האיש שניצח את הנאציזם בעזרת כדורגל – תולדות חייו (ומותו) של מתיאס סינדלר / תומר שנאן

פורסם לראשונה ב-2018.

התאריך: ה-23 בינואר 1939, המקום: דירתו של מתיאס סינדלר וקמילה קסטאגנולה. האירוע לפי הדו"ח הרשמי: מוות כתוצאה מהרעלה, חשד להתאבדות.

זהו הסוף של הסיפור אותו אני כותב ברגעים אלה, יום שבת ה-7 באפריל 2018, כמעט שמונים שנה מאז אותו אירוע. אז איך אותו אירוע קרה? ומה היו האירועים שהובילו אליו? בואו נעשה קצת סדר.

מתיאס סינדלר נולד ב-10 בפברואר 1903, בקוזלוב שנמצאה אז באוסטרו-הונגריה, וכיום נמצאת בצ'כיה. כשהוא היה בן שנתיים, החליטו הוריו להגר לאוסטריה. סינדלר היה נער צנום, שמעולם לא התיימר להיות פיזי או אגרסיבי. אבל בכדורגל זה תמיד היה שונה, סינדלר היה כדורגלן מהיר וטכני, וכבר בגיל 15 ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של הרטה וינה. וב-1924 נרכש ע"י פ.ק. אוסטריה, שהיום נקראת אוסטריה וינה.

סינדלר עלה במהרה למרכז במת הכדורגל האוסטרית, ובשנת 1926 כבר נבחר ע"י הוגו מייזל לסגל נבחרת אוסטריה. סינדלר השתלב במהרה בנבחרת, והחל משנת 1931 נחשב כבר לכוכב הראשי בנבחרת האוסטרית הכל כך מוכשרת שהיתה בתקופה ההיא. בהובלתו של סינדלר, הצליחה אוסטריה לנצח את אירלנד, שנחשבו בזמנו לאחת מהנבחרות הטובות ביבשת, בתוצאה 5-0. והפסידו לאנגליה, שהייתה הנבחרת האירופאית הטובה ביותר באותו זמן (ע"פ מס' מקורות) בתוצאה 4-3 לאחר משחק צמוד מאוד בו סינדלר כבש שער נדיר ביופיו.

אוסטריה נחשבה לנבחרת חזקה מאוד בכדורגל האירופאי. ועד למונדיאל בשנת 1934 היא הפסידה רק 3 משחקים מתוך 31 בהם היא לקחה חלק. והחל מאותו המונדיאל הסיפור התחיל להסתבך לסינדלר והאוסטרים.

 

המונדיאל באיטליה:

את המונדיאל באיטליה אף אחד באוסטריה לא רצה/רוצה/ירצה לשכוח. הנבחרת האוסטרית הציגה יכולת נהדרת לכל אורך הטורניר. והגיעה עד לחצי הגמר, שם הם פגשו בנבחרת איטליה, אותה איטליה שמי שעמד בראשה באותה תקופה היה לא אחר מאשר מוסוליני, אותו מוסוליני אשר בכבודו ובעצמו שיחד את השופט השבדי ששפט את ההתמודדות, על מנת שאיטליה לא תובך בביתה שלה ע"י הנבחרת האוסטרית המוכשרת. רגע השיא היה כשסינדלר חטף אגרוף בפנים משחקנה של איטליה, מונטי. מיותר לציין שהשופט התעלם מהאגרוף, וסינדלר נותר המום אל מול האירוע. בסופו של דבר סיימה הנבחרת האוסטרית במקום הרביעי, וסינדלר נבחר לשחקן השני בטיבו בטורניר.

אולימפיאדת ברלין, 1936:

בתקופת הזמן שבין המונדיאל לאולימפיאדה חי סינדלר את החיים הטובים, הוא הפך מכדורגלן בעל שם אירופאי לכדורגלן בעל שם בין לאומי. כשהחוזה שלו בוינה היה אוסטרונומי לאותה התקופה. אבל, למרות כל הכסף שהרוויח, הכדורגל תמיד היה אצל סינדלר במקום הראשון. וכשהגיעה האולימפיאדה, שהתקיימה בברלין. סינדלר וחבריו לנבחרת הגיעו לשם במטרה אחת בלבד, מדליית הזהב. סינדלר ונבחרתו הציגו משחק מדהים לכל אורך הטורניר. והגיעו עד לגמר, שם חיכתה להם איטליה, שוב. למרות מאמציו של סינדלר שגובו במאמצים לא פחות גדולים של חבריו לנבחרת, אוסטריה הפסידה. ונותרה במקום השני בלבד. היטלר, שצפה במשחק, התלהב מאוד מהנבחרת האוסטרית. מה שמוביל אותנו לפסקה הבאה:

 

1938 – האנשלוס:

ב-12 במרץ 1938, נפל דבר בגרמניה. והיטלר החליט לספח אליו את אוסטריה למרות האיסור הברור שנחתם בהסכם ורסאי לאחר מלחמת העולם הראשונה. היטלר, שזכר את הופעתם המרשימה של האוסטרים בגמר האולימפיאדה ב-1936. החליט שכתוצאה מהסיפוח גם הנבחרת האוסטרית תאוחד עם הנבחרת הגרמנית. וששני משחקי ידידות שישוחקו ביניהן יסמלו את פירוקה של הנבחרת האוסטרית. ברגע שסינדלר שמע על כך, הוא הבין כי הוא לא יוכל לשחק עוד עבור הסמל האוסטרי אותו כל כך אהב. ומשום שהיו לסינדלר לא מעט חברים יהודים (על דעתו של היטלר על היהדות אני לא צריך להרחיב לכם), ומשום שהוא התנגד לערכי המפלגה הנאצית. החליט סינדלר שלאחר שני המשחקים הללו, הוא יפרוש ממשחק פעיל.

לפני המשחק הראשון, סיכמו הגרמנים והאוסטרים כי תוצאת המשחק תהיה 0-0. וכך אכן היה ל-70 דק', אלא שאז סינדלר קיבל לידיו מתנה לאחר כדור תועה ברחבה הגרמנית. ומקצה הרחבה שיגר טיל שקבע 1-0 לאוסטריה. אם לא די בכך, לאחר השער רץ סינדלר אל יציע המכובדים הגרמני. ובמקום להצדיע להיטלר, כמו שאז היה נהוג, רקד מולו כמו מטורף ובכך ביזה אותו. לאחר השער ההוא האוסטרים הבקיעו עוד שער אחד, והמשחק נגמר בתוצאה 2-0 לאוסטריה.

המשחק השני כבר היה חסר חשיבות, לאוסטריה הובהר שאסור לה לנצח במשחק הזה, והוא נגמר בתוצאה 11-1 לגרמניה. לאחר המשחק סינדלר פרש מכדורגל פעיל, והשאיר אחריו קריירה מפוארת, שלא תישכח בזמן הקרוב.

ב-23 בינואר 1939 נמצא סינדלר ללא רוח חיים בדירתו יחד עם בת זוגתו. כשהדו"ח הרשמי קובע שסינדלר וחברתו התאבדו לאחר שנטלו כדורי רעל. את האמת לגבי מה שקרה שם, אף אחד לא יודע עד היום. בלווייתו של סינדלר השתתפו לא פחות מ-20,000 אנשים. מס' אסטרונומי יחסית לתקופה ההיא, בטח לאדם שהחצין את שנאתו כלפי הרייך השלישי.

פרידריך טורברג ספד לסינדלר עם שירו:

“לתקופה עמד, הביט
אחר כך לביתו הלך
בכדורגל כמו בחיים
האסכולה הווינאית חלפה”

השער בו עבר,
היה חשוך וגם מוחלט
נער היה בפאבוריטן,
שמו מתיאס סינדלר”.

בין הישגיו הבולטים של סינדלר – נבחר כספורטאי האוסטרי הגדול ביותר בשנת 1998, ונבחר לכדורגלן האוסטרי הגדול של המאה+כשחקן ה-22 בטיבו בהיסטוריה ב-1999

נכון, יכולתי לכתוב על יהודים ששיחקו כדורגל בבירקנאו, או על ג'סי אוונס הנהדר שהצליח להוכיח לעולם שתורת הגזע של היטלר היא שטות אחת גדולה. אולי אפילו יכולתי לכתוב על האסירים הסובייטים שניצחו את סוהריהם הגרמנים בידיעה שזה יוביל אל מותם. אך סינדלר לא היה חייב למחות נגד הרייך השלישי, הוא היה אוסטרי, נוצרי, שהיטלר העריך מאוד את כישוריו. והוא בכל זאת החליט למחות, גם בידיעה שזה יעלה לו בחייו. סינדלר הוא הדוגמא אותה חייבים להעלות לדעתי כשמדברים על ספורט במלחמת העולם השנייה – ספורטאי ללא שום אינטרס להפגין נגד הרייך, אלא רק להפגין מתוך ערכיו של האדם.

מתיאס סינדלר – ה-10 בפברואר 1903 – ה-23 בינואר 1939, יהי זכרו ברוך.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. רעיון יפה, תומר. "איש הנייר" שינדלר.
    חשוב לציין שמוות בעזרת תקלה באח/גז הייתה אחת הנפוצות באותו זמן. וגם שיטת הרצח החביבה על אנשים שמבינים.

    1. רציתי להכין פעילות בשנה שעברה במקום בו אני מדריך על ספורט בשואה. כשנתקלתי בסיפור התחלתי לחקור אותו לעומק, ודרך זה יצאה הכתבה

        1. חיפשתי באינטרנט מידע על ספורטאים בתקופת מלחה"ע השנייה, ומצאתי איזו כתבה נידחת עליו באתר שנקרא תרבות.il

          1. ברור, אבל כשחיפשתי בפעם הראשונה לא הייתי מודע לסיפור. לאחר שהכרתי את הסיפור חיפשתי כבר את השם עצמו ומצאתי כתבות יותר נרחבות מאתרים יותר מוכרים.

  2. שמעתי עליו בלי סוף ספורים.
    סבא שלי ראה אותו בוינה אם אני לא טועה מול אדמירה כילד.
    נחשב לאגדה בחייו.
    כתבת יפה

        1. רשום סינדלר בכל מקום אני זוכר מסבא סינדלה והוא שחק עם אחד שקראו לו איידה קוטי שעליו אני לא מוצא כלום כנראה שרושמים את זה אחרת.
          השחקן הנוסף שסבא לא הפסיק לדבר עליו היה פושקש ההונגרי.

          1. אמא שאינה אוהבת כדורגל וגדלה ב-Margareten (השם שהיהודים השתמשו בו כשהשם הרומני הוא Margita וההונגרי Morgito) שבמחוז ביהור בחבל טרנסילבניה שהיא חבל ברומניה שהיה במשך שנים בהונגריה הגדולה ועד היום ניכרת ההשפע ה ההונגרית, אמרה שלא פעם אחים שלה שמעו ברדיו משחקי כדורגל מהונגריה והיא זוכרת שהשדר צעק: "פושקש! פושקאש! גול!!!"

          2. במקומות שונים ראיתי כותבים שינדלר, כמו אותו קצין נאצי (שלא היה היה בעצם נאצי אף שהיה בצבא הנאצי) שהציל יהודים בבית החרושת שלו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט