רשמי מולינדיאל אחרי יומים ללא משחקים / מולי

תם שלב שמינית הגמר

אז הנה, כאבחת לחש הנחש בשדה הקמה בליל קיץ, תם לו שלב שמינית הגמר.

את הקורבנות שהוכשו וחזרו הביתה, זנבם בין רגליהם, חילקו הפרשנים למספר קבוצות. ישנה אלו שאיש לא באמת מבין איך הגיעו עד כאן,  נוסח יפן ודנמרק; ישנן אלו שכל העולם אבֶל על לכתן בתיבול קורטוב של שמחה לאיד נוסח ספרד, ארגנטינה ופורטוגל; וישנן אלו שממחישות שכדורגל יפה לעין אינו ערובה להצלחות נוסח קולומביה, ובמיוחד סנגל ומקסיקו.

בין אלו שעברו לשלב הבא, ובנשמותיהן עדיין קודחת התקווה לסיים כמנצחת התחרות, יכולים אנו למצוא את אותה חלוקה לקבוצות (כמעט): אלו שאיש לא באמת מבין איך הגיעו עד כאן, נוסח רוסיה ושבדיה; אלו שכל העולם יהיה אבֶל על לכתן (בתיבול קורטוב של שמחה לאיד) נוסח ברזיל וצרפת; ואלו שממשיכות לשחק כדורגל יפה למדי, אבל (בניגוד לגרסת המפסידות) גם מגיעות להישגים בעזרתו נוסח בלגיה, אנגליה, אורוגוואי וקרואטיה.

 

ה- VAR, השיפוט בעזרת טלוויזיה, עוזר לא לשפוט את השופטים

האמת, השנה יש פחות טענות לשופטים. אני מאמין שיתרונו הגדול ביותר של השיפוט בעזרת טלוויזיה, הוא ההפחתה המהותית בטעויות שיפוט בלתי נסלחות. ייתכן ויוכח שהגול אינו גול, שהפנדל אינו פנדל, שהנבדל אינו נבדל וייתכן שיוכח ההפך, ואולם בהחלט מוכח לעין שהשופט הוא כבר הרבה פחות בן ז..ה!

 

תמרור "זהירות, VAR לפניך".

אני מאמין שהשלכות ה- VAR האמתיות תגענה בהמשך. קחו למשל את ההחלטה מתי יד של ההגנה ברחבת השש ועשרה מחייבת שריקה לבעיטת עונשין. עד כה, הדיון המהותי היה "יש או אין יד", ואילו החל מימות ה VA%R, הדיון האמיתי כבר לא יהיה "יש או אין", את זה המצלמה תגלה בקלות, הדיון יהיה כשיש יד, "לשרוק או לא לשרוק?"

אני מאמין שהמצב החדש יחייב – בין השאר – הבהרה מהותית של החוק הזה, כדי שיהיה מצב בו יהיה הרבה פחות שיקול דעת של שופט, ושכל צופה יידע מיידית מה השריקה הראויה, בדיוק כמו ש"עבר את הקן במלוא היקפו או לא עבר…"

 

מתי עדיף להיות טוב יותר?

במשחק רבע הגמר בין קולומביה לאננגליה, כמו גם בלא-מעט משחקים אחרים,  היו תנודות מהותיות בתשובה לשאלה: "איזו קבוצה משחקת טוב יותר?".

כזכור, כדי כיבוש השער לזכות האנגלים, בערך בדקה ה- 56, האנגלים היו טובים בהרבה. מאז ועד לסיום המשחק, כמו דם בשני השלישים הראשונים של ההארכה, קולומביה היתה טובה בהרבה, ולבסוף ההארכה היתה זו אנגליה…

לאור התנודות המהותיות במחשק זה ואחרים, לא יכולתי שלא לשאול את עצמי: "מתי עדיף/כדאי/יעיל להיות יותר טובים? בתחילת המשחק? באמצעו? או אולי בסופו?

אם זה היה משחק כדורסל, אז די ברור שבכדורסל העדיפות העליונה היא להיות טובים יותר לקראת סופו. זה לא רק שניתן לעשות יותר בזמן נתון ומוגבל בכדורסל מאשר בכדורגל, אני  חושב שעוד שינוי מהותי הוא שמי שמגיע לסוף יודע בדיוק מה זקוקות להיות מטרותיו על מנת לנצח, ומכך שביכולתו להיות יותר ממוקד מטרה.

אבל מה עם כדורגל? כיבוש שערים הוא עניין נדיר ומייגע… ועדיין, יפן הוכיחה לנו במשחק מול בלגיה שאפילו הובלה 0:2 בדקה ה- 55 אינה מספיקה בהכרח לשמור יתרון בין שני שערים.

ומה דעתך על כך? באיזה שלב של המשחק עדיף להיות יותר טוב?
(ולא, אני לא מכוון לתשובה: "כל הזמן":-)  ).

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. טור מעולה
    ולשאלתך… אני חושב שכדאי להיות טובים בסוף. בגלל שגול הוא דבר נדיר ההשפעה המנטאלית יותר גבוהה 🙂

  2. תודה.
    לדעתי קולומביה לא שיחקה על פי רןב כדורגל יפה (למעט המשחק מול פולין ו40 הדקות האחרונות כולל הארכה מול אנגליה ).

    סנגל בכלל לא הרשימה אותי באיכות הכדורגל שלה ההיפך לחלוטין (היא הרשימה בפיזיות ובקשיחות ).

    יפן תזכה כנראה בפרס הנבחרת האטקרטיבית שבעיני תמיד ניתן לנבחרת קטנה ונאיבית שעשתה הישג קטן אך לא גדול מדי .

    לדעתי המנצחת בין ברזיל לצרפת תהיה אלופת עולם אלא שלא בטוח שהם בכלל יתמודדו ככה שמי מהן שתגיע להתמודדות ולא תפגוש את יריבתה תזכה .
    אם שתי הנבחרות לא יגיעו (אפשרי ) הכל פתוח .
    אנצל את התגובה בשביל לדרג את מד הכח סלי מהקל לכבד.

    8. רוסיה …אם הייתה משחקת במוקדמות היא כנראה הייתה מודחת .
    אך גלי התמיכה הביאו אותה לכאן .
    הפרדוקוס הוא שהיא בחצי הקל של ההגרלה וכל ניצחון מכניס אומה לטירוף…..אם תגיע לגמר בבית אי אפשר לפסול דבר.

    7. אנגליה . אני קורא במדיה את ההתלהבות מהנבחרת האנגלית והתקווה להביא גביע ואיני מבין על מה כל התקווה .להזכיר הם ניצחו את הטוניסאים (בקושי ) והפנמים הפסידו לבלגיה (הרכבי משנה ) וסיימו בתיקו עם ניצחון מהנקודה על קולומביה.
    יתרונם הגדול הצד בהגרלה .
    את שבדיה הם יכולים לעבור .
    לדעתי קרואטיה תביס אותם (אבל הרוסים יכולים להפיל את הקרואטים בגלל הביתיות …ומול רוסיה אנגליה תוכל לנצח ).
    בכל מקרה בגמר האנגלים יהיו אנדרדוג מובהק מול כל נבחרת בצד השני .

    6. שבדיה .שיחקו כבר מול 3 אלופות עולם .הדיחו את האיטלקים בפליאוף ולמעשה את הגרמנים ( למרות שהפסידו להם ).
    בשורה התחתונה נבחרת שמדיחה את גרמניה ,איטליה והולנד (ושוויץ ומקסיקו )
    היא נבחרת שצריך לקחת בחשבון ….היא היוון 04 החדשה.

    5. בלגיה . כישרון יש השאלה מה עם משחק ההגנה .
    בבלגים אספו כבר 4 שערים מהרשת זה שער למשחק יותר מדי ברמות הללו .

    4. אורגוואי הנרטיב של בלגיה .קישור אפרורי אך הגנת ברזל זה הולך יותר טוב בטורנירים מסוג זה.

    3. קרואטיה מעומדת 3 בלבד אך המעומדת הראשונה שלי להגיע לגמר שכן בצד השני יהיו מלחמות עולם …גם היא עלולה למעוד מול רוסיה הביתית ובוודאי שבדיה
    הקשוחה (אם האנגלים יסתדרו הרבה יותר בקלות ).
    אם תגיע אכן לגמר יכול להיות שתפתיע בזכות מריטות הנוצות ההדיות בצד השני בברקט.

    2. צרפת טיפה פחות מנוסה ומיומנת מברזיל לדעתי יותר מוכשרת ויכולה ביום נתון להדיח את ברזיל כל הדרך לגביע .

    1. ברזיל .
    זו הנבחרת לנצח בכלל לא בטוח שיש מי שתעשה זאת .
    רוב הסיכויים שזו אלופת העולם שבדרך .

    1. ברזיל גם יותר מוכשרת מצרפת עם ניימאר, קוטיניו, פירמינו ועוד מבריקים.

      לאורגווואי גם התקפה איכותית.

  3. אך באמת התשובה שהטוב ביותר הוא להיות יותר טוב מהיריב כל הזמן ולשלוט במשחק משריקת הפתיחה ועד שריקת הסיום ואז רוב הסיכויים שיהיה ניצחון ואף מוחץ. אך זה יכול שהפער ביכולות גבוה. בפער מצומצם יותר בין היכולות של הקבוצות, עדיף להיות בחלק האחרון של המשחק בתנאי שהנבחרת המסוימת לא הייתה גרוע לפני כן והיריבה לא מובילה בפער של לפחות שלושה שערים. כמובן שכשיש למשל פער של שלושה שערים בתחילת המחצית השנייה אז יש סיכוי לקבוצה המפגרת לחזור למשחק אם יש לה יכולות איכותיות ובפרט בביתה או כשחלק מהקהל במשחק הוא הקהל הרועש שלה כמו בגמרי ליגת האלופות או הליגה האירופית. וכמו שעשתה ליברפול בגמר ליגת האלופות ב-2005 נגד מילאן כשהשוותה בדקות 60-55 לאחר יתרון של מילאן 0-3 במחצית ובסוף זכתה לאחר בעיטות הכרעה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט