטובה שניצחה את דניאל קולינס בשתי מערכות (6:7, 0:6) לנאומי אוסאקה שגברה במשחק צמוד, בשלוש מערכות (2:6, 6:4, 4:6), על קארולינה פלישקובה.

  5. נראה שנדאל מחץ אותו במערכה השלישית. איזה שחקן, נדאל. לא ייאמן. נקווה לגמר מהאגדות (היה בין נולה לנדאל גמר היסטרי/היסטורי באוסטרליה לפני כמה שנים).

  6. היבט נוסף שמעניין להתייחס אליו הוא סגירת הגג במגרש המרכזי עקב מזג אוויר קשה, חום כבד – לצורך העניין.
    הגג נסגר היום במשחק של קביטובה וקולינס ובמצב כזה תנאי המגרש הופכים להיות שונים, בדגש על העלאת מהירות החבטות. קביטובה עצמה אמרה בראיון לאחר המשחק כי סגירת הגג היטיבה עמה והיא מעדיפה מגרשים מהירים יותר.
    המשחק של נדאל מול ציציפאס שוחק בערב, לפי שעון מלבורן, והגג נפתח שוב. כמובן שהתחשב בכושרו של הספרדי בטורניר, הוא היה מנצח בכל מצב, וגם משחקו הפך למהיר יותר בטורניר (מכות הפתיחה שלו התחזקו והנקודות התקצרו). נראה כי ציציפאס היה מעדיף לשחק עם גג סגור, כיוון שמשחקו המהיר מתאים גם לאולמות.
    מכל מקום, כאמור, זה לא היה משנה את התוצאה הסופית.
    מחר צפוי חום כבד מאוד במלבורן והמארגנים יצטרכו להחליט לגבי הגג. נובאק משחק מעולה גם באולמות (על אף שהסגנון שלו שונה מרוב השחקנים שמעדיפים לשחק באולם).
    הסרבי הוא פייבוריט משמעותי אבל לוקה פוי משחק מצוין בינתיים במלבורן וחושב שהמשחק לא יהיה חד צדדי כמו חצי הגמר הראשון.

    1. אתמול היו 42 מעלות במלבורן פארק. ובסביבות 50 על המגרש עצמו . באוויר עומד ללא רוח. זה תנאים לעוף בגריל.

      לצורך התרגיל המחשבתי. בתנאי חום ללא לחות בכלל הכדור יחתוך את האוויר החם.
      בתנאי מזגן עם לחות הכדור יהיה יותר כבד ויזוז יחסי. יותר לאט. בשני המקרים אין רוח.

  7. נאדאל המציא עצמו מחדש. סגר שלוש מערכות תוך שעה וחצי. ללא ראלי ארוכים משחק סופר אגרסיבי והמון נקודות מהרשת.
    ולא שסטפנוס שיחק גרוע. הוא ניסה הכל.
    אני מהמר עליו בגמר בשלוש מערכות. הטניס שלו עלה שלב .

    בגמר בנות מלכת הנגישות מול מלכת המחזירות. אני עם פטרה.

    1. אם נובאק יעלה לגמר, קשה לי לראות מישהו מהם מנצח בשלוש מערכות. לדעתי יש סבירות גבוהה יותר למשחק בדומה לחצי גמר ווימבלדון האחרון.

  8. אז אחרי שנדאל מאבד רק שישה משחקונים נגד ציציפאס, נולה מאבד 4 בלבד מול פויי, ויש לנו גמר קלאסי שבקלאסיים במה שהיא אולי היריבות הגדולה בהיסטוריה (בטח מבחינת כמות משחקים) כשג'וקוביץ' מוביל עד היום 25-27 על נדאל אבל מפסיד לו 9-5 בגרנד סלאמים.
    נולה מוביל בגמרים מול נדאל (10-15), ואילו בגמרי גרנד סלאם נדאל הוא שמוביל 3-4, אבל בגמר אוסטרליה היחיד ששוחק בין השניים, דווקא ג'וקוביץ' ניצח.

    בקיצור, צמוד שבצמודים. מקווה שיהיה גמר היסטורי.

    1. לגמרי כך. תיארת זאת בצורה מאוד מדוייקת.
      חושב שהגמר יהיה צמוד מאוד ומרתק כמו רוב המשחקים ביניהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט