אליפות אוסטרליה 2019 – תחילת שמינית הגמר / אלכס דוקורסקי

 

אליפות אוסטרליה נכנסת לשבוע השני שלה, כש-16 שחקנים ושחקניות נותרו בטורניר. המשחקים יתחילו להיות צמודים ומעניינים יותר.
נתחיל את הפוסט עם איחולי מזל טוב ויום הולדת שמח לפרנסס טיאפו מארה"ב, שביום ראשון ימלאו לו 21. האמריקאי הצעיר והמוכשר, שרמת משחקו הטובה לא נעלמה מעיניי מנחם, ישמח לחגוג את יום הולדתו בניצחון במשחק שמינית הגמר שלו מול גריגור דימיטרוב הבולגרי (4 בבוקר שעון ישראל). המשימה לא תהיה פשוטה. דימיטרוב נראה טוב מאוד בינתיים בטורניר ואחרי שנה פחות מוצלחת, הוא ישמח להתקדם רחוק ככל האפשר בטורניר שבו הגיע עד חצי הגמר לפני שנתיים.
טיאפו, האמריקאי היחיד שנותר בשמינית גמר הגברים (לעומת 5 שחקניות בשלב המקביל לנשים), הוא בן להורים שהיגרו לארה"ב מסיירה ליאונה, מדינה במערב אפריקה שנפגעה קשה משחיתות וממלחמת אזרחים שנמשכה שם שנים רבות. טיאפו למעשה התגורר במתחם אימונים בפרבר של וושינגטון, שם הועסק אביו כאיש אחזקה וקיבל מקום למגורים בין המגרשים. סגנון משחקו ההתקפי מאופיין במכת פתיחה חזקה ומדויקת ובחבטות כף יד עוצמתיות.
העפלתו לשמינית הגמר היא הישגו הטוב ביותר במייג'ורס של טיאפו, שזכה בשנה שעברה לראשונה בתואר בסבב ה-ATP (בדלריי ביץ' שבפלורידה). מאז פרישתו של אנדי רודיק, קשה להצביע על הרבה שחקנים אמריקאים יציבים (אולי למעט ג'ון איזנר) וייתכן שטיאפו יצליח לשנות את המצב הזה במדינה שבעבר יצאו ממנה טניסאים מצטיינים רבים (אנסה להרחיב על הירידה בטניס הגברים בארה"ב, אוסטרליה ושבדיה – שלוש מעצמות עבר – באחד הפוסטים הבאים).

יתר המשחקים, גברים-
 רפאל נדאל-תומאש ברדיך (5:30 בבוקר, שעה משוערת, שעון ישראל) – נדאל נראה מצוין בסיבוב הקודם מול אלכס דה מינואור. גם הצ'כי פתח מצוין את העונה והגיע לגמר טורניר דוחא ובסביבוב הקודם חזר מפיגור מערכה וניצח את דייגו שוורצמן. הספרדי, שפייבוריט במשחק, יצטרך להתמודד עם מכות הפתיחה האימתניות של הצ'כי.
מארין צ'יליץ'-רוברטו באוטיסטה אגוט (8 בבוקר, שעה משוערת, שעון ישראל) – הספרדי הוא השחקן החם ביותר בסבב מתחילת השנה ומתחילת ינואר ניצח 9 משחקים רצופים, שכללו גם זכיה בטורניר דוחא (עם ניצחונות על וואוורינקה, דג'וקוביץ' וברדיך). גם באוסטרליה הוא מפגין עד עכשיו כושר מעולה ויכולת מנטלית גבוהה כשהצליח לגבור בחמש מערכות על אנדי מארי וג'ון מילמן ובשלוש מערכות על קארן חצ'אנוב הרוסי, אחד השחקנים המוכשרים בסבב. הקרואטי, פינאליסט השנה שעברה ושותף בכיר לזכיית ארצו בגביע הדייויס לפני מעט פחות מחודשיים, הוא השחקן היחיד בטורניר בינתיים שהצליח לחזור מפיגור שתי מערכות לניצחון. זה קרה בסיבוב הקודם מול פרננדו ורדאסקו, במשחק שצ'יליץ' הציל בו גם שתי נקודות משחק. מעניין יהיה לראות כיצד יראה צ'יליץ' מחר והאם המשחק הארוך בסיבוב הקודם ישפיע על כושרו. אכתוב זאת בזהירות רבה ולא מן הנמנע כי אטעה, אבל מעריך כי הסיכויים של צ'יליץ' מחר מול הספרדי נמוכים יותר מבן ארצו הצעיר יותר, בורנה צ'וריץ', שיתמודד ביום שני באותו השלב מול הצרפתי לוקה פוי.
רוג'ר פדרר-סטפאנוס ציציפאס (שעה 10 בבוקר, בערך, שעון ישראל) – 
כתבתי על המשחק הצפוי בפוסט הקודם. אלוף השנתיים האחרונות נראה טוב עד כה בטורניר. ציציפאס שחקן מצוין ומבטיח וחובט מגבהיד ביד אחת, כמו השוויצרי. אם פדרר ישמור על אחוזי הגשה טובים ויצליח להימנע מטעויות לא מחויבות רבות, מעריך שהוא יעלה לרבע.

נשים –
פטרה קביטובה-אמנדה אניסימובה (2 בבוקר, שעון ישראל) – 
השחקנית האמריקאית, בת להורים שהיגרו לארה"ב מרוסיה, היא הטניסאית הצעירה ביותר (בת 17) שנותרה בטורניר והגעה בו לשמינית הגמר היא הישג פנטסטי עבורה. קביטובה, שמדורגת שמינית וזכתה בעבר פעמיים בווימבלדון, היא שחקנית טובה יותר ותהיה זו הפתעה גדולה אם אניסימובה תנצח.
אשליי בארטי-מאריה שראפובה (3:30 לפנות בוקר, שעה משוערת, שעון ישראל) – המשחק המרכזי של הנשים ביום ראשון. הקהל האוסטרלי יעניק דחיפה אדירה לבארטי המצוינת. שראפובה, שזכתה בטורניר ב-2008, הדיחה את האלופה היוצאת, קארולין ווזניאצקי, בסיבוב הקודם ותנסה להפוך את הטורניר לנקודת מפנה לאחר תקופה לא טובה מן ההיבט המקצועי, בה היתה מושעית עקב נטילת חומרים אסורים וסבלה מפצעות שונות.
אנג'ליק קרבר-דניאל קולינס (6 בבוקר, שעה משוערת, שעון ישראל) – קרבר זכתה באוסטרליה לפני שלוש שנים והיא נראית מצוין בטורניר. היא תהיה הפייבוריטית מול האמריקאית בת ה-25, בוגרת אוניברסיטת ויריג'יניה (ופעמיים אלופת המכללות בתקופה הסטודנטיאלית שלה), שעד הטורניר הזה לא עברה מעולם את הסיבוב הראשון במייג'ורס (היא גם התחילה לשחק כמקצוענית בשלב מאוחר, יחסית, בגלל לימודיה האקדמיים) וחווה טורניר חלומי במלבורן.
סלואון סטפנס-אנטסטסיה פאבליוצ'נקובה (13 בצהריים, שעה משוערת, שעון ישראל) – השחקנית האמריקאית המצוינת, שמדורגת חמישית בעולם, זכתה באליפות ארה"ב ב-2017 ובשנה שעברה הגיעה לגמר הרולאן גארוס. פאבליוצ'נקובה הרוסיה מדורגת כיום במקום ה-42, אך דורגה בעבר במקום ה-13. הישג השיא שלה בכל טורניר הגרנד סלאם הוא העפלה לרבע הגמר והיא תרצה לשחזר אותו גם ביום ראשון.

מתנצל שוב על תמונת השער הגבוהה (של אשליי בארטי מטורניר היו.אס.אופן. התמונה עצמה מויקיפדיה). ניסיתי קודם לצרף תמונה של טיאפו, אך היא היתה ממש גבוהה ולכן החלפתי.
כנראה שאצליח לכתוב את הפוסט הבא רק ביום רביעי בשעות הערב. שבוע טוב לכולם.
 

 

 

 

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. הסיפור של טיאפו כבש בחזרה את הטניס כאן. 5 נשים בשמינית הגמר וששית כמעט ניכנסה אף היא כשהובילה בסט השלישי נגד האלפ אבל הצעירה בת ה-19 ניכנעה לעצביה נגד מס' 1

    תודה אלכס

  2. נהדר אלכס. תודה.
    מעניין לראות שבגברים, אין כמעט הפתעות. 10 מבין ה-16 הם המדורגים הבכירים בצד שלהם, ואליהם אפשר להוסיף את באוטיסטה שניצח את מארי, ואת ברדיך ודימיטרוב שהעפלתם לא מהווה ממש הפתעה (וגם את בוסטה הספרדי שמדורג 23 והדיח את פוניני, ואת פוי שהפך לבכיר בצד שלו עם פרישת טים). בעצם ההפתעה היחידה הוא טיאפו האמריקני, בטורניר שבינתיים הולך ממש "לפי הספר".

  3. המעניין הוא שגם בנשים זה נראה כטורניר ללא הפתעות, עם רק מדורגת אחת מ-8 הראשונות שהודחה עד כה (אצל הגברים זה שניים, כולל הפרישה של טים).

    1. היום דניאל קולינס האמריקאית הפתיעה מאוד כשאיבדה רק שני משחקונים לאנג'ליק קרבר. לעניות דעתי, זו בינתיים התוצאה המפתיעה של הטורניר.
      טיאפו ניצח במשחק מאוד צמוד, בארבע מערכות, את דימיטרוב.
      ציציפאס כרגע מוביל 1:2 במערכות מול פדרר.

  4. רוברטו באוטיסטה אגוט ניצח בחמש מערכות את צ'יליץ' והוא מחכה ברבע הגמר למנצח בין ציציפאס לפדרר. נדאל התגבר על ברדיך בשלוש מערכות והוא ייפגש במשחק מרתק מול טיאפו ברבע.
    קביטובה ניצחה את אניסימובה בשתי מערכות והיא תפגוש שם את אשלי בארטי האוסטרלית שחזרה מפיגור מערכה לניצחון מול שראפובה.

  5. בטיסטה אגוט נראה לי כמו הסוס השחור של הטורניר. אני מעריך/מנחש שהוא ינצח את מי שיבוא מולו (פדרר או ציציפאס יבואו מותשים להערכתי)

    1. גם באוטיסטה אגוט שיחק היום משחק ארוך. יש לי גם תחושה שהוא ינצח את ציציפאס, אבל נמתין ליום שלישי…

  6. פעם הדחה של פדרר בשלב כזה מול שחקן כזה (בלי להוריד מציציפס) היתה רעידת אדמה. השחקן שעשה רבע גמר כל גרנד סלאם במשך 6-7 שנים מודח כבר בשמינית. הספידו את השוויצרי כבר כל כך הרבה פעמים וקראו לו לפרוש כבר לפני 5 שנים וכולנו ראינו כמה מזל היה לעולם הטניס שהוא המשיך. ובכל זאת, זה לא נראה טוב בשבילו. מאחל לו שימשיך כמה שהוא רוצה אבל אני די בטוח שהוא שם בשביל לקחת סלאמים וכרגע זה נראה שמהבחינה הזאת, אם להיות ריאליים, זה כנראה כבר לא יקרה.

    1. פדרר הודח היום בסיבוב השלישי, שלב אחד לפני השמינית. הדחה בשלב כזה התרחשה אצלו באוסטרליה ב-2015. לא צפיתי במשחק שלו מול ציציפאס ולכן קשה לי לכתוב משהו מהימן על יכולתו היום. חשוב לציין שהוא שיחק מול טניסאי מצוין, שנמצא במגמת שיפור, ובסה"כ הם שיחקו משחק צמוד, כשפדרר לא השכיל לנצל 12 נקודות שבירה, מה שאפיין לעתים הפסדים שלו גם כשהיה בתקופות טובות יותר אולי.
      הוא יפסיד הרבה נקודות שהגן עליהם כאלוף הטורניר וכנראה שיירד מספר מקומות בדירוג.
      יהיה מעניין לראות האם יבחר לוותר על עונת החימר כמו שעשה בשתי העונות האחרונות או לנסות ולשחק גם על המשטח הכתום, שיחסית חלש בו לעומת הדשא והמשטחים הקשים. עוד לפני המעבר האפשרי לעונת החימר, מצפים לו שני טורנירים גדולים מסבב המאסטרס, באינדיאן וולס ובמיאמי.
      לא אשקר שאין כאן משאלת לב, אבל מעריך שהוא יהיה מסוגל לזכות בעוד מייג'ור אחד לפחות.

  7. Head down. Tsitsipas outperform
    Fed. Clutched in every breakpoint and was as aggressive as the fed.
    His rally game was superior and mental and stamina better
    I hope we saw the milestone and rise
    Of a new champion

    1. 12 נקודות השבירה שציציפאס הציל אכן מעידות כי הוא היה טוב יותר בנקודות החשובות. אין הרבה משחקים שפדרר חובט פחות ווינרים מיריבו (גם במשחקים שהוא הפסיד בהם), והיום ציציפאס התעלה עליו בפרמטר הזה.
      ימים יגידו אם ציציפאס יזכה במייג'ורס, בין אם באוסטרליה השנה ובכלל.
      רוברטו באוטיסטה אגוט לא יקל עליו ברבע הגמר. הסגנון של הספרדי מאוד שונה מפדרר. הוא משחק הגנתי יותר, מחזיר מצוין וישאף להאריך יותר את הנקודות.
      ציציפאס מגיש טוב וחזק מבאוטיסטה אגוט וינסה לשמור על משחקוני ההגשה שלו ככל האפשר.

    1. ראוניץ' חוזר לכושר מצוין. מצטיין במכות הפתיחה החזקות שלו ובחבטות כף היד.
      יפגוש את לוקה פוי הצרפתי ברבע הגמר, שהמעטתי, שלא בצדק, מיכולתו ערב המשחק מול בורנה צ'וריץ' הקרואטי, שעליו גבר בארבע מערכות צמודות.

  8. בינתיים בשמינית הגמר, נראה שבכל משחק בגברים מנצח המדורג נמוך יותר – מלבד כמובן השור הספרדי. נשאר רק לראות אם גם נולה הולך בדרכם של ששת המדורגים הגבוהים יותר ערב המחזור, או שהוא ממשיך כמו נדאל.
    בנשים החלק התחתון של ההגרלה פתוח לחלוטין, עם המדורגת 8 בתור המספר הבכיר. בחלק העליון כל המדורגות עברו, מלבד הראשונה שהיתה צריכה לצערה להתמודד עם גברת מסוימת שזכתה בכמה תארים בעבר (יש שמכירים אותה כאחות של ונוס…)

          1. חתיכת דרמה ביניהם. קארניו בוסטה כבר הוביל 5:8 בשובר השוויון המכריע של המערכה החמישית, אך נישיקורי ניצח בחמש הנקודות הבאות ולקח את המשחק. ברבע הגמר יתמודד מול המנצח בין דג'וקוביץ' למדבדב. כרגע משוחקת ביניהם המערכה השלישית במצב של אחת לכל במערכות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט